مردم فقیرتر شدند؛ افزایش چشمگیر سرقت خوراکی و میوه از فروشگاه‌های ایران

By | ۱۴۰۳-۰۱-۲۱

«هر روز مچ ۱۰ تا ۱۲ نفر از سارقان میوه و سبزی را می‌گیریم و بقیه هم فرار می‌کنند»

روزنامه هم‌میهن در شماره روز یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳، خبر داد که در نتیجه گسترش فقر و بحرانی‌تر شدن اوضاع اقتصادی مردم در ایران، میزان سرقت از فروشگاه‌های مواد غذایی در پایتخت افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است: «سرقت از سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها بالا رفته است. این را مغازه‌داران می‌گویند. آن‌ها تاکید می‌کنند که میزان نسیه‌فروشی هم بالا رفته و این روند نسبت به دو تا سه سال قبل افزایش داشته است. آن‌ها گفتند هرقدر دست مردم خالی‌تر می‌شود، ‌سرقت‌ها هم افزایش می‌یابد.»

صاحب یک فروشگاه‌ که ۳۰ سال است در محله دستغیب تهران فعالیت می‌کند، درباره سرقت مواد خوراکی از مغازه‌اش به هم‌میهن می‌گوید: «سرقت همیشه هست، اما هرقدر فقر بیشتر و دست مردم خالی‌تر شود،‌ دزدی‌ هم بیشتر می‌شود. گاهی سرقت‌ها را نمی‌بینیم، اما بسیاری را هم به چشم می‌بینیم. این دزدی‌ها را افراد مختلفی انجام می‌دهند؛ بچه تا بزرگسال یا حتی افرادی که از ظاهرشان نمی‌توان متوجه شد اهل چنین کاری باشند. گاهی اوقات خودمان هم متوجه نمی‌شویم، اما دیگر مشتریان به ما خبر می‌دهند که فلانی مشغول سرقت است.»

این مغازه‌دار افزود که برای جلوگیری از سرقت، اجناس گران و اساسی‌تر را در قفسه‌های پشت سرش قرار می‌دهد تا مشتری به آن‌ها دسترسی نداشته باشد: «مغازه‌ام دوربین مداربسته دارد اما باز هم همیشه امکان شناسایی دزد در لحظه ممکن نیست. دزدی را هم معمولا غریبه‌ها و رهگذرها انجام می‌دهند. اقلامی مانند تنقلات، ‌نان یا موادی که در یخچال یا جلو دست مشتری‌ است را بیشتر با استفاده از شلوغی مغازه سرقت می‌کنند. گدایی هم به‌نظرم بیشتر شده است. ‌نه اینکه پول بخواهند،‌ بلکه درخواست مواد غذایی می‌کنند. از سال گذشته تعداد دزدی‌ها و متکدیان بیشتر شده است.»

سخنگوی انجمن صنایع فراورده‌های لبنی ایران هم روز یکشنبه اعلام کرد که به دلیل وضعیت اقتصادی ناگوار و کاهش قدرت خرید مردم، تعداد شرکت‌های تولید محصولات لبنی در ایران در دو دهه گذشته ۸۰ درصد کاهش یافته است.

بهمن‌ گذشته نیز مسعود ستایشی، سخنگوی قوه ‌قضاییه جمهوری اسلامی، از افزایش میزان سرقت‌ها در ایران خبر داد و همان زمان، مرکز آمار ایران اعلام کرد که میزان سرقت در ایران چنان سیر صعودی داشته که پس از مصرف موادمخدر، دومین جرم عمده محسوب می‌شود. آمارهای دولتی هم نشان می‌دهد که میزان سرقت در ایران به دلیل مشکلات اقتصادی مردم، از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ یعنی تنها در پنج سال، چهار برابر شده است.

حمیدرضا، صاحب یکی از سوپرمارکت‌های منطقه بلوار فردوس تهران، با اشاره به افزایش سرقت از مغازه‌اش در سه چهار سال گذشته، می‌گوید: «این روزها دزدها سن و سال مشخصی ندارند و برخی هم به‌ دلیل همین گرانی‌ و فقر دزدی می‌کنند. مثلا ماه پیش مچ یک پیرمرد را در حالی‌ که قصد سرقت داشت گرفتم، اما وقتی با او صحبت کردم متوجه شدم که واقعا گرسنه است. حالا یکی از شاگردها وظیفه‌اش این است که مراقب اجناس و مشتری‌ها باشد و اصلا برای همین کار حقوق می‌گیرد. راست می‌گویند که شکم گرسنه دین و ایمان ندارد. بسیاری از افرادی که دست به دزدی می‌زنند، برای تفریح این کار را انجام نمی‌دهند. مثلا یک‌بار خانمی را شناسایی کردیم که تخم‌مرغ دزدیده بود و بعد متوجه شدیم که مسئولیت سه فرزند را برعهده دارد.»

علی که در محله اتابک خاوران تهران سوپر دارد، در گفت‌گو با خبرنگار هم‌میهن از دزدی مواد خوراکی گلایه کرد، اما در نهایت به اقشار فرودست حق داد: «وقتی ساده‌ترین اقلام خوراکی مانند چیپس به‌‌شدت گران‌ شده‌اند و توان خرید مردم هم کمتر شده است، دزدی هم رخ می‌دهد. دزدی آنقدر بود که ناچار شدیم تعداد دوربین‌هایمان را بیشتر کنیم و مراقب مشتری هم هستیم. حتی گاهی شاهد بوده‌ام فردی که می‌شناسم، جنسی را پنهانی برده و من ناچار به تذکر شده‌ام.»

هم‌میهن سپس با اشاره به «افزایش تامل‌برانگیز سرقت از غرفه‌های میدان میوه‌وتره‌بار جلال آل‌احمد» در تهران، به نقل یک میوه‌فروش نوشت که در این مکان روزانه به‌طور میانگین ۱۰ تا ۱۲ نفر از سارقان میوه و سبزیجات را هنگام دزدی دستگیر می‌کنند و صاحبان غرفه‌ها هم میوه‌های درجه ۲ یا ۳ را آخر وقت میان مستمندان به‌رایگان توزیع می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *