سپاه پاسداران قصد داشت با کمک حشد الشعبی، از داخل عراق، قرارگاه های نظامی آمریکا در خلیج فارس را هدف قرار دهد.

By | ۱۳۹۸-۰۲-۲۰

رادیو اسرائیل – سفر ناگهانی مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده به عراق و گفتگوهای محرمانه او با رهبران آن کشور، همچنان در رسانه های جهانی مورد بحث و بررسی قرار دارد. پرسش اصلی آن است که چه امری مهم و فوری موجب گردید که پمپئو دیدار خود با خانم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان را باطل سازد، تا بتواند فورا رهسپار عراق گردد و با سران آن به گفتگو بنشیند.

مقامات آمریکایی در پاسخ به این پرسش، به صراحت می گویند که دریافت اطلاعات محرمانه در مورد تهدیدهای جدی از جانب حکومت ایران علیه سربازان آمریکایی بوده که موجب این سفر ناگهانی گردیده است. در روزهای گذشته، فرمانده های سپاه پاسداران و حتی گروهی از آخوندهای حکومتی در ایران، تهدید کرده بودند که در واکنش به اقدام ایالات متحده در مورد افزودن سپاه پاسداران به فهرست گروه های تروریستی، سوء قصد به جان سربازان آمریکایی در همه کشورهای منطقه را به دنبال خواهد آورد. ایالات متحده این تهدیدها را جدی گرفته و در روزهای اخیر کوشیده است آگاه شود که رژیم ایران چه اقداماتی را علیه ارتش آمریکا تدارک می بیند.

در گزارش ها آمده بود که ایالات متحده در این زمینه به اسرائیل نیز رایزنی کرده و اطلاعات مهمی از این کشور گرفته است.

شبکه خبری سی ان ان ایالات متحده گزارش داد که بر حسب این اطلاعات، سپاه پاسداران شمار زیادی از ناوچه های تندرو خود را به موشکهای کوتاه برد مجهز ساخته و قصد دارد در یک حمله ناگهانی، ناو هواپیمابر آمریکایی در خلیج فارس را غرق کند و یا دست کم آن که به رزم ناوهای آمریکایی در این حوزه زیان جدی وارد سازد.

ولی منشه امیر در مصاحبه شب گذشته با شبکه تلویزیونی اندیشه در لوس آنجلس، از قول منابع خبری رادیو پیام اسرائیل فاش ساخت که علت این سفر فوری، توطئه حکومت ایران برای شلیک ده ها موشک همزمان، از خاک عراق به سوی پایگاه های نظامی آمریکا در امیرنشین های عربی از سلطان نشین عمان تا پایگاه های آمریکایی در بحرین و عربستان بوده است.

منشه امیر با استناد به اطلاعاتی که به آن دست یافته، یادآور شد که سپاه پاسداران در یک سال اخیر یک پایگاه مخفی موشک اندازی، در خاک عراق برپا ساخته و مقادیر موشک در آن کشور ذخیره کرده تا بتواند به عملیات تعرضی نیابتی دست بزند.

به موجب این اطلاعات، قرار است که گروه موسوم به حشد الشعبی مسؤول شلیک این موشک ها باشد.

به گفته منشه امیر، اسرائیل از چندمین ماه پیش از برپایی این پایگاه آگاهی داشت و احتمال می داد که رژیم ایران قصد دارد از آن جا، خاک اسرائیل را هدف موشک قرار دهد و بعد از خود سلب مسؤولیت کرده و ادعا کند که رزمندگان عراقی بوده اند که به تصمیم خود به چنین حمله ای دست زده اند.

امیر گفت که اسرائیل با ارسال پیام محرمانه ای به ایالات متحده، تاکید کرده بود که اگر این تهدید را جدی بگیرد، با انجام عملیات هوایی در خاک عراق، این پایگاه را همراه با انبارهای موشکی در خاک عراق بمباران خواهد کرد. ولی ایالات متحده به اسرائیل هشدار داده بود که مبادا به چنین حمله ای دست بزند و جان سربازان آمریکایی در عراق را به خطر اندازد.

به گفته منشه امیر، اکنون از همین مکان است که رژیم ایران قصد دارد پایگاه های نظامی آمریکا در سواحل جنوبی خلیج فارس را مورد حمله موشکی قرار دهد.

امیر ارزیابی می کند که اگر سخن از مجهز شدن شناورهای تندرو سپاه پاسداران به موشک های ضد کشتی و کوتاه برد بود، سفر ناگهانی مایک پمپئو به بغداد، ظاهرا بیهوده به نظر می رسید.

منشه امیر در مصاحبه با تلویزیون اندیشه، ارزیابی کرد که نه ایالات متحده مایل به وارد شدن به جنگ علیه رژیم ایران است و نه علی خامنه ای و حتی سپاه پاسداران و حسن روحانی مایلند به یک جنگ ناخواسته با ایالات متحده کشانده شوند. ولی در همین حال، عوامل تندرو در سپاه پاسداران و در داخل حکومت بر این باورند که باید با ایالات متحده به یک جنگ محدود پرداخت و موجب عقب نشینی دولت واشنگتن شد. او گفت که همین واقعیت است که خطر بروز جنگ را ممکن است جدی و حتمی سازد.