مصوبه اصلاح قانون تابعیت، فرزندان مادران ایرانی و پدران غیرایرانی را شناسنامه دار نکرد / از ۱۱ هزارخانواده، فقط ۱۰۰ نفر صاحب شناسنامه شدند

By | ۱۴۰۰-۰۳-۱۴

سرپرست اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی اعلام کرده، از میان ۱۱ هزارخانواده مهاجر متقاضی شناسنامه در این استان، فقط برای ۱۰۰ نفر شناسنامه صادر شده است.

پس از مصوبه مجلس در تیر ماه سال ۱۳۹۹ در خصوص اعطای شناسنامه به فرزندان مادر ایرانی، بسیاری از خانواده‌هایی که فرزندانشان حاصل ازدواج مادر ایرانی با پدر غیرایرانی بود، متقاضی دریافت شناسنامه شدند. تا پیش از این ساکنان زیادی در ایران به بهانه مهاجربودن خود یا خانواده‌شان از داشتن هرگونه مدرک هویتی محروم بودند اما به نظر می‌رسد حتی مصوبه اصلاح «قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی» هم نتوانسته از بار این محرومیت بکاهد. به طوری که در استان خراسان رضوی که به دلیل نزدیکی با مرز‌های شرقی ساکنان مهاجر زیادی دارد، ۱۱ هزارخانواده با مادر ایرانی و پدر غیرایرانی تاکنون متقاضی دریافت شناسنامه شده اند اما فقط ۱۰۰ نفر از اعضای این خانواده‌ها امکان دریافت شناسنامه پیدا کرده اند.

اصلاح قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی در مرحله اجرا دچار اشکالاتی شده که در جریان تصویب ملاحظات لازم درباره آن انجام نشده بود. سرپرست اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی در مورد مشکلات متقاضیان طرح تابعیت گفته: «متقاضیان طرح تابعیت فرزندان مادر ایرانی با مشکلاتی از قبیل نداشتن گواهی ولادت فرزندان، اثبات زوجیت و اثبات نسب و. . . مواجه هستند. این مشکلات نیز ناشی از سهل‌انگاری خانواده‌ها بوده است. به طور مثال ولادت فرزند خود را با نگرفتن گواهی ولادت، ثبت نکرده‌اند. ».

درحالی به گفته این مسئول، مشکلات بر سر راه متقاضیان برای دریافت شناسنامه ناشی از «سهل انگاری خانواده‌ها» بوده که بسیاری از مهاجران امکان داشتن هرگونه حقوق شهروندی از جمله دریافت گواهی ولادت را نداشته اند.

آمار‌های رسمی نشان می‌دهد که ۷۰درصد خانواده‌های حاصل از ازدواج زن ایرانی و مرد غیرایرانی، جزو ۳ دهک فقیر جامعه هستند و هیچ‌گاه امکان دریافت حقوق شهروندی را نداشته‌اند، چون اغلب این کمک‌ها از طریق کد ملی افراد صورت می‌گیرد که جامعه مهاجران همواره از آن محروم بوده‌اند.
روزنامه ایران:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *