احکام زندان طولانی علی یونسی و امیرحسین مرادی, دو دانشجوی نخبه در ایران «عینا تایید شد»

By | ۱۴۰۱-۰۳-۱۷

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری که وکالت علی یونسی، دانشجوی نخبه زندانی در ایران را بر عهده دارد امروز اعلام کرد که حکم بدوی موکل او و امیرحسین مرادی، دیگر دانشجوی بازداشتی دانشگاه شریف در دادگاه تجدیدنظر تایید شده است.

در حکم بدوی هر یک از این دو «به اتهام تخریب به ۱۰ سال، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی ۵ سال و تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شده بودند که دادگاه تجدید نظر، عینا این حکم را تائید کرده و بر این اساس؛ حکم اشد، یعنی ۱۰ سال حبس قابل اجرا خواهد بود.»

امیر حسین مرادی و علی یونسی، که اکنون هر دو ۲۲ ساله هستند، در فروردین ۱۳۹۹ با خشونت بازداشت شدند. این دو پس از ماه‌ها بازجویی و در انفرادی، همچنان “در بند امنیتی نگهداری می‌شوند و با چشم‌بند تردد می‌کنند.” علی یونسی و امیرحسین مرادی، مدتها از داشتن وکیل محروم بودند.

علی یونسی دانشجوی مهندسی کامپیوتر، دارنده مدال نقره المپیاد نجوم سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم سال ۹۶، و امیرحسین مرادی دانشجوی فیزیک و برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۶ هستند.‌

پیشتر آقای نیلی گفته بود که در این پروند «مستنداتی وجود ندارد» و رای دادگاه بر اساس «اقرارهای» علی یونسی و امیرحسین مرادی صادر شده است.

آقای نیلی می‌گوید که بعدها که این دو از انفرادی خارج شدند به بازپرس می‌گویند که «اقرارهایشان تحت فشار مطرح شده و مورد قبول آنها نیست.»

علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی نخبه هر یک به ۱۶ سال زندان محکوم شدند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *