داستان غم انگیز آموزش عالی در ایران

By | ۱۳۹۷-۱۱-۰۳

فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاهی به بالاترین و استقبال از دانشگاه‌ها به کمترین اندازه خود در دو دهه گذشته رسیده است، 

مهر همین امسال یک بار دیگر وزارت علوم در بیانیه‌ای ۵دانشگاه غیرمجاز را معرفی کرد و به دانشجویان هشدار داد که در انتخاب محل تحصیل خود این ۵ مرکز را انتخاب نکنند. در بخشی از این بیانیه آمده بود: «وزارت علوم به منظور اطلاع‌رسانی و صیانت از حقوق شهروندی، فعالیت‌های غیرمجاز در حوزه آموزش عالی را اطلاع‌رسانی می‌کند. بر این اساس، فعالیت آموزشی «دانشگاه صنایع و معادن»، «پردیس بین‌المللی توسعه علوم و فنون فارابی»، «پردیس بین‌الملل رهپویان علم و صنعت»، «مرکز آموزش خانه صنعت و معدن خراسان رضوی» و «واحد و شعب موسوم به مرکز آموزش مدیریت جزیره کیش» غیر مجاز است.»این نخستین‌بار نبود که وزارت علوم چنین بیانیه‌ای صادر می‌کرد و پیش از این هم اسامی چندین دانشگاه غیرمجاز را منتشر کرده بود. فعالیت غیرمجاز برخی واحدهای علمی-‌کاربردی درحالی است که کارشناسان آموزشی دلیل چنین وضعیتی را حضور و انگیزه بعضی مدیران و صاحب‌منصبان در احداث و راه‌اندازی دانشگاه می‌دانند.
روزنامه شهروند:

پرتعداد ولی بی‌کیفیت؛ تفاوت‌های آموزش عالی ایران با جهان / اگرچه پیش از سال ۸۴ هم کیفیت آموزش عالی در ایران رتبه چندان مهمی در دنیا نداشت، اما در در این سال‌ها و چندبرابر شدن واحدهای دانشگاهی، کیفیت آموزش باز هم کاهش پیدا کرده و حالا کار به جایی رسیده که واحدهای دانشگاهی ایران بیشتر از تعداد دانشگاه‌های بسیاری کشورهای توسعه‌یافته و پیشتاز در تولید علم است. علاوه‌براین در این سال‌ها و با افزایش فارغ‌التحصیلان، آمار افراد بیکار با مدارک دانشگاهی هم افزایش یافته. دراین‌باره، آخرین گزارش موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، اطلاعاتی از وضعیت آموزش عالی در ایران و در سال ۹۶ منتشر کرده که براساس آن، ۲هزار و ۵۶۹ دانشگاه در کشور وجود دارد. بر اساس آمار همین موسسه پژوهشی، تعداد ۳ میلیون و ۷۹۴ هزار و ۴۲۰ دانشجو در دانشگاه‌های ایران مشغول تحصیل هستند که از این تعداد یک میلیون و ۷۲۳ هزار و ۲۶۹ نفر زن و ۲ میلیون و ۷۱ هزار و ۱۵۱ دانشجو مردند

مقایسه نتایج این گزارش با موارد مشابه درباره کشورهای پیشرو در زمینه تولید علم دانشگاهی نشان می‌دهد که ایران از لحاظ تعداد دانشگاه و دانشجو بالاتر از بسیاری از کشورهای پیشرفته قرار دارد. در این باره کافی است بدانیم در ایران ۲هزارو۵۶۹ دانشگاه وجود دارد، اما بنابر تازه‌ترین اعلام موسسه اسپانیایی CISC ، تعداد دانشگاه‌ها در اغلب کشورهای پیشرفته جهان زیر ۵٠٠ است؛ به عنوان مثال آلمان ۴١٢، انگلیس ٢٩١، کانادا ٣٢٩، ایتالیا ٢٣۶ و هلند ۴٢٣ دانشگاه دارند و برخی کشورهای اروپایی مانند نروژ، سوئد، دانمارک، فنلاند و… زیر صد دانشگاه تاسیس کرده‌اند. این آمار درباره کشورهای پیشرفته آسیایی مانند سنگاپور و کره‌جنوبی نیز تکرار می‌شود و تنها ژاپن است که کمی پا را فراتر از این قاعده گذاشته و ٩٨٧ دانشگاه دارد. شمار دانشگاه‌ها در استرالیا و نیوزیلند نیز مانند سایر کشورهای توسعه‌یافته جهان رقمی زیر ۵٠٠ است. علاوه‌براین اطلاعات همین موسسه اسپانیایی نشان می‌دهد که آمریکا با حدود ٣۲۳‌میلیون نفر جمعیت، ٣ هزار و ٢٨٠ دانشگاه دارد که البته ۵٩ دانشگاه ایالات متحده جزو ١٠٠ دانشگاه برتر جهانند. چین با یک میلیارد و ٣٩٧ میلیون نفر جمعیت تنها ٢ هزار و ۳۱۰ دانشگاه دارد و هند با جمعیت یک میلیارد و ٢٧۴ میلیون نفر ۴ هزار و ۴ دانشگاه دایر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *