دونالد ترامپ: درباره ایران عقب می‌نشینم و صبر می‌کنم

By | ۱۳۹۸-۰۵-۰۱

تهران- ایران- دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با اعتراف به اینکه مذاکره با ایران «روز به‌ روز برای او سخت‌تر می‌شود» تأکید کرد: توافق با تهران «می‌توانست آسان‌تر باشد».

یورونیوز گزارش داد: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که در کاخ سفید با خبرنگاران گفت‌ وگو می‌کرد، اضافه کرد: «درباره ایران عقب می‌نشینم و صبر می‌کنم؛ خواهیم دید چه می‌شود.»

ترامپ پیش از این مدعی شده بود که حاضر است برای یک توافق جدید با ایران مذاکره کند. در مقابل، تهران همواره پیشنهاد گفت‌ وگو با واشنگتن در شرایط فشار سیاسی- اقتصادی را رد کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا در زمان حاضر به دلیل مواجهه با بزرگترین چالش بین المللی خود، یعنی افزایش تنش‌ها با ایران از انحطاط روابط با متحدانش نیز رنج می‌برد و ممکن است در صورت وقوع جنگ، واشنگتن و متحدانش در دو مسیر مختلف گام بردارند.

از این رو همه نشانه‌ها و شواهد، حکایت از آن دارند که اگر سیاست “فشار حداکثری” به جنگ نزدیک شود، واشنگتن یکی از بازندگان اصلی این سیاست و رویکرد خواهد بود.

به گزارش شبکه خبری ای بی سی، ترامپ در حاشیه دیدار با عمران خان نخست وزیر پاکستان به خبرنگاران مدعی شد ایران کشوری است که دچار آشفتگی و سر در گمی شده و نمی داند که در چه وضعیتی قرار دارد. (آنها) مشکلات اقتصادی عظیمی دارند، نرخ تورمشان ۷۵ درصد است و در سراسر ایران تظاهرات برپاست.

وی با تکرار ادعاهای کذب خود درباره ایران گفت : ما متاسفانه مجبور شدیم که یک پهپاد را با استفاده از یک فن آوری جدید بسیار شگفت انگیز سرنگون کنیم و (مقام های ایرانی) به جای اینکه بگویند که بله چنین اتفاقی افتاد به دروغ گفتند که چنین اتفاقی نیافتاده است. مدرک زیادی (در مورد سقوط این پهپاد) وجود دارد. لباس غواصیشان را بپوشند و بروند کف اقیانوس را نگاه کنند.

ترامپ اخبار دستگیری جاسوسان ایرانی سیا را تبلیغات تهران خواند و با تکذیب آن رو به نخست وزیر پاکستان گفت: فکر نمی کنم که پاکستان هرگز چنین کاری را انجام دهد. عمران خان پاسخ داد: قطعاً نه.

ترامپ افزود: پاکستان هرگز دروغ نمی گوید اما ایران متاسفانه (دروغ) می گوید. در مورد ایران باید ببینیم چه پیش می آید. ما آماده بدترین شرایط بوده و آماده عقلانیت نیز هستیم.

(بر اساس توافق هسته ای) یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار اسکناس سبز زیبا به ایران دادند که چندین هواپیما پول نقد می شود و فکر می کنم که پاکستان دوست دارد که مقداری از این پول نقد را داشته باشد. ایرانیها به جای اینکه قدردان (عواید برجام) باشند، انگشت شستشان را بالا گرفتند و به آمریکا بی احترامی کردند. نباید این کار را می کردند و اشتباه بزرگی بود.