گزارش تازه در مجلس در تلاش برای کاهش سن ازدواج در ایران

By | ۱۴۰۱-۰۳-۱۷
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی تازه «پیشنهادهای» خود را برای کاهش دادن سن ازدواج در ایران ارائه داده است که «تقویت مشاغلی که وابستگی به تحصیلات عالی ندارند» ازجمله آنها است.

این مرکز در گزارشی که خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه ۱۶ خرداد در مورد آن خبر داده نوشته است که براساس داده‌ها و نتایج سازمان ثبت احوال کشور و مرکز آمار ایران، نرخ ازدواج در ایران با کاهش و میانگین سن ازدواج با افزایش روبه‌رو بوده است.

در این گزارش، «بالا بودن هزینه‌های آغاز زندگی، هزینه بالای مسکن، بیکاری و عدم اشتغال جوانان و پیدا نکردن گزینه مناسب ازدواج» سه دلیل اصلی آنچه ذکر شده که به گفته تنظیم‌کنندگان گزارش «عدم ازدواج بهنگام جوانان» در ایران است.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اذعان شده است که امروزه در ایران «افراد در سطح اول رفع نیازهای خود با مشکل روبه‌رو شده و به سطوح دیگر که تشکیل خانواده و تأمین نیازهای عاطفی را شامل می‌شود، وارد نمی‌شوند.»

در سال‌های گذشته به دلیل نابسامانی‌های اقتصادی در ایران، میل به ازدواج و فرزندآوری کاهش قابل توجهی یافته است. با این حال به دلیل تاکیدهای مکرر رهبر جمهوری اسلامی، دولت و مجلس ایران در سال‌های اخیر به دنبال تدوین و اجرای قوانینی هستند که بر اساس آن جوانان را نه تنها تشویق به ازدواج و فرزندآوری بلکه در حوزه‌هایی مجبور به این امر کنند.

از جمله این قوانین قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» است که با وجود انتقادهای گسترده از آبان پارسال و با هدف افزایش جمعیت به هر بهایی در حال اجرا است.

در همین حال و به‌ویژه در ماه‌های گذشته فشارهای اقتصادی به خانوارهای ایرانی به دلیل افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها افزایش یافته و موجب نارضایتی‌های اجتماعی و حتی اعتراض‌های مردمی شده است.

معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس شورای اسلامی، ۲۷ اردیبهشت از تورم ۴۰۰ درصدی در برخی حوزه‌های کالاهای اساسی خبر داده و از عدم پرداخت یارانه به ۹ دهک جامعه انتقاد کرده بود.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *