تکرار فاجعه در سیستان‌وبلوچستان؛ کمک‌های دولتی به سیل‌زدگان نمی‌رسد

By | ۱۴۰۳-۰۱-۲۹

تاکنون دست‌کم ۶ شهروند بر اثر سیلاب اخیر جان باختند

درحالی که سیلاب شدید در جنوب استان سیستان‌وبلوچستان تاکنون منجر به جان باختن دست‌کم ۶ شهروند شده است، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی از نبود زیرساخت‌های مدیرت بحران در این استان و بی‌توجهی مسئولان دولتی به مشکلات و محرومیت‌های شهروندان سیستان‌وبلچوستان انتقاد کرد.

کمپین فعالان بلوچ روز چهارشنبه ۲۹ فروردین‌ماه با انتشار تصاویر دو نوجوان ۱۷ ساله به‌نامه خلیفه دیانت و یاسر کیاپرور خبر داد که آن‌ها در سیلاب رودخانه درهمان در شهرستان جاسک جان باختند.

همچنین شامگاه ۲۶ فروردین نیز بر اثر بارش باران و جاری شدن سیل در کارواندر از توابع شهرستان خاش، سه نفر از مهندسان راه سازی که با لودر قصد بازگشایی مسیر را داشتند در سیل مفقود شدند و پس از ساعت‌ها پیکر بی‌جان آنها کشف شد.

در همین رابطه، معین الدین سعیدی، نماینده چابهار درباره آخرین وضعیت آب‌گرفتگی در جنوب استان سیستان و بلوچستان گفت: «متاسفانه در شهرستان‌های کنارک و زراباد، بیشترین آمار آب‌گرفتگی را داریم. خانه‌های مردم داخل آب است و راه‌های ارتباطی روستا‌ها کاملا قطع شده است. رودخانه‌های فصلی، ازجمله رودخانه سرباز و کاجو طغیان کرده و آب در حال افزایش است. به شدت نگرانی وجود دارد، چون زیرساخت‌های مدیریت بحران فراهم نیست.»

او افزود: « من خواهش دارم دوستان دولت، وزارت راه، هلال احمر و سازمان مدیریت بحران و وزارت بهداشت خیلی جدی‌تر پای کار بیایند. از عموم ملت ایران می‌خواهم همانطور که در سیل دشتیاری کنار مردم بودند، در این شرایط نیز مردم سیستان و بلوچستان را تنها نگذارند. کانون آب‌گرفتگی در زرآباد و کنارک است، اما با توجه به افزایش حجم آب در رودخانه سرباز و کاجو، نگرانی داریم که دشتیاری نیز مجددا دچار مشکل شود.»

سعیدی درباره تداوم چالش‌های زیرساختی در جنوب سیستان و بلوچستان و تداوم این وضعیت از سیل قبلی هم توضیح داد: «متاسفانه در سیل قبلی با وجود حضور مسئولان، زیرساخت‌ها از بین رفت و راه‌ها و بند‌ها از بین رفته‌اند. مصوباتی در آنجا داشتیم که چاه نیمه ایجاد شود و رودخانه‌های فصلی لایروبی شوند، اما با سیل جدید مشخص شد اتفاقات همیشه یک توالی مشخص دارند و ما قبل از وقوع حادثه باید تدبیر کنیم. امروز که من با شما صحبت می‌کنیم، وضعیت کنارک و زرآباد بسیار بسیار بحرانی است و امیدواریم سریعا ورود کنند. در حوزه زیرساخت‌ها فقط نباید مسئولان بیایند و عکس بگیرند، بلکه باید مشکل را به صورت ریشه‌ای حل کنند.»

از سوی دیگر فرماندار نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان نیز گفت: «بارش سنگین باران موجب مسدود شدن راه ۱۵۴ روستای این شهرستان شده و ۴۷۰ مورد خاموشی فشار ضعیف را شاهد بودیم. در حوزه‌ راه، مسیرهای مهم شامل راه نیکشهر به بنت، بنت به دستگرد و توتان و مهمدان و چاهان به زرآباد مسدود است. در حوزه برق نیز شکستگی ۲ اصله پایه فشار ضعیف و ۴۷۰ مورد خاموشی فشار ضعیف، سه مورد کابل زدگی و ۲ مورد سوختن تابلوی برق در پی بارندگی‌ها رخ داد.»

مجیب حسینی افزود:‌ «هم‌اکنون برق ۱۲ روستای این شهرستان شامل کوراندپ، منطقه سرگوست بنت، روفنان و گیمک، احمداباد، کوراندپ، ترانی، چاکری کچ، بنگلی سول، هادرت، ریکو، گجویی و منه قطع است. متاسفانه راه‌ها مسدود و محورها باز نیستند و امکان بررسی و بازدید خط درحال حاضر ممکن نیست.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *