نیویورک تایمز: آیا ترامپ می تواند سیاست خارجی را به یک موضوع مبارزات انتخاباتی دموکراتیک تبدیل کند؟ / مردم باید از رهبری بی ثبات ساز جهانی ترامپ بترسند

By | ۱۳۹۸-۱۰-۱۸

سرمقاله نیویورک تایمز
با تحولات پیش آمده حوزه سیاست خارجی اولویت نخست رای‌دهندگان آمریکایی برای انتخاب رئیس‌جمهوری آینده خواهد بود. ترور قاسم سلیمانی ، یک تغییر اساسی در بحث ها و کارزارهای انتخاباتی آمریکا ایجاد کرده و سیاست خارجی را کانون مبارزات انتخاباتی نامزدهای دموکرات قرار داده است. نخستین واکنش را در اردوگاه دموکرات ها را جو بایدن پیشکسوت این حزب از خود بروز داد. اندکی پس از حمله هوایی آمریکا و  ترور سلمانی ، بایدن با صدور بیانیه ای ترامپ را سرزنش کرد که «یک جعبه دینامیت به انبار باروت» منطقه پرت کرده است. او گفت که مسئول ایجاد این بحران، ترامپ است. سایر نامزدهای دموکرات از جمله “پت بوتیگیگ”، سناتور”الیزابت وارن” و “‌برنی سندرز” نیز ترامپ را بابت این اقدام سرزنش کردند. به اعتقاد صاحب نظران امر؛ تا پیش از این همواره ‌اقتصاد‌ اولویت درجه اول رای دهندگان ‌آمریکایی و سیاست خارجی اولویت تنها ۳ تا ۵ درصد رای دهندگان بوده است. این درحالیست که اولویت نخست همه روسای جمهور تاثیرگذاری بر امور جهانی تا اقتصاد بوده است؛ روسای جمهور همواره پیگیری اقتصاد را به کنگره واگذار کرده اند.

اما تنش با ایران به ارامی این روند را تغییر می دهد. تنش فزاینده با ایران، آخرین و حادترین نمونه از هوی و هوس های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای بی ثبات ساختن جهان است. ترامپ پیش از این هم خطاهای جبران ناپذیری در قلمرو سیاست خارجی مرتکب شده است: به کردها در سوریه پشت کرد. با متحدان آمریکا از در ناسازگاری و مخالفت برآمد،  با حاکمان خودکامه همراهی کرد، توافقنامه های بین المللی را زیر پا گذاشت، سیاست های کشور در ارتباط با اوکراین را دستکاری می کند تا به مقاصد سیاسی خودش برسد و سومین رئیس جمهور آمریکا باشد که استیضاح می شود. تحرکات رئیس جمهور در حوزه سیاست خارجی، مردم آمریکا را به این عقلانیت رسانده است که از این پس باید حساسیت بیشتری به مقوله “سیاست خارجی”‌ از خود نشان دهند و از شیوه رهبری ترامپ بترسند.

چند هفته دیگر انتخابات مقدماتی دموکرات ها آغاز می شود. این بار رای دهندگان لازم است متوجه اهمیت قضیه باشند و بدانند همانقدر که موضوعاتی همچون هزینه بیمه های درمانی و یا پاکسازی نظام سیاسی کشور برایشان مهم است؛ به همان اندازه باید به حوزه سیاست خارجی و شیوه هدایت و رهبری ترامپ بر جهان هم تمرکز کنند و متوجه باشند که ترامپ با این شیوه رهبری جهان را بی ثبات می کند. بایدن رئیس کمیته روابط خارجی سنا که بیشترین تجربه را در میان کاندیداها در حوزه سیاست خارجی دارد به طور اخص بر این موضوع تاکید دارد.

سه شنبه آینده مناظره بعدی نامزدهای دموکرات برگزار می شود. این نامزدها برای روشن شدن ذهن رای دهندگان باید وقت کافی بگذارند و مواضعشان را بطور واضح در زمینه همه موضوعات در قلمرو سیاست خارجی تبیین کنند؛  از رابطه آمریکا با عربستان گرفته تا رویکردها نسبت به وضعیت سوریه. آنها باید مشخص کنند اگر نمی خواهند از روش های ترامپ و یا اوباما در قبال سوریه پیروی کنند روش های آنها برای حل و فصل جنگ و بحران سوریه چیست. سیاست خارجی دیگر نباید یک “موضوع ثانویه” در انتخابات باشد. رای دهندگان آمریکایی از این پس باید مطمئن شوند که رئیس جمهور بعدی به درستی در این عرصه انجام وظیفه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *