مانور دریایی ایران در منطقه ۲۰ درصد حاکمیت ایران در خزر

By | ۱۳۹۸-۰۶-۱۱

مانور دریایی “امنیت پایدار ۹۸” ارتش ایران در دریای خزر با رمز “یا حسین” آغاز شد. این رزمایش “در گستره‌ای به وسعت ۲۵ هزار و ۸۰۰ مایل مربع دریایی در منطقه ۲۰ درصد حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر اجرا شده است.

مانور دریایی ارتش ایران صبح روز یکشنبه دهم شهریور (اول سپتامبر) آغاز شد. در این رزمایش انواع یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی اعم از ناوشکن‌ها، ناو موشک‌انداز، هواپیمای بال ثابت و بالگرد و همچنین تفنگداران و تکاوران نیروی دریایی ارتش شرکت کرده‌اند.

دویچه وله:

طبق گزارش رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران رزمایش خزر “در گستره‌ای به وسعت ۲۵ هزار و ۸۰۰ مایل مربع دریایی در منطقه ۲۰ درصد حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر اجرا شده است.

این رزمایش با توجه به نامشخص ماندن مرزهای آبی این کشور با ترکمنستان و جمهوری آذربایجان در بخش جنوبی دریای خزر می‌تواند سبب شود که این کشورها هم توان نظامی خود را تقویت دهند و خزر را به طرف نظامی‌شدن سوق دهند.

در سال‌های گذشته پنج کشور ساحلی توان نظامی خود را گسترش داده‌اند. روسیه قوی‌ترین کشور ساحلی است که از نیروی دریایی توانمندی برخوردار است. این کشور نیروی دریایی شوروی سابق را تصاحب کرده است. اما ۳ کشور دیگر ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان هم پس از استقلال قوای نظامی خود را در خزر تقویت کرده‌اند. به گفته برخی از کارشناسان امور خزر ایران دومین قدرت نظامی در خزر محسوب می‌شود.

بحث مالکیت ایران از خزر و سهم این کشور بارها به موضوعی داغ در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ایران تبدیل شده است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران اخیرا در واکنش به این  موضوع گفت: «خوشحال هستم که مردم اینقدر روی دریای خزر حساس هستند. تا زمانی زنده باشم و مسئول باشم اجازه نمی‌دهم یک قطره از آب دریای خزر را از ما بگیرند. »

ظریف تاکید کرد: «آنهایی که دعوای ۵۰ درصد خزر را می‌کنند، در دوران حکومت خودشان کشتی ایرانی جرات نمی‌کرد از حسینقلی-آستارا آن طرف تر برود. خط حسینقلی – آستارا را روس ها به عنوان مرز ایران می ‌شناختند، اشتباه می‌کردند همان زمان همکاران من در وزارت خارجه یادداشت می‌دادند اعتراض می‌کردند. خوشحالم وزارت خارجه‌ای‌ها حتی در آن زمان هم از منافع ملی عبور نکردند.»

اما منوچهر متکی، وزیر امور خارجه پیشین ایران در دوره احمدی‌نژاد درباره سهم ایران از دریای خزرعنوان کرده بود که “بهره‌برداری ایران از دریای خزر هرگز حتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از ۳/ ۱۱ درصد فراتر نرفته است.”