رتبه اول محققان دانشگاه شریف در مسابقات بین‌المللی هوانوردی آمریکا

By | ۱۳۹۸-۰۶-۱۰

تیم شدکس متشکل از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده‌ مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف در مسابقات بین‌المللی هوانوردی و فضانوردی آمریکا در بخش طراحی هواپیما (رده‌ graduate) موفق به کسب مقام نخست شدند.

به گزارش ایسنا، تیم ShadX از دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف، پس از ۹ ماه تلاش موفق به کسب مقام اول در مسابقات بین‌المللی هوانوردی و فضانوردی آمریکا (AIAA) در بخش طراحی هواپیما در رده graduate شد. همچنین مینا فتحی از دانشجویان دانشکده مهندسی هوافضا که به صورت انفرادی در این مسابقات شرکت کرده بود، موفق به کسب مقام اول در بخش مسابقات Undergraduate Individual Aircraft Design شد.

بر اساس این گزارش، نه تنها امسال سومین سالی است که در مسابقات طراحی هواپیما تیمی از دانشگاه صنعتی شریف موفق به کسب مقام شده؛ بلکه نخستین باری است که دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف توانستند رتبه‌های نخست سه بخش از این مسابقات را به خود اختصاص دهند.

تیم ShadX به سرپرستی دکتر محمد باقر ملائک موفق شدند طرح خود را به نام اسپریچو (در گویش کرمانی به معنی پرستو) در قالب گزارش آماده و در سایت مسابقات ثبت کرده و در نهایت موفق به کسب مقام اول در این مسابقات شدند.

اعضای تیم ShadX از دانشجویان کارشناسی و ارشد مهندسی هوافضا بوده‌اند که عبارت از محمدحسن ثابتی، محمدمهدی محمدی، علیرضا اکبری، حسین اکبری، محدثه قاسمی، زهرا ساعدی، محمد علیزاده، یاسمین کرمیان و محمدرضا نجفی و فرید رسولی (سرگروه تیم) و سیدرضا فتاحی معصوم (advisor.) است.

هدف اعضای تیم از شرکت در این مسابقات، محک زدن اطلاعات و آموخته‌های خود در سطح بین‌المللی و مواجهه با چالش‌های بروز طراحی هواپیما در دنیا بوده است. این تیم کار خود را در شهریور سال ۹۷ آغاز کرده و سرانجام موفق به ارسال پروپوزال خود در ۲۰ اردیبهشت سال ۹۸ شد.

موضوع مسابقات طراحی هواپیمای ۲۰۱۸-۲۰۱۹ AIAA ، طراحی یک پرنده ۴ نفره (بدون خلبان) و تمام الکتریکی با قابلیت بلند شدن و نشستن عمودی بوده ( E-VTOL ) که از طرح‌ها و چالش‌های بروز دنیاست و تنها محدود شرکت‌های بزرگی در دنیا از جمله بوئینگ و ایرباس تاکنون موفق به ساخت طرح اولیه این هواپیما شده‌اند.

در بخش اول تیم شدکس به امکان‌سنجی طرح‌های اولیه این پرنده و بررسی نحوه عملیات آن بر روی شهرها پرداخت و با استفاده از داده‌های در دسترس به الگوریتمی برای قرار دادن ایستگاه‌های مربوطه در سطح شهر رسید.

با بررسی حالت‌های مختلف برای پرنده عمود پرواز در نهایت تیم ShadX طرح برنده خود را انتخاب کرد. در این طرح هواپیما شامل ۸ موتور به قطر ۳۴ اینچ بوده که پس از بلند شدن عمودی ۴ تا از موتورهای نوک بال چرخیده و در حالت عمودی قرار خواهد گرفت و پرنده پرواز عادی خود را انجام خواهد داد. سپس در هنگام نشستن مجدد این ۴ موتور چرخیده و در حالت افقی در می‌آید و پرنده به کمک ۸ موتور خود خواهد نشست.

طراحی داخلی این پرنده به صورتی انجام شد که در ۵ سال اولیه عملیاتی آن، اسپریچو یک خلبان و سه مسافر خواهد داشت و در این مدت سیستم Autonomous در فاز یادگیری خود خواهد بود و پس از آن خلبان حذف شده و پرنده به شکل ۴ نفره بدون خلبان پرواز خوهد کرد.

وزن برخاست اسپریچو ۱۹۵۰ کیلوگرم، طول آن ۷.۶ متر و ارتفاع آن ۳.۶ متر است. این پرنده برای پرواز در ارتفاع‌های ۱۵۰۰ و ۲۵۰۰ و ۳۵۰۰ تا حداکثر برد ۱۰۰ مایل بر روی شهرها طراحی شده است. درهای به سمت بالا باز شده تا سوار و پیاده شدن مسافر نیز به سهولت انجام گیرد.

مینا فتحی نیز که به صورت انفرادی در این مسابقات شرکت کرده بود، با راهنمایی‌های دکتر ملائک عضو هیات علمی دانشکده‌ مهندسی هوافضا موفق به کسب مقام اول در بخش مسابقات Undergraduate Individual Aircraft Design شد.

بر اساس اعلام وزارت علوم، پیش از این تیم فراس (FARAS ) از دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف با راهنمایی‌های دکتر کاوه قربانیان عضو هیات علمی این دانشکده، پس از موفقیت در مرحله اول مسابقات بین‌المللی هوانوردی و فضانوردی آمریکا AIAA سال ۲۰۱۹ (شاخه طراحی موتورهای توربین گاز هوایی) و قرارگیری در بین سه تیم برتر از ۱۵ تیم شرکت کننده در تیرماه ۱۳۹۸، با حضور در مرحله دوم از این مسابقات در ۳۰ مرداد سال جاری و با ارائه طرح خود در کنفرانس پیشرانش و انرژی آمریکا موفق به کسب مقام اول این مسابقات شد. تیم فراس با توجه به عدم امکان حضور در آمریکا، طرح خود را به صورت ویدئوکنفرانس ارائه داد و از طرف هیات داوران در کنفرانس بین‌المللی پیشرانش و انرژی آمریکا به عنوان تیم برتر انتخاب شد.