سه مقامی که مقابل دوربین دستور سرکوب، بازداشت و تیراندازی به معترضان را اعلام کردند

By | ۱۳۹۸-۰۹-۱۲

از میان علی خامنه‌ای، حسن روحانی و لیلا واثقی، سه مقام جمهوری اسلامی که مقابل دوربین به صراحت فرمان سرکوب معترضان را بر زبان آورده‌اند، در رویدادی کم سابقه، این لیلا واثقی، فرماندار شهر قدس، قلعه حسن‌خان، و از جمله انگشت‌شمار فرمانداران زن در دولت روحانی است که به صراحت گفت که روز شنبه ۲۵ آبان دستور تیراندازی به سوی مردم معترض را صادر کرده است.

لیلا واثقی، فرماندار شهر قدس،قلعه‌حسن‌خان، شهری که بنابر گزارش‌های موثق دست‌کم هشت تن از مردم معترض در آن کشته شدند و فقط چند روز پس از آنکه عبدالرضا رحمانی‌فصلی وزیر کشور از او در یک برنامه تلویزیونی به خاطر سرکوب اعتراضات تقدیر کرد، مقابل دوربین روزنامه دولتی ایران نشست و به صراحت اقرار کرد که دستور تیراندازی را به معترضان داده است.

فرماندار شهر قدس در جریان اعتراضات روز ۲۵ آبان «ماموران وقتی جمعیت را دیدند از در ورودی محوطه آمدند عقب و جلوی در ساختمان فرمانداری ایستادند، آن‌ها در حیاط فرمانداری را شکستند و آمدند داخل و سینه‌شان را دادند جلو که اگر می توانید بزنید، چون [معترضان] می دانستند نیرو انتظامی دستور شلیک را از بالا به آنها نداده بودند اما ما گفته بودیم، من گفته بودم که هر کسی از در فرمانداری داخل شد، بزنید.»

او گفت که در جریان اعتراضات آرام مردم شهر قدس، معترضان  ابتدا مقابل فرمانداری تجمع کرده و «گفته بودند می‌خواهیم با فرماندار صحبت کنیم اما متاسفانه این را به من منتقل نکردند. من خودم هم می‌خواستم بروم با معترضان صحبت کنم، ولی گفتند اگر بروی شما را می زنند؛ گفتم بالاخره ما باید برویم صحبت کنیم تا این مردم آرام شوند نهایت چند تا سنگ می‌زنند اما یکی از مسئولان نیروی انتظامی گفت که شما نروید چون گفتیم شما اینجا نیستید و در استانداری جلسه دارید. به هر حال چون اینها قبلا صحبت کرده بودند من نتوانستم بروم و نهایتا به اتاق خودم برگشتم.»

فرماندار شهر قدس همچنین گفت: «از صبح شنبه ۲۵ آبان من برای مردم پیامک داده بودم که وارد اغتشاشات نشوند و با جمعیت نباشند و در پیامک دوم هم هشدار دادم که احتمال تیراندازی هست. این را پیامک کردم تا مردم را آگاه کنم که بی‌گناه نیایند وسط. چون برخی فقط برای دیدن ماجرا می آمدند و فکر می‌کردند یک اعتراض عادی است، اما عادی نبود.»

لیلا واثقی در ادامه مصاحبه گفت: «با فرار ماموران، مردم معترض وارد فرمانداری شدند و مقداری از وسایل را برداشتند اما از اتاق من فقط یک تلویزیون برداشتند و حتی به قندان روی میز من هم کاری نداشتند.»

با آنکه مقام‌های جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته بارها اعتراضات مردمی را سرکوب کرده‌اند اما این از معدود دفعاتی است که یک فرماندار به فاصله چند روز از کشتار گسترده مردم معترض، مقابل دوربین چنین به صراحت از دستور خود برای تیراندازی به سوی معترضان سخن گفته است.

وقتی در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ اولین بار در جریان راهپیمایی ۲۵ خرداد از بالای پایگاه بسیج ۱۱۷ مقداد در میدان آزادی تهران به سوی مردم شلیک شد و چند نفر از معترضان کشته شدند،  هفته‌ها طول کشید تا عبدالله عراقی فرمانده وقت سپاه ویژه پایتخت، سپاه محمد رسول الله، پذیرفت که دستور تیراندازی را داده است.

عراقی حدود چهار ماه بعد، یعنی در مهر ماه ۱۳۸۸ گفت: «بیش از ده هزار نفر به این حوزه بسیج حمله کرده بودند و به بسیجی‌ها گفتم چند تا تیر مشقی بزنید تا شاید این افراد بترسند و از آنجا دور شوند اما این افراد زمانی که فهمیدند این تیرها مشقی است به هم می گفتند نترسید تیرها مشقی است.» او البته در آن زمان ادعا کرد که دلیل دستور تیراندازی را به این دلیل صادر کرده است که «پایگاه بسیج ۱۱۷ داری صدها قبضه اسلحه بوده و فردی که قصد داشت از دکل مخابرات وارد اسلحه خانه شود را بسیجیان با تیر زدند.»

لیلا واثقی، فرماندار شهر قدس در دولت روحانی اما به فاصله کمتر از دو هفته مقابل دوربین‌ و درحالی که تاکید داشت مردم معترض در نهایت ممکن بود چند سنگ پرتاب کنند و به ساختمان فرمانداری آسیب برسانند، گفت: «من دستور تیراندازی را دادم و گفتم هرکسی از در فرمانداری داخل شد، بزنید.»

در جریان اعتراضات سراسری که بعد از افزایش قیمت بنزین آغاز شد تاکنون علاوه بر لیلا واثقی، فرماندار شهر قدس، دو مقام دیگر نیز جلوی دوربین به صراحت فرمان سرکوب معترضان را صادر کرده‌اند. علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه ۲۶ آبان گفت: «تخریب و آتش زدن کار مردم نیست، کار اشرار است، مسئولان حفظ امنیت نیز به وظایف خود عمل کنند.»

حسن روحانی نیز در همان روز ۲۶ آبان در جلسه هیات دولت تاکید کرد که «دولت به هیچ عنوان اجازه اغتشاش و ناامنی به هیچ کس نخواهد داد». روحانی همچنین گفت: «خودرو در اختیار من است که استفاده کنم نه اینکه راه‌بندان درست کنم. اگر راه‌بندان درست کردم خوشبختانه آنقدر سیستم مانیتور و دوربین داریم که خودرو، پلاک آن و راننده مشخص می‌شود.» روحانی در همین سخنان از قوه قضاییه و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی خواست که نه فقط معترضان، بلکه کسانی که با توقف خود در ایجاد راهبندان اعتراضی نقش داشتند را نیز بازداشت و محاکمه کند.

رسیدن شمار کشته‌شدگان اعتراضات به صدها تن در جریان اعتراضات سراسری اخیر نشان می‌دهد که تصمیم‌گیری برای تیراندازی و کشتار مردم معترض در سطوح عالی جمهوری اسلامی و از سوی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی اتخاذ شده بود.

از میان سه مقامی که مقابل دوربین دستور سرکوب معترضان را صادر کردند و با مقایسه تاریخ سخنان علی خامنه‌ای و حسن روحانی در ۲۶ آبان با تاریخ ۲۵ آبان که لیلا واثقی آن را زمان صدور دستور تیراندازی از سوی خود عنوان کرد، نشان می‌دهد که فرماندار دولت روحانی در شهر قدس، قلعه حسن‌خان، یکی از شهرهای محروم استان تهران، پیش از سخنان خامنه‌ای و روحانی، دستور تیراندازی به سوی معترضان را صادر کرده بود.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *