محمدهادی رضوی؛ آقازاده نبود، آقازاده شد

By | ۱۳۹۸-۰۵-۱۱

«محمد‌هادی رضوی»، متولد سال ۱۳۶۳، جوانی است که در بدو تولد «آقازاده» نبود اما به سبب ویژگی‌های شخصیتی خود، به جرگه آقازاده‌ها پیوست. او حالا به ۲۰ سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت از خدمات دولتی محکوم شده است.

محمدهادی رضوی، داماد «محمد شریعتمداری»، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ایران متهم شده که ۲۱۱ میلیارد تومان وام از چند بانک گرفته و آن را بازنگردانده است.

اخبار دادگاه رضوی و ۳۰ متهم دیگر پرونده بانک سرمایه که در شعبه سوم «دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال‎گران و مفسدان اقتصادی» به ریاست «اسدالله مسعودی‌ مقام» برگزار شد، در چند ماه گذشته در صدر اخبار قرار داشته است.

نماینده دادستان، پرونده «بانک سرمایه» را «مشحون از فساد» خوانده و تصاویر و دفاعیاتهادی رضوی در جلسات دادگاه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود.

درباره این جوان چه می‌دانیم؟ ریشه و اصل او به کجا وصل است، چه طور رشد کرده، چه کار کرده، با چه کسانی رابطه داشته است و چه سودایی در سر داشت؟

رضوی آقازاده بود؟ پدرش کیست؟

محمدهادی رضوی فرزند «سعید رضوی» است. پدر او از انقلابی‌های دهه ۶۰ بود که مدتی عضو کمیته‌های انقلاب بود و بعد‌ها وارد عرصه فروش محصولات سیستم‌های رسانه‌ای «سنهایزر» شد.

سعید رضوی سال ۱۳۶۳ «شرکت بعثت» را اداره می‌کرد و از سال ۱۳۷۰ با تاسیس «شرکت سیستم‌های رسانه‌ای بعثت»، در تولید تجهیزات مدار بسته و سیستم‌های امنیتی و حفاظت الکترونیکی هم فعال شد.

بررسی اسناد و مدارک نشان می‌دهد که پدر هادی رضوی در زمره مقام‌های بلند‌پایه جمهوری اسلامی یا اصحاب قدرت و ثروت نبوده است و به همین جهت هادی را نمی‌توان آقازاده‌ای نسبی دانست. اما او را باید به واسطه ازدواج با دختر محمد شریعتمداری، آقازاده‌ سببی خواند.

رضوی کجا درس خوانده و رشد کرده است؟

یک روایت می‌گوید هادی رضوی در مدرسه «فرهنگ»، متعلق به «غلامعلی حداد عادل»، با «روح‌‌الله زم»، «محمد مهاجرانی» فرزند «عطاء‌الله مهاجرانی»، «یاسین رامین» فرزند «محمدعلی رامین» و «حسن میرمحمدعلی» داماد «علی شمخانی» هم‌دوره و هم‌کلاس بوده است.

رضوی در مدرسه وابسته به حزب «موتلفه اسلامی» هم سابقه تحصیل دارد و در آن مدرسه با «الیاس قالیباف» فرزند «محمدباقر قالیباف»، شهردار سابق تهران هم‌کلاس بوده است.

حشر و نشر رضوی با آقازاده‌ها به تدریج خوی آقازادگی را در او تقویت کرد و در نهایت توانست با دختر محمد شریعتمداری ازدواج کند و به طور رسمی به جرگه آن‎ها بپیوندد.

رضوی چه زمانی گل کرد؟

محمدهادی رضوی در سال ۱۳۹۰ اقدام به تاسیس «شرکت صنعتی آیندهسازانفاطمی» کرد که در حوزه ساخت سالن‎های همایش‎ و سیستم‌های امنیتی و حفاظتی فعال بود.

در میان موسسان این شرکت، زنی به نام «هدی‌سادات رضوی» دیده می‌شود که به نظر می‌رسد خواهر محمدهادی است.

این شرکت را باید از نخستین پله‌های رسمی فعالیت‌های اقتصادی این جوان محسوب کرد که در سال ۱۳۹۱ منجر به پیوستن او به «موسسه نوآوران آموزشی شمس الشموس» شد که الیاس قالیباف رییس هیات رییسه آن است.

رضوی دو سال بعد، یعنی سال ۱۳۹۳ مدیرعامل «شرکت شایگان تجارت آتیه» شد. «شرکت رهپویان کوثر» نیز از دیگر شرکت‌هایی بود که رضوی در آن عضویت داشت.

مدیریت «شرکت صنایع آینده‎سازان فاطمی نوین»، «شرکت سیستم‌های رسانه‎ای فاطمی»، «ماشین‌های اداری فاطمی» و «کارخانجات فاطمی» از دیگر پست‌های این جوان بوده است.

این شرکتها از همان سال ۱۳۹۱ برای رضوی پول‌ساز شدند به طوری که در همان سال توانست از طریق آن‎ها بیش از هفت میلیارد تومان تسهیلات بگیرد.

رضوی در سال ۱۳۹۳ هم موفق می‌شود از طریق شرکت ره‌پویان کوثر، ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کند.

او از طریق همین شرکت‌ها و برخی از شرکای اقتصادی خود توانست ۱۰۷ میلیارد تومان از بانک سرمایه  و ۱۰۴ میلیارد تومان از بانک‌های «دی»، «اقتصاد نوین»، «مسکن» و «تجارت» بگیرد.

حامیان رضوی چه کسانی بودند؟

بدون تردید محمد شریعتمداری به عنوان پدر زن هادی رضوی، در رشد این جوان بی‌نقش و تاثیر نبوده است. هرچند خود وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی این مساله را تکذیب می‌کند اما شواهد کافی وجود دارد که رضوی از حمایت‌های او برخوردار بوده است.

یکی از این شواهد، تصاویر مشترکی از شریعتمداری با رضوی در جلسه با مدیران بانک‌ها است که شریعتمداری تاکنون در مورد علت حضور داماد خود در این جلسه توضیحی ارایه نکرده است.

دومین شخصیت نزدیک به قدرت که گفته شده از حامیان این جوان بوده، «سیدمحمدباقر هاشمی شاهرودی»، فرزند «محمود هاشمی شاهرودی»، رییس سابق قوه قضاییه که چندی پیش بر اثر بیماری درگذشت، است.

براساس برخی گزارش‌ها، محمدباقر شاهرودی از حامیان رضوی در ساخت سریال جنجالی «شهرزاد» بوده که به گفته رضوی، سرمایه ساخت فصل اول آن هشت میلیاردتومان بوده است.

«شهابالدین غندالی»، مدیرعامل سابق «صندوق ذخیره فرهنگیان» از دیگر افرادی بوده که گفته می‌شود در جریان ساخت سریال شهرزاد، مراودات و حمایت‌هایی از رضوی داشته و بخشی از پول‌های این صندوق را به طور غیرقانونی صرف ساخت این سریال کرده است.

هادی رضوی البته با الیاس قالیباف هم مراودات کاری و تجاری داشته است و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ هم در ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف فعالیت می‌کرد که نشان از پیوند‌های پشت پرده او با شهردار سابق تهران دارد.

نام رضوی چه زمانی بر سر زبان‌ها افتاد؟

فصل نخست سریال شهرزاد به قسمت‌های پایانی خودش می‌رسید که زمزمه‌هایی مبنی بر وجود پول‌های کثیف در ساخت این سریال به گوش رسید.

«محمد امامی» در کنار هادی رضوی، مهم‎ترین عوامل پشت پرده این سریال معرفی شدند که با پولهای مشکوک و پول‌های معلمان، اقدام به ساخت چنین سریالی کردند.

نام هادی رضوی با این سریال به تدریج بر سر زبان‌ها افتاد. این شهرت در ابتدا مایه خرسندی رضوی شد اما بعد‌ها او را به دردسر انداخت و فساد‌های مالی‌ وی را افشا کرد.

هادی رضوی بعد‌ها با امامی دچار اختلاف شد و از سرمایه‌گذاری در فصل دوم سریال شهرزاد صرف‌نظر کرد اما در دادگاهش گفت که از امامی به خاطر طلبی که دارد، شکایت کرده است.

چه کسی اولین‌بار از فساد رضوی بو برد؟

نخستین کسی که گفته شده نسبت به فساد مالی و قرارداد‌های صوری شرکت‌های هادی رضوی آگاه شده و به مسوولان بانک سرمایه هشدار داده بود، زنی به نام «رام» است.

نماینده دادستان در دادگاه متهمان بانک سرمایه اعلام کرد سال ۱۳۹۱هادی رضوی از بانک سرمایه درخواست ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات می‎کند اما شخصی به نام خانم رام به عنوان کارشناس اعتباری بانک، از صورت‌های مالی شرکت‌های رضوی بازرسی کرده و به مقام‌های بانک هشدار ‌داده است که فعالیت‌های این شرکت‌ها صوری هستند و نباید وامی به وی تعلق گیرد.

رضوی با میلیارد‌ها تومان تسهیلات چه کرد؟

سرمایه‌گذاری در سریال شهر‌زاد تنها یکی از محل‌های صرف تسهیلاتی بوده که رضوی از بانک‌ها دریافت کرده است. او بخش دیگری از این پول‌ها را خرج برگزاری جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری می‌کرد و حمایت مالی از «جشنواره مدافعان حرم» از دیگر محل‌هایی است که این پول‌ها در آن‎جا خرج شده‎اند.

آن‌طور که نماینده دادستان در دادگاه متهمان بانک سرمایه، گفته هادی رضوی حدود ۱۰۷ میلیارد تومان را در سال‎های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴، از شبکه بانکی خارج و صرف عیش و نوش، سفرهای خارجی، خرید خودروهای لوکس و ملک کرده است.

ملک موسوم به «صبا» در خیابان «اندرزگو» تهران به ارزش ۱۹ میلیارد تومان، ۷۸ هزار و ۳۵۰ متر مربع ملک در نوشهر شامل سه ویلای لوکس، ملکی در خیابان «آفریقا» تهران به مساحت ۴۵۰ متر و یک ملک پنج طبقه‌ به مساحت ۲۶۰ متر از جمله دارایی‌‌های رضوی اعلام شده است.

دادستان هم‎چنین گفته که رضوی برای منشی خود یک خودرو «بی‌ام‌و» خریداری کرده و با وی نیز به سفر‌های اروپایی رفته است.

دادستان هم‎چنین اعلام کرده که رضوی با پول معلم‌ها، خودرو «مازراتی»، «بنز اف ۵۰۰»، «سوزوکی»، «تویوتا راوفور» و موتورسیکلت «ام وی اگوستا» خریداری کرده است

این‌‎ها تنها بخشی از دارایی‌های هادی رضوی هستند که دادگاه رای به توقیف آن‎ها داده است تا پس از فروش، بخشی از بدهی کلان بانکی این جوان به سیستم بانکی پرداخت شود.
بهنام قلی‌پور, ایران‌وایر: