پروژه جدید وزارت اطلاعات؛ ربودن روزنامه‌نگاران ایرانی از خیابان‌های لندن

By | ۱۳۹۸-۱۰-۱۸

پس از اعمال محدودیت‌های مالی و آزار و اذیت‌های خانواده برای برخی از روزنامه‌نگاران «ایران اینترنشنال»، روز ۱۶ دی‌ماه فاش شد که وزارت اطلاعات ایران سعی دارد برخی از روزنامه‌نگاران این شبکه تلویزیونی را در خیابان برباید و به ایران بازگرداند.

روزنامه «دیلی اکسپرس» بریتانیا در مطلبی روز دوشنبه ۱۶ دی‌ماه خبر داد ماموران وزارت اطلاعات علنا به برخی از روزنامه‌نگاران ایران اینترنشنال یا اعضای خانواده‌هایشان گفته‌اند که آنها را در خیابان‌های لندن می‌ربایند و به ایران برمی‌گرداند.

بر اساس این خبر، ده‌ها روزنامه‌نگار فعال و مجری این شبکه تلویزیونی فارسی‌زبان توسط تماس‌هایی از سوی ماموران وزارت اطلاعات ایران تهدید به ربوده شدن در خیابان‌های تهران و بازگشت به کشور شده‌اند؛ مگر اینکه از شغل خود دست‌بردارند.

برخی از این روزنامه‌نگاران مستقیما تماس‌های در شب دریافت کرده‌اند و برخی دیگر از سوی اعضای خانواده‌هایشان در ایران تهدید شده‌اند تا فرزندانشان را مجبور به رها کردن شغل‌های خود کنند.

شبکه تلویزیونی ۲۴ ساعته ایران اینترنشنال که دفتر آن در لندن قرار دارد از اردیبهشت ۱۳۹۶ کار خود را آغاز کرد. این شبکه اعتراضات سراسری آبان ماه را به‌طور گسترده پوشش داد و تهدیدهای روزنامه‌نگارانش پس‌ازآن آغاز شد.

در پی این تهدیدات علنی و مکرر، «تام تاگندات»، رییس پیشین کمیته امور خارجه بریتانیا شامگاه ۱۵ دی‌ماه خواسته است تا «حمید بعیدی‌نژاد»، سفیر ایران برای پاسخگویی به آزار و اذیت روزنامه‌نگاران مقیم انگلستان و همچنین پاسخگویی به توییت‌های تهدیدآمیزش به روزنامه‌نگاران ایرانی احضار شود.

تام تاگندات درباره بعیدی‌نژاد گفته است «او فقط یک عضو مزدبگیر سیاسی از کشوری دیکتاتوری است، اما او در اینجا به دنبال دخالت در آزادی حرفه روزنامه‌نگاری است و این فراتر از اختیارات هر سفارتخانه‌ای است. او باید از سوی وزارت خارجه بریتانیا با قید فوریت احضار شود.»

تاگندات تاکید کرده است:‌ «ما نمی‌توانیم چنین رفتارهای را به این روزنامه‌نگاران تحمل کنیم. برخی از آن‌ها حتی شهروند بریتانیا هستند.»

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن در همان روزهای ابتدایی اعتراضات آبان، در توییتر خود با ادبیات رایج مسوولان ایران به روزنامه‌نگاران ایرانی حمله کرد. او در توییتی درباره تجمع ایرانیان مقیم لندن در دفاع از ایرانیان معترض نوشت: «امروز گزارشگر BBC فارسی در میان تعدادی از حامیان گروه تروریستی منافقین و پهلوی که به علت عصبانیت و سرخوردگی از بی‌توجهی مردم ایران به دعوت آن‌ها به خشونت، جلوی سفارت کشورمان تجمع کرده بودند، حضور یافت و با زن سپهبد رحیمی که به جرم کشتار مردم بی‌گناه ایران محاکمه و اعدام شد، مصاحبه کرد.»

«صادق صبا»، یکی از دبیران ایران اینترنشنال در گفت‌وگو با روزنامه دیلی اکسپرس گفت که این تهدیدها از چهار هفته پیش و در بحبوحه پوشش خبری اعتراضات آبان ماه شروع شده است. به گفته آقای صبا یکی از مجریان اصلی زن این تلویزیون به او گفته است «پدر و مادرش تماسی تلفنی از مامور وزارت اطلاعات دریافت کرده‌اند که به آن‌ها گفته باید آنجا بروند. در آنجا، ماموری به آن‌ها گفته به دخترشان در لندن زنگ بزنند و بگویند او باید شغلش را در شبکه ایران اینترنشنال طی ۲۴ ساعت رها کند.»

به گفته آقای صبا، مامور وزارت اطلاعات به والدین این مجری گفته‌اند «در غیر این صورت، آن‌ها آدرس دخترشان را در لندن می‌دانند و قادر خواهند بود از همان خیابان لندن او را به تهران برگردانند.»

صادق صبا گفته است دو ساعت مکالمه او با یکی از مجریان زن ایران اینترنشنال، کارمند دیگری فاش کرده که تماس تهدیدآمیزی به خانواده‌اش شده است و طی پنج روز، ۱۲ خبرنگار این شبکه به او گفته‌اند که خانواده‌هایشان از سوی وزارت اطلاعات ایران تهدید شده‌اند.

همگی این ۱۲ نفر، پیام مشابهی دریافت کرده‌اند مبنی بر اینکه یا شغل خود را رها می‌کنند یا آن‌ها اعضای خانواده‌هایشان را در ایران دستگیر می‌کنند یا خودشان را با زور به ایران برمی‌گردانند.

صادق صبا به دیلی پرس گفته است: «این‌ها شکنجه روحی است. وزارت اطلاعات ایران یک سازمان بدنام است. اگر شخصی از آنجا با شما تماس بگیرد، بر خود می‌لرزید.» او افزود: «این روزنامه‌نگاران احساس می‌کنند از نتیجه کارشان است که باعث تهدید و آزار خانواده‌هایشان در ایران شده است.»

اولین اقدام علنی قوه قضاییه علیه کارمندان تلویزیون ایران اینترنشنال به انتشار اطلاعیه‌ای در تاریخ پنجم آذر امسال برمی‌گردد که از محدودیت‌های قضایی و مالی علیه برخی از کارمندان ایران اینترنشنال خبر داد. قوه قضاییه در اطلاعیه خود آورده بود «عناصر موثر و کلیدی» این شبکه «نقره داغ» می‌شوند.

قوه قضاییه در این اطلاعیه آورده بود: «حکم ممنوع المعاملگی و توقیف کلیه اموال کارکنان و مرتبطین آن در داخل کشور توسط قوه قضاییه صادر شد و مورد تعقیب بین‌الملل نیز قرار خواهند گرفت تا درس عبرتی باشد برای کسانی که در خدمت به بیگانگان و خیانت به کشور، آتش زدن به اموال مردم را افتخاری برای خود می‌دانند.»

در انتهای این اطلاعیه هم آمده بود اگر کارکنان شبکه‌های تلویزیونی ایرانی خارج از مرزها «ابراز ندامت» کنند و همکاری خود را با شبکه‌های ماهواره‌ای «متوقف» کنند، مشمول عفو و رافت اسلامی خواهند شد.

«پویا عزیزی»، مجری این تلویزیون نیز در پستی در توییتر خود خبر از احضار پدرش به وزارت اطلاعات داده بود که در آنجا به پدر او گفته شده باید پسرش کار خود را رها کند.

همچنین «ساناز قاضی‌زاده»، دیگر کارمند این شبکه در توییتر و اینستاگرام خود خبر از احضار پدرش به وزارت اطلاعات داده بود.

از سوی دیگر «فرناز قاضی‌زاده»، مجری باسابقه بی‌بی‌سی و خواهر ساناز قاضی‌زاده نیز در حساب توییتری خود خبر از تهدید پدرش داد.

بااین‌حال تهدیدهای وزارت اطلاعات دامنه وسیع‌تری دارد و شامل حال روزنامه‌نگاران شاغل در بی‌بی‌سی فارسی، صدای آمریکا و رادیو فردا نیز شده است.

پیش‌ازاین، در مرداد ۱۳۹۶، حدود ۱۵۰ کارمند بخش فارسی بی‌بی‌سی از سوی قوه قضاییه ایران ممنوع‌المعامله در داخل کشور شدند. همچنین برخی از خبرنگاران این شبکه ازجمله «رعنا رحیم‌پور» و فرناز قاضی‌زاده خبر از تهدید اعضای خانواده‌شان از سوی وزارت اطلاعات داده بودند.

از سوی دیگر «کامبیز حسینی»، طنزپرداز شناخته‌شده ایرانی که در نیویورک زندگی می‌کند مدتی پیش با انتشار مطلبی در اینستاگرام خود فاش کرد از زمان شروع برنامه طنز «پارازیت» تاکنون بارها از سوی افراد ناشناسی تهدید به مرگ در خانه‌ یا اتومبیلش شده است. بر اساس نوشته او این تهدیدها طی ۱۰ سال همچنان ادامه دارد.
ایران‌وایر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *