شیوع چند ویروس تنفسی در ایران به همراه سرخک و آبله

By | ۱۴۰۳-۰۱-۲۶

– به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، هم‌اکنون به‌ صورت هفتگی ۲۰ تا ۲۵ مورد مرگ ناشی از ابتلا به کووید ۲۹ ثبت می‌شود.
– روزنامه «هم‌میهن» نوشته است: «کشور در محاصره سه گروه ویروس است؛ سویه اخیر کرونا که زیرمجموعه اُمیکرون است، آنفولانزای «بی» و چندین نوع ویروس سرماخوردگی. این ویروس‌ها از اواسط زمستان سال گذشته آمار را صعودی کردند و حالا همچنان با مبتلا کردن جمعیت بزرگتری، قربانی می‌گیرند.»
– اینهمه در حالیست که پیشتر گزارش شده بود که بیماری‌های سرخک و آبله مرغان نیز در کشور شیوع یافته است.

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، هم‌اکنون به‌ صورت هفتگی ۲۰ تا ۲۵ مورد مرگ ناشی از ابتلا به کووید ۲۹ ثبت می‌شود یعنی روزانه سه تا چهار مورد.

روزنامه «هم‌‌میهن» روز شنبه ۲۵ فروردین با بیان این مطلب به نقل از شهنام عرشی نوشت: «۹۰ درصد سویه‌ای که هم‌اکنون در کشور شایع است، جی‌ان‌وان است که واگیر بسیار بالایی دارد، البته نشانه‌هایش شدید نیست. اما ممکن است در میان سالمندان یا گروه‌هایی که نقص ایمنی دارند، بطور شدید دیده شود و حتی منجر به مرگ شود: «بطور کلی به‌ دلیل شرایط آب‌ و هوایی و افزایش سفرها، سرماخوردگی هم بالا می‌رود.»

در ادامه‌ این گزارش آمده است «کشور در محاصره سه گروه ویروس است؛ سویه اخیر کرونا که زیرمجموعه اُمیکرون است، آنفولانزای «بی» و چندین نوع ویروس سرماخوردگی. این ویروس‌ها از اواسط زمستان سال گذشته آمار را صعودی کردند و حالا همچنان با مبتلا کردن جمعیت بزرگتری، قربانی می‌گیرند.»

این در شرایطی است که بر اساس اعلام مینو محرز متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری آنفولانزا و کرونا در بهمن‌ماه سال گذشته، مدت‌هاست جلسه کمیته کشوری آنفولانزا و کرونا در وزارت بهداشت تشکیل نشده و گزارش رسمی در مورد آخرین وضعیت شیوع کرونا و آنفلوآنزا وجود ندارد.

او گفته بود که در سال‌های اخیر موارد بیشتری از ابتلا به ذات‌الریه و بستری ناشی از آن اعلام می‌شود. با اینهمه وزارت بهداشت تاکید دارد که ویروس شایع آنفولانزا ست؛ آنفولانزای «بی» که بعد از آنفولانزای «آ» شایع شده علائم‌اش شدید است و در مواردی منجر به بستری شدن می‌شود.

سویه جدید کرونا با عنوان جی‌ان‌وان هم مزید بر علت شده و ویروس‌های سرماخوردگی از جمله آدنوویروس و روتاویروس هم به کمک آن آمده است. سهم هر یک مشخص نیست اما آنطور که پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد از موارد ابتلا مربوط به کروناست. با این‌ حال نه تستی گرفته می‌شود و نه دیگر واکسنی کارآیی دارد.

اوایل بهمن‌ماه سال گذشته بود که آمار این بیماری‌ها صعودی شد؛ بیماری‌های تنفسی به‌ تدریج شایع شد و هر روز دایره مبتلایان بزرگتر. همان موقع گزارش‌هایی درباره ابتلای شدید کودکان منتشر شد، تا جایی که بیمارستان‌های تخصصی کودکان، دیگر حتی یک تخت بستری هم نداشتند.

اسهال شدید و مشکلات تنفسی مهم‌ترین نشانه‌های این بیماری بود. آنطور که پزشکان گزارش می‌دهند، موارد ابتلا به بیماری‌های تنفسی در ماه‌های گذشته بالا رفته؛ با این‌ حال تاکید می‌شود که روند ابتلا صعودی نخواهد بود. در این میان، ویروس‌های دیگر از بین می‌روند و آنچه می‌ماند، کروناست.

هشدار دوباره وزارت بهداشت در مورد همه‌گیری بیماری سرخک در کشور با انتقال از کشورهای همسایه

از سوی دیگر رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت چند روز پیش در ارتباط با همه گیری بیماری سرخک در کشور هشدار داده و به‌ خبرگزاری ایسنا گفته بود: «رصد و پایش سرخک باید به نحوی باشد که افراد واکسینه نشده از مرزهای شرقی وارد کشور نشوند.»

به گفته وی «اگر میزان ابتلا به سرخک در استان سیستان و بلوچستان افزایش نیابد، برنامه واکسیناسیون روتین انجام می‌شود. اگر موارد افرادی که از مرزها وارد کشور می‌شوند افزایش یابد، برنامه واکسیناسیون اضافه بر سازمان توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود.»

عرشی اضافه کرده بود: «در استان‌های جنوب شرقی شامل سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان به دلیل اینکه بیشتر در معرض سرخک هستند به دلیل انتقال این بیماری از پاکستان و افغانستان هستند، واکسیناسیون در حال انجام است.»

پیشتر در مورد شیوع سرخک در ایران از طریق مسافران کشورهای همسایه، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفته بود: «اکثر موارد شناسایی شده ابتلا به سرخک در میان مهاجرین و مسافرانی بوده که به کشور آمده‌اند یا اغلب افرادی بوده‌اند که با این بیماران ارتباط داشته‌اند‌

به گفته عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی، به دلیل اینکه ورود مهاجران از یک مجرا نیست و بسیاری از مهاجران غیرقانونی وارد کشور می‌شوند، رصد مهاجران عملا غیرممکن است.

به گفته معاون وزیر بهداشت، در استان‌های جنوب شرقی شامل سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان به دلیل اینکه بیشتر در معرض سرخک هستند واکسیناسیون در حال انجام است.

در افغانستان تنها در دو ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ بیش از ۷ هزار مورد مشکوک به سرخک ثبت شده و ۲۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. آمار دقیقی از میزان ابتلا در سال گذشته میلادی نیست اما سازمان جهانی شیوع بیماری در افغانستان را در ۲۰۲۲ میلادی بیش از ۱۶ هزار مورد اعلام کرده بود. روند صعودی ابتلا در پاکستان هم گزارش می‌شود.

در غرب ایران و کشور عراق هم آمار ابتلا به سرخک تنها در دو ماه ابتدایی سال جدید میلادی به ۵۵۰۰ نفر رسید. در حالی که این رقم برای کل بیماران عراقی در سال گذشته میلادی ۹۳۷۰ مورد بوده است.

علل افزایش ابتلا به «آبله‌ مرغان»

دکتر شهنام‌ عرشی در ۱۹ً فروردین در مورد علل افزایش بیماری آبله مرغان به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «سال گذشته و بعد از دوران کرونا، ارتباط کودکان به‌ دلیل بازگشت به زندگی عادی افزایش یافت و میزان ابتلا به آبله‌ مرغان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال‌های قبل افزایش یافت.»

وی تاکید کرده بود: «میزان ابتلا به بیماری آبله‌ مرغان در اوایل فصل بهار و اواخر فصل پاییز سال گذشته افزایش یافت. بررسی میزان ابتلا به آبله‌ مرغان در طی سال گذشته از افزایش این بیماری نسبت به سال‌های گذشته حکایت می‌کند.»

وی درباره علل افزایش بیماری آبله‌مرغان در سال گذشته گفته بود: «ارتباط کودکان به واسطه پروتکل‌های بهداشتی در دوران پاندمی کرونا کاهش یافته بود و به همین دلیل هم میزان ابتلا به بیماری آبله مرغان در سال‌های گذشته کاهش یافت. سال گذشته، ارتباط کودکان به واسطه بازگشت به زندگی عادی افزایش یافت و به همین دلیل، میزان ابتلا به آبله‌مرغان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافت.»

عرشی ادامه داده بود: «صرف نظر از علل افزایش بیماری آبله‌مرغان در سال ۱۴۰۲ باید گفت این احتمال وجود دارد که میزان ابتلا به این بیماری در فصل بهار افزایش یابد.»

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین درباره وضعیت بروز سرخک و حذف این بیماری توضیح داده بود: «اگرچه سرخک را کنترل کرده‌ایم و در مرحله حذف آن قرار داریم، اما به واسطه شایع بودن این بیماری در کشورهای پاکستان و افغانستان و رفت و آمدها، با خطر بیماری سرخک مواجه هستیم.»

عرشی ادامه داده بود: «به دلیل اینکه سرخک در کشورهای همسایه شایع است رصد و پایش این بیماری، مهم قلمداد می‌شود. رصد و پایش سرخک باید به نحوی باشد که افراد واکسینه نشده از مرزهای شرقی وارد کشور نشوند.»

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره میزان ابتلا به سرخک در کشور گفته بود: «سال گذشته، بیماری سرخک در استان‌های جنوب شرقی به ویژه شهرستان چابهار افزایش یافت و بر همین اساس هم اقدامات کنترلی انجام شد.»

وی با بیان اینکه چندین دوره واکسیناسیون سرخک در استان‌های جنوب شرقی کشور به منظور کنترل شرایط انجام شد، اضافه کرده بود: «وزارت بهداشت به واسطه انجام واکسیناسیون توانست اپیدمی سرخک در استان‌های جنوب‌ شرقی کشور را کنترل کند.»

عرشی ادامه داده بود: «خوشبختانه با پاندمی سرخک مواجه نیستیم چرا که واکسیناسیون این بیماری به صورت مستمر در تمام نقاط کشور انجام می‌شود. علاوه بر واکسیناسیون روتین وزارت بهداشت علیه بیماری سرخک، واکسیناسیون اضافه بر سازمان نیز در صورت نیاز انجام می‌شود.»

وی درباره برنامه واکسیناسیون سرخک در استان‌ سیستان و بلوچستان نیز گفته بود: «اگر میزان ابتلا به سرخک در استان سیستان و بلوچستان افزایش نیابد، برنامه واکسیناسیون روتین انجام می‌شود. اگر موارد افرادی که از مرزها وارد کشور می‌شوند افزایش یابد، برنامه واکسیناسیون اضافه بر سازمان توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود. »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *