گزارش بلومبرگ از حمله «قریب‌الوقوع» موشکی یا پهپادی ایران به اسرائیل

By | ۱۴۰۳-۰۱-۲۳

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه، می‌گوید ایالات متحده و متحدانش بر این باورند که حملات موشکی یا پهپادی بزرگ توسط ایران یا نیروهای نیابتی آن علیه اهداف نظامی و دولتی در اسرائیل قریب الوقوع است.

این منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که این حمله احتمالی، احتمالاً با استفاده از موشک‌های با دقت بالا، ممکن است در روزهای آینده رخ دهد. بر اساس ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل، تنها درباره زمان دقیق این حملات اطمینان وجود ندارد .

ایران، اسرائیل را به حملات تلافی‌جویانه پس از حمله هفته گذشته به یک مجتمع دیپلماتیک در دمشق پایتخت سوریه تهدید کرده است. اسرائیل صریحاً اعتراف نکرده است که پشت این حمله بوده ، اگرچه به طور سنتی از سیاست ابهام در عملیات در سوریه، لبنان و نقاط دیگر پیروی می‌کند.

بنابر اظهارات این منابع آگاه، ممکن است تأسیسات نظامی اسرائیل هدف قرار گیرد، اما انتظار نمی‌رود که تأسیسات غیرنظامی از سوی تهران هدف قرار بگیرد.

این منابع آگاه تصریح کردند که مقامات آمریکایی در برنامه‌ریزی و همچنین اشتراک گذاری ارزیابی‌های اطلاعاتی به اسرائیل کمک می‌کنند.

اسرائیل به متحدان خود گفته است که منتظر است تا این حمله قبل از شروع یک حمله زمینی دیگر علیه حماس در رفح صورت پذیرد، هر چند هنوز مشخص نیست که این عملیات چه زمانی به وقوع بپیوندد.

این منابع آگاه تاکید می‌کنند که بنابر ارزیابی متحدین اسرائیل، لزوما این حملات از ناحیه شمال اسرائیل و منطقه لبنان، جایی که متحد اصلی تهران، حزب‌الله مستقر است، صورت نمی‌پذیرد. اسرائیل با تایید این دیدگاه، تهدید کرده‌است که اگر تهران به خاک اسرائیل حمله کند، تل‌آویو نیز به خاک ایران حمله خواهد کرد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه ۲۲ فروردین بار دیگر بر تعهد خود مبنی بر حمله تلافی‌جویانه علیه اسرائیل تاکید کرد و گفت حمله به کنسولگری ایران در دمشق ،مساوی با حمله به خاک ایران است.

یکی از این منابع به بلومبرگ کفت که هیأت‌های دیپلماتیک خارجی در اسرائیل در حال آماده‌سازی خود برای حملات احتمالی هستند و برنامه‌های اضطراری برای تخلیه را پیش‌بینی کرده‌اند.

مقام‌های اسرائیلی در حال تدارک دیدن اقدامات اضطراری از جمله آماده کردن ژنراتورهای برق و تلفن‌های ماهواره‌ای هستند.

منابع مطلع گفته‌اند که هیچ اطلاعی در این مورد ندارند که هیات‌های دیپلماتیک غربی قصد خروج فوری از اسرائیل را داشته باشند.

بلومبرگ به نقل از این منابع می‌گوید که هنوز معلوم نیست آیا حمله احتمالی جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن، درگیری را به یک جنگ گسترده‌تر و طولانی‌تر تبدیل می‌کند یا این حمله مهار خواهد شد.

در حالی که ایالات متحده، اسرائیل را برای آتش بس در غزه تحت فشار قرار داده است، دولت بایدن تاکید کرده‌ که آماده است تا در صورت حمله ایران یا متحدانش به اسرائیل، از این کشور حمایت کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه ۲۲ فروردین در واکنش به تهدیدهای جمهوری اسلامی برای واکنش تلافی‌جویانه به حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، بر حمایت «آهنین» ایالات آمریکا از امنیت اسرائیل در مقابل با این تهدیدات تاکید کرد.

رسانه‌ها می‌گویند، حمله مستقیم ایران به یک شهر اسرائیل اولین حمله و تشدید خصومت‌ها به شکلی جدی خواهد بود. هفته گذشته، اسرائیل سیگنال‌های ناوبری را بر فراز منطقه شهری تل آویو به منظور آماده سازی برای یک حمله احتمالی مختل کرد .

به دنبال حمله «اسرائیل» به کنسولگری ایران در دمشق و کشته شدن فرمانده حوزه سوریه و لبنان نیروی قدس سپاه به همراه شش نیروی دیگر، مقامات آمریکایی گفته‌اند که ایران در حال تدارک برای یک حمله تلافی‌جویانه «قابل توجه» به اسرائیل است.

محمدرضا زاهدی، مسئول عملیات نظامی نیروی قدس سپاه پاسداران در حوزه سوریه و لبنان که یکی از هفت کشته ایران در حمله دمشق بود، بلندپایه‌ترین افسر سپاهی است که بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس، از پای درآمده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *