پادشاه عربستان خواستار اتحاد کشورهای حاشیه خلیج فارس علیه ایران شد

By | ۱۳۹۸-۰۹-۱۹

پادشاه عربستان سعودی در مراسم گشایش نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواستار اتحاد منطقه‌ای برای مقابله با ایران و امنیت ذخایر انرژی و مسیرهای دریایی شد.

ملک سلمان روز سه‌شنبه، ۱۹ آذر، گفت: «منطقه ما در مقطع کنونی که رژیم ایران به اقدامات تجاوزگرانه‌اش که امنیت و ثبات را تهدید می‌کند ادامه می‌دهد، با شرایط و چالش‌هایی روبه‌روست که برای مقابله با آنها باید تلاش‌های‌مان را متمرکز کنیم.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی همچنین از جامعه جهانی خواست که به برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران واکنش نشان دهد.

پادشاه عربستان روز ۲۹ آبان نیز در سخنرانی سالانه‌اش در مجلس شورای انتصابی این کشور از جامعه بین‌المللی خواسته بود که فعالیت‌های هسته‌ای و برنامه‌های موشکی بالیستیک ایران و «دخالت‌های» تهران در منطقه را متوقف کند و افزود زمان آن فرا رسیده که «آشوب و تخریب» توسط ایران متوقف شود.

پیشتر، دیوید گلدفین، فرمانده ستاد نیروی هوایی ایالات متحده، نیز روز ۲۵ آبان ابراز امیدواری کرده بود که اختلافات میان کشورهای عربی خلیج‌فارس به زودی پایان یابد و از این کشورها خواست با توجه به رویکردهای ایران، در عرصه نظامی با هم متحد شوند.

ریاض و تهران در دهه‌های اخیر بر سر گسترش نفوذ خود در منطقه همواره با هم در حال رقابت بوده و در جنگ‌های منطقه‌ای مثل جنگ سوریه و یمن از طرف‌های متخاصم حمایت می‌کنند.

از زمان خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت پارسال و از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران، تنش در منطقه افزایش یافته است.

به دنبال حملات بهار و تابستان امسال به چند کشتی تجاری در دریای عمان و همچنین تاسیسات نفتی آرامکو در شمال عربستان، مقام‌های ایالات متحده و عربستان انگشت اتهام درباره عوامل این اقدامات را به سوی ایران نشانه رفتند.

جمهوری اسلامی ایران این اتهام‌ را رد کرده است.

ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به صورت جداگانه طرح‌هایی برای تامین امنیت مسیرهای دریایی در تنگه هرمز و خلیج فارس پیشنهاد کرده‌اند که با استقبال کشورهای منطقه روبرو شده است. مقر ستاد فرماندهی نیروهای اروپایی در امارات متحده عربی تعیین شده است.

بر اساس ارزیابی وزیر دفاع فرانسه، طرح ماموریت دریایی اروپا در مرحله نخست با مشارکت حدود ده کشور اوایل سال ۲۰۲۰ اجرایی خواهد شد و بعد از تصویب این مشارکت از سوی مجالس کشورهای اروپایی و حتی غیر اروپایی، شمار اعضاء افزایش خواهد یافت.

شورای همکاری خلیج فارس که ۴۰ سال از عمر آن می‌گذرد شش عضو دارد و از سال ۲۰۱۷ دچار اختلافات شدیدی در درون خود شده است.

عربستان، امارات و بحرین در تابستان آن سال با متهم کردن قطر، دیگر عضو شورا، به حمایت از تروریسم، از این کشور خواستند که روابطش را با ایران و گروه اخوان‌المسلمین قطع کند.

دوحه این درخواست‌ها را رد کرده است.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *