اعتراف رئیس اتاق بازرگانی به بی لیاقتی حکومت اسلامی: صنعت رشد منفی ۶.۵ درصد دارد

By | ۱۳۹۸-۰۵-۱۷

باشگاه خبرنگاران نوشت: رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت:نیازمند بازنگری اساسی در ساختارهای تولید هستیم.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی در جلسه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: در مورد وضعیت شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی باید گفت ما تا کنون ۲ جلسه از تقویم شورا جلوتر هستیم که این مهم مدیون استاندار است و این شورا در ۳ فصل متوالی رتبه برتر را کسب کرده و این مسئله یک افتخار برای ما به حساب می‌آید.

او با بیان اینکه آنچه ما توصیف از صنعت در این کشور داریم توصیف درستی نیست، تصریح کرد: و آنچه از صنعت و روند صنعت ادعا داریم با آمارهای رسمی کشور همخوانی دارد سهم بخش صنعت از تولید ناخالص ملی کاهش زیادی داشته و از حدود ۱۴.۴ درصد به ۱۲.۲ درصد رسیده و این یعنی روند توسعه مثبت نیست.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: رشد کل اقتصادی ما بدون نفت منفی ۴ درصد و صنعت به تنهایی منفی ۶.۵ درصد و نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت در سال ۹۷ معادل منفی ۶.۹ درصد است و ما به شدت با کاهش سرمایه‌گذاری واقعی مواجه هستیم.

شافعی افزود: باید قبول کنیم که صنعت ما حال و روز خوبی ندارد و موضوع مهمی را که باید توجه کنیم این است که مسیری که در آن تا کنون بوده‌ایم و نیازمند بازنگری اساسی در ساختارهای اساسی صنعت هستیم و تا زمانی که این امر انجام نشود ما به آن حد از پیشرفت که باید نمی‌رسیم.

او تصریح کرد: سال گذشته مبحث اضطرار سبب شد که ما برای توسعه زیربنایی صنعت کاری نکنیم تعریف ما از صنعت درست نیست صنعتی که بتواند توسعه ایجاد کند باید حداقل ۴۰ درصد تولید داخل باشد، اما ما بسیاری از صنایع مونتاژ را به عنوان عامل توسعه می‌شناسیم که این مسئله به هیچ عنوان صحیح نیست.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه منابع ارزی ما از آغاز برنامه اول توسعه یعنی سال ۶۸ تا سال ۹۶ حدود ۳۲۰۳ میلیارد دلار بوده، گفت: اما ما نتوانسته‌ایم حتی ۳۰ میلیون شغل در کشور ایجاد کنیم، اما چین با همین میزان از منابع ۲۰۰ میلیون شغل ایجاد کرده به عبارتی ساده‌تر می‌توان گفت ما قهرمان اتلاف منابع کشور از ابتدا بوده‌ایم و حالا نیز هستیم.

شافعی با اشاره به الزام همکاری بخش خصوصی برای تعریف راهبردهای توسعه تولید، افزود: ما اعلام کردیم که اتاق بازرگانی این آمادگی را دارد که راهبرد توسعه صنعتی ایران را تنظیم کند و حالا هم این را می‌گوییم اگر دولت و مجلس به ما این امر را مأموریت دهند ما آن را انجام می‌دهیم.