حکم حبس و کار اجباری با کودکان “معلول ذهنی”، مجازات محمد خانی توسط دادگاه انقلاب

By | ۱۳۹۹-۱۰-۰۹

محمد خانی، مترجم، پژوهشگر و دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه علامه طباطبائی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۴ سال حبس تعزیری، ۲ سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی، ۶ ماه کار اجباری با کودکان “معلول ذهنی” و توقیف تمامی اموال شخصی ضبط شده به مدت دو سال محکوم شد.

محمد خانی

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد خانی، مترجم و پژوهشگر توسط دادگاه انقلاب تهران به حبس، محرومیت‌های اجتماعی و کار اجباری محکوم شد.

بر اساس این حکم که روز یکشنبه ۷ دیماه امسال به وکیل مدافع این شهروند ابلاغ شده است، آقای خانی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور به ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری و به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. وی همچنین از باب مجازات تکمیلی به ۲ سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی، ۶ ماه کار اجباری با کودکان “معلول ذهنی” و توقیف تمامی اموال ضبط شده در زمان بازداشت همچون تلفن همراه، لپ‌تاپ، آرشیو کارهای پژوهشی، هارد دیسک و کتاب‌های چاپ شده در داخل کشور و ۲ عدد هارد کامپیوتر به مدت ۲ سال محکوم شده است.

در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۳ سال و ۶ ماه زندان برای وی قابل اجرا خواهد بود.

دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروند در تاریخ ۳۰ آذرماه در این شعبه برگزار شده بود.

محمد خانی پیشتر در تاریخ ۱۰ مهرماه توسط ماموران اطلاعات سپاه در منزل خود بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد. ماموران در حین بازداشت اقدام به تفتیش منزل وی کرده و برخی از لوازم شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند. وی در تاریخ ۱۸ آبان‌ماه، با پایان بازجویی‌ها از بازداشتگاه این نهاد امنیتی به بند عمومی زندان اوین منتقل شد.

آقای خانی پیشتر در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام” مورد تفهیم اتهام قرار گرفته بود.

وی نهایتا در تاریخ ۲۱ آبان‌ماه با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

محمد خانی، مترجم، پژوهشگر اجتماعی و دانشجوی مقطع دکتری در رشته رفاه و سیاستگذاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی است.

آقای خانی دیماه سال ۹۶ برای مدتی در بازداشت نیروهای امنیتی بسر برد. وی در سال ۱۳۹۶ عضو شورای صنفی دانشگاه علامه طباطبایی نیز بود و همراه با شوراهای صنفی ۳۰ دانشگاه کشور با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به بازداشت دانشجویان دانشگاه های مختلف در جریان اعتراضات سراسری دیماه ۹۶ واکنش نشان داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *