چگونه طراحان ایرانی صنعت خودروسازی چین را هوشمند کردند؟/ فراموشی ارتباط صنعت و دانشگاه در خودروسازی ایران

By | ۱۴۰۳-۰۱-۲۲

آواتار یکی از جدیدترین خودروهای چینی است که طراحی عجیب‌وغریب آن باعث جلب توجه بسیاری از علاقه‌مندان حوزه خودرو شد. کاوه ناصربخت یکی از ایرانیان عضو تیم طراحی این خودروست که در ادامه مصاحبه تجارت‌نیوز با او را می‌خوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز، صنعت خودروسازی کشور چین در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در حوزه خودروهای تمام‌برقی کرده که برند آواتار، محصول همین سرمایه‌گذاری‌ها به شمار می‌رود.

شرکت خودروسازی آواتار، یک شرکت نوپاست که در سال 2018 با همکاری سه غول چینی یعنی هواوی (یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی چینی)، چانگان (یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چین) و CATL (بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری خودروهای برقی جهان) تاسیس شد. در حال حاضر محصولات این برند به دو خودرو آواتار «یک‌یک» و آواتار «یک‌دو» خلاصه می‌شود که طراحی آن به یک تیم مجرب متشکل از چند جوان متخصص ایرانی سپرده شده بود.

کاوه ناصربخت یکی از اعضای تیم طراحی محصولات آواتار است که با رهبری نادر فقیه‌زاده توانسته‌اند یکی از عجیب‌ترین و زیباترین خودروهای تولید انبوه جهان را با برند چینی وارد بازار کنند. کاوه ناصربخت 35ساله، متولد ایران و فارغ‌التحصیل دانشگاه Pforzheim آلمان است و سابقه کار در شرکت‌هایی همچون بنز، هیوندای و آواتار را دارد. در ادامه می‌توانید مشروح مصاحبه تجارت‌نیوز با او را بخوانید.

*به نظر شما دلیل تمایز آواتار با دیگر خودروهای چینی چیست؟

آواتار یکی از خودروسازان چینی است که کار خود را از همان ابتدا بسیار حرفه‌ای آغاز کرد و فلسفه طراحی آن بر شعار «همراه هوشمند و عاطفی شما» پایه‌گذاری شده است. در نتیجه محصولات آواتار علاوه‌ بر اینکه یک خودرو به شمار می‌روند، یک همراه عاطفی و هوشمند نیز محسوب می‌شوند.

یکی از بزرگ‌ترین دلایل تفاوت آواتار با دیگر خودروهای چینی را می‌توان توجه ویژه به جزئیات در این خودرو دانست. کیفیت متریال و جزئیات استفاده‌شده در محصولات آواتار از بالاترین سطح ممکن بهره می‌برد و کلیه ادوات داخلی و بیرونی خودرو با حساسیت و ظرافت بالا طراحی و به کار گرفته شده است.

همچنین تیم طراحی بسیار مجرب ساکن مونیخ و البته رهبری نادر فقیه‌زاده (یکی دیگر از ایرانیان این تیم و طراح محصولات بی‌ام‌و) می‌تواند دلیل دیگری بر تمایز آواتار نسبت به سایر خودروهای چینی باشد.

*طراحی خودروهای جدید ایرانی همچون ری‌را و آریا را چگونه می‌بینید؟

پاسخگویی به این سوال اندکی دشوار است، زیرا برای اینکه بتوان طراحی یک خودرو را بررسی و نقد کرد باید از ابتدا در جریان طراحی آن قرار گرفت.

اما آنچه مشهود است، اقداماتی در صنعت خودروسازی ایران انجام می‌گیرد که به هیچ عنوان قابل مقایسه با کشورهای خارجی نیست. زیرا کیفیت طراحی خودروهای ایرانی در مقایسه با برندهای مطرح جهانی، فاصله بسیاری دارد که باید با مدیریت صحیح کاهش یابد.

*به نظر شما چه عاملی باعث می‌شود افراد متخصصی مثل شما، نادر فقیه‌زاده و کوروش منصوری تصمیم به مهاجرت از ایران بگیرند؟

واقعیت امر این است که هر فرد، تجربه و داستان مخصوص به خود را دارد که می‌تواند دلیل مهاجرت را موجه کند و بنده به جای افراد دیگر نمی‌توانم صحبت کنم.

اما من در سال 2016 برای تحصیل در رشته طراحی خودرو به آلمان مهاجرت کردم که سپس با استخدام در شرکت‌های بنز، هیوندای و در نهایت آواتار از بازگشت به ایران منصرف شدم. یکی از عوامل تاثیرگذار این موضوع می‌تواند ارتباط تنگاتگ میان صنعت و محیط آکادمیک باشد که در ایران چنین نیست.

عامل مهم دیگر را می‌توان مدیریت دانست. در شرکت‌های مطرح خودروسازی، اغلب مدیران به طراحانی که خارج از چارچوب فکر کرده و ایده‌های خلاقانه‌ای مطرح می‌کنند، بهای بیشتری می‌دهند که این موضوع باعث افزایش کیفیت طراحی یک برند خودروساز می‌شود. البته بنده در فضای خودروسازی داخل کشور و حوزه طراحی خودرو فعالیتی نداشته‌ام و در این زمینه نظر خاصی ندارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *