واکنش ایران به سخنان وزیر خارجه بحرین درباره جلوگیری از بسته شدن تنگه هرمز , مگسی کجا تواند که بیفکند عقابی

By | ۱۳۹۸-۰۲-۱۴

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به سخنان وزیر خارجه بحرین مبنی بر عدم اجازه به جمهوری اسلامی برای بستن تنگه هرمز، از مقامات این کشور خواست که به گفته او، «حد و اندازه خود را در تهدید بزرگ‌تر از خود بشناسند».

به گزارش رادیو فردا به نقل از خبرگزاری ایرنا، عباس موسوی روز جمعه، ۱۳ اردیبهشت، گفت: «جمهوری اسلامی ایران بر امنیت تنگه هرمز به عنوان شاهراه تأمین و ترانزیت انرژی جهان مادامی که منافع مردم ایران از این تنگه مهم و حیاتی تأمین شود، تاکید دارد».

وی اضافه کرد: «جمهوری اسلامی از روی خیرخواهی و حق همسایگی به مقامات این کشور ذره‌ای وابسته هم، توصیه می‌کند حد و اندازه خود را در تهدید بزرگ‌تر از خود بشناسند. قرن‌ها پیش حکیمان پارسی گفته‌اند: , مگسی کجا تواند که بیفکند عقابی».

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین، روز پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت، گفته بود که به ایران اجازه داده نمی‌شود که حتی برای یک روز هم تنگه هرمز را ببندد.

چهار روز پیش از آن نیز خالد الجارالله، معاون وزیر خارجه کویت، نیز نسبت به اظهارات مقام‌های ایرانی در خصوص تهدید به بستن تنگه هرمز ابراز نگرانی کرده بود.

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این چندین بار تهدید کرده‌اند که تنگه هرمز در صورت به صفر رسیدن صادرات نفت ایران بسته خواهد شد.

در جدید‌ترین مورد وزیر خارجه ایران در مصاحبه با شبکه الجزیره که مشروح آن قرار است روز شنبه پخش شود، به طور تلویحی تهدید به بستن تنگه هرمز کرده است.

وی گفته است: «اگر آمریکا تصمیم بگیرد که تنگه هرمز را برای ما ناامن کند، ایران این اجازه را نخواهد داد».

دولت آمریکا روز دوشنبه، دوم اردیبهشت، اعلام کرد که به هیچ کشوری برای خرید نفت ایران معافیت نمی‌دهد تا صادرات نفت جمهوری اسلامی از دوم ماه مه (۱۲ اردیبشهت) به صفر برسد.

بر اساس آمارهای بین‌المللی، حدود ۳۰ درصد از نفتکش‌های جهان از تنگه هرمز می‌گذرند و روزانه نزدیک ۱۸٫۳ میلیون بشکه نفت و حدود ۱٫۷ میلیون بشکه فرآورده‌های نفتی و گاز مایع از این تنگه عبور می‌کند. حدود ۸۰ درصد محموله‌های نفتی که از تنگه هرمز می‌گذرد راهی آسیا، به‌ویژه هند و چین می‌شود که از بزرگترین شرکای تجاری ایران هستند.

خود آمریکا تقریباً از واردات خالص نفت خام بی‌نیاز شده و اروپا نیز بخش اندکی از نفت خود را از منطقه خاورمیانه وارد می‌کند. برای نمونه بر اساس آمارهای رسمی اروپا، این اتحادیه تنها از عراق واردات قابل توجه نفت انجام می‌دهد که سهم این کشور از کل واردات اروپا حدود شش درصد است. عربستان نیز مقداری نفت، آن هم عمدتاً از مسیر دریای سرخ به اروپا ارسال می‌کند.

گزارش‌ها حاکی است که عربستان و امارات به بازارهای جهانی تضمین داده‌اند که با توقف صادرات نفت ایران، کمبود عرضه را جبران کنند. سه چهارم کل صادرات نفت این دو کشور راهی بازارهای آسیایی می‌شود.