نامه سرگشاده ٧٠ پژوهشگر آمریکا‌یى در حمایت از اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در برابر تهدیدهاى ایران

By | ۱۳۹۸-۰۶-۰۹

بیش از هفتاد تن از پژوهشگران و تحلیلگران ارشد اندیشکده‌های آمریکا از طیف‌های فکری مختلف، نامه سرگشاده‌ای را در حمایت از اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌‌ها امضا کرده و تصمیم ایران براى تحریم این اندیشکده و مارک دوبوویتز، مدیرعامل آن را، قویا محکوم کردند.

پژوهشگران در این نامه سرگشاده نوشته‌‌اند که به شدت با تحت تحریم قرار گرفتن یک موسسه پژوهشى، آن هم به خاطر عقاید سیاسى متفاوت، چه از سوى ایران و چه هر کشور دیگرى، مخالفند و حتى اشاره نهادهاى امنیتى ایران به در پیش گرفتن «اقدام تنبیهى» علیه پرسنل این اندیشکده را محکوم مى کنند.

از جمله امضا کنندگان این نامه مى‎‌توان به کارشناسان سرشناس آمریکایی با گرایش‌‌های ایدئولوژیک متفاوت – از انتونی بلینکن، معاون پیشین مشاور امنیت ملی در زمان ریاست جمهوری پرزیدنت باراک اوباما، و فیلیپ گوردِن، هماهنگ‌کننده پیشین کاخ سفید در امور خاورمیانه در زمان اوباما، گرفته، تا فرد فلیتز، رئیس ستاد شورای امنیت ملی کاخ سفید در زمان پرزیدنت ترامپ – اشاره کرد.

در این نامه آمده است: «این‌گونه تلاش‌ها، فارغ از سرچشمه و خاستگاه‌شان، باید از سوی همه پژوهشگران گران‌مایه، فارغ از باورهای سیاسی‌مان، محکوم شود. رهبری حکومت حاکم بر تهران باید این را درک کند که این اقدامات تنها به بی‌‌اعتبار شدن خود آنها می‌انجامد و انجام یک گفتمان متوازن در مورد مناسب بودن گزینه‌های گوناگون سیاست‌گذاری در ارتباط با ایران را به مراتب دشوارتر می‌‌کند.»

امضا کنندگان این نامه سرگشاده تاکید کرده‌‌اند که آنها «اغلب در زمینه پرسش‌های مرتبط با جمهوری اسلامی ایران و سیاست ایالات متحده اختلاف نظر دارند،» اما «در این مورد، ما در محکوم کردن تلاش‌‌های انجام شده برای هراساندن یک سازمان غیردولتی و کارکنان آن، در کنار هم ایستاده‌‌ایم.»

جان بولتون، مشاور امنیت ملی پرزیدنت ترامپ، بامداد جمعه با فرستادن یک توئیت پشتیبانی خود از بنیاد دفاع از دموکراسی‌‌‌ها را ابراز کرد. او در این توئیت نوشت: «تهدید یک اندیشکده آمریکایی و مدیرعامل آن از سوی ایران غیر قابل قبول است. عملکرد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در آشکار کردن فساد و فعالیت‌های بدخواهانه ایران بسیار عالی بوده است.»

آقای بولتون افزوده است: «بعید می‌دانم که این اقدام پوشالی [رژیم جمهوری اسلامی] آنها را از کارشان باز دارد. ایران بابت هر اقدامی که به منظور آسیب رساندن به بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها یا هر [شخص و نهاد] آمریکایی دیگری انجام دهد، پاسخگو خواهد بود.»

بخش فارسی صدای آمریکا جهت آگاهی اعلام می‌کند: کن واینستین، رئیس اندیشکده هادسن و یکی از پژوهشگران امضا کننده این نامه سرگشاده، همچنین ریاست هیات مدیره آژانس رسانه‌های جهانی ایالات متحده، سازمانی که صدای آمریکا نیز زیرمجموعه آن است، را بر عهده دارد.
صدای آمریکا: