یک شهروند محروم آبادانی: اگر فقط ۵ بز داشتم

By | ۱۳۹۸-۰۴-۳۱


این گزارش را شهروندخبرنگار ایران‌وایر از آبادان تهیه کرده است. این شهروند آبادانی در توضیح این گزارش نوشته است: این خانواده ۴ نفره، ماهانه ۳۰۰ هزارتومان از کمیته امدام حقوق می‌‌گیرند. مادر خانواده بارها به کمیته امداد مراجعه کرده است. از کمیته امداد درخواست کرده به جای اینکه ماهی ۳۰۰ هزار تومان به آنها حقوق بدهند، یک وام ده میلیون تومانی به آنها پرداخت شود تا بتوانند اشتغال زایی کنند اما کمیته امداد سر راهش سنگ انداخته است.

مسئولین کمیته امداد آبادان به سرپرست این خانواده گفته است: باید دو ضامن معتبر و جواز کار داشته باشید. سرپرست این خانواده می‌گوید اگر ۵ بز داشته باشم می‌توانم هزینه زندگی خودم و فرزندانم را تامین کنم. این وام را برای خریداری ۵ بز می‌خواستم اما آنها سنگ‌اندازی کردند. سرپرست این خانواده به این دلیل که در یک خانواده عشایری بزرگ شده در دام‌پروی و پروش حیوان به صورت تجربی مهارت دارد و می‌تواند از این طریق زندگی‌‌ای با حداقل‌هایی را برای فرزندانش تامین کند اما خب دولت نه حمایت می‌کند و نه به این قشر آسیب‌پذیر اهمیت می‌دهد. ماهی ۳۰۰ هزارتومان برای زندگی ۴ نفره یعنی هیچ.
مسئولین کمیته امداد و سازمان بهزیستی می‌دانند خانواده‌هایی که تحت پوشش این مرکز خدماتی هستند امکان داشتن دو ضامن معتبر را ندارند. من و دوستانم هم کلی تلاش کردیم تا بتوانیم برای آنها ضامن پیدا کنیم اما به دلیل وضعیت اقتصادی‌شان کسی حاضر نشد که ضامنت نامه بانک را امضاء کند.

در سال‌های گذشته دولت در خصوص وام‌های اشتغال‌زایی وعده داده، به وعده‌هایش هم عمل کرده اما وام‌ها را به کسانی که نیازمند هستند پرداخت نکرده است. قشر تهی دست جامعه اصلا توان و امکان گرفتن وام را ندارند.