ایران پس از پنج سال بار دیگر از «پهپاد کیان» رونمایی کرد

By | ۱۳۹۸-۰۶-۱۱

ارتش ایران روز یکشنبه با برگزاری مراسمی بار دیگر پس از پنج سال از پهپادی به نام «کیان» رونمایی کرد.

سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی «خاتم الانبیاء» ارتش، پهپاد کیان را «رزمی و پدافندی» توصیف کرد که «در دو نوع و با توانایی سرعت بالا» برای «مأموریت‌های رهگیری و شناسایی و مداومت پروازی بالا برای انجام مأموریت‌های نقطه‌زنی» طراحی شده است.

قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا، از نیروهای چهارگانه ارتش ایران است و تمام سامانه‌های پدافند هوایی از رادارها تا توپخانه‌ها و دستگاه‌های جمع‌آوری اطلاعات را در بر می‌گیرد.

رونمایی از این پهپاد در حالی است که ششم دی‌ماه ۱۳۹۳ نیز وب‌سایت مشرق‌نیوز که به نیروهای امنیتی نزدیک است، به نقل از امیر شاهرخ شهرام، سخنگوی قرارگاه پدافند هوایی ارتش نوشه بود که پهپاد جت «کیان»، مورد آزمایش عملیاتی قرار گرفت.

علیرضا مصباحی فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش نیز ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ در مراسم صبحگاه قرارگاه پدافند هوایی ارتش اعلام کرده بود در سال ۱۳۹۴، «پهپاد جت «کیان» ساخته شده است.

یک هفته بعد از این سخنرانی، در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ نمایشگاهی از دستاوردهای پدافند هوایی ارتش برگزار شد که «پهپاد کیان» هم در آن به نمایش درآمد.

این نخستین بار نیست که مقام‌های ایرانی اقدام به رونمایی دوباره از برخی محصولات نظامی می‌کنند.

۳۱ مرداد امسال، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران برای بار دوم از یک سامانه پدافند هوایی به‌نام باور ۳۷۳ رونمایی کرد.

مقام‌های نظامی ایران پیشتر گفته بودند این سامانه قرار است «جایگزین» سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ روسی شود.

حسن روحانی ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ نیز در نمایشگاه وزارت دفاع از این سامانه رونمایی کرده بود. همان زمان خبرگزاری تسنیم گزارش داد که در جریان این دیدار، از سامانه موشکی باور ۳۷۳ «رسما رونمایی شده‌است».

علاوه بر این، پرتابگرها و یک فروند از موشک این سامانه در فرودین ۱۳۹۴ نیز در جریان «روز ارتش» نمایش داده شده بودند.

فرزاد اسماعیلی، فرمانده پیشین قرارگاه پدافند هوایی ارتش ایران نیز هفتم شهریور ۱۳۹۳ خبر داده بود که اولین شلیکِ موشک توسط «سامانه باور ۳۷۳» با «موفقیت» انجام شده است.

همان روز، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، ضمن انتشار تصاویر موشک و رادار سامانه پدافندی بردِ بلند «باور۳۷۳» نوشت که تصاویر این سامانه موشکی ایرانی، برای اولین بار منتشر شده است.

در یک نمونه دیگر، روز ۳۱ فروردین ۱۳۹۶، پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری ایران خبر داد که در جریان سفر حسن روحانی به شیراز و بازدید او از صنایع الکترونیک شیراز، از ۱۲ پروژه مهم دفاعی رونمایی کرد.

بررسی گزارش‌های رسانه‌ای درباره این محصولات نشان می‌داد که حسن روحانی در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ از برخی پروژه‌ها مانند رادار معراج ۴ و همچنین دو رادار مرتبط با سامانه بارور ۳۷۳ رونمایی کرده بود

منابع: خبرگزاری‌های تسنیم و نسیم، وب‌سایت دفاع پرس و رادیو فردا / ج / ک.ر