زیباکلام : پشت برخی از نهادها قدرت سیاسی وجود دارد

By | ۱۳۹۷-۱۱-۰۷

گفت و گوی کامل انصاف نیوز با صادق زیباکلام درباره‌ی ادغام و یا انحلال برخی نهادها و دستگاه‌ها‌ی موازی با هدف کوچک‌سازی دولت را در ادامه بخوانید:

صادق زیباکلام با بیان اینکه نهادهایی در کشور وجود دارند که باری بر دوش دولت هستند، گفت: اگر دقت کنید پشت این نهادها قدرت سیاسی وجود دارد و نمی‎توان این نهادها را تعطیل کرد؛ مثلا حتی بنیاد مسکن را نمی‌توان با وزارت مسکن ادغام کرد، زیرا قدرت سیاسی دارند.

زیباکلام در گفت و گو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: مشکل اقتصاد ایران این‌نهادها نیستند، اگر اقتصاد ایران به سمت اقتصاد بازار آزاد حرکت کند و از زیر جثه‌ی سنگین حکومت بیرون بیاید، آن وقت خیلی از این بنیاد و موسسه‌ها، نهاد و شرکت‌ها خود به خود عملا تعطیل می‌شوند‌.

وی تاکید کرد: این نهادها زمانی می‌توانند موفق باشند که از نظر اقتصاد موفق باشند، اما این ممکن نیست. یعنی فلان قرارگاه و بنیاد و نهادهایی اعم از اقتصادی و فرهنگی از طریق حمایت‌های دولت سرپا هستند و اگر پولی از طرف دولت به آنها داده نشود خیلی از آن‌ها نمی‌توانند دوام بیاورند‌ زیرا هزینه‌های آن‌ها کفاف درآمدآن‌ها را نمی‌دهد.

او افزود: وقتی اقتصاد دولتی است این موسسات به ظاهر خصوصی، روزی ناکارآمد و ورشکسته می‌شوند‌، زیرا اگر بر روی آنها بررسی انجام شود. بیش از اینکه دارایی داشته باشند، بدهی دارند.  متاسفانه بخش خصوصی جدی‌ای در ایران وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *