فرمانده سپاه خواهان مخفی ماندن شلیک به هواپیمای اوکراینی شده بود

By | ۱۳۹۸-۱۱-۱۴

انهدام هواپیمای اوکراینی؛ مقام‌‌های جمهوری اسلامی خبر داشتند، فرمانده سپاه پاسداران خواهان مخفی ماندن اطلاعات شد

بنابر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران صبح چهارشنبه ۱۸ دی ماه بعد از مطلع شدن از سرنگونی هواپیمای اوکراین با موشک‌های پدافند سپاه، حسین سلامی فرمانده کل این نهاد را از ماجرا مطلع می‌کند اما سلامی به او هشدار می‌دهد از انتشار این خبر خودداری شود و توصیه او را دستور مافوق نظامی تلقی کند.

این در حالی است که سلامی روز یکشنبه ۲۲ دی‌ماه در مقابل نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه غیرعلنی گفت: «ما خودمان این فرضیه را مطرح کردیم که ممکن است موشک ما به هواپیما اصابت کرده باشد.»

بنابر اطلاعات دریافتی ایران اینترنشنال، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روز پنجشنبه ۱۹ دی ماه از طریق حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران از شلیک موشک سپاه به هواپیمای اوکراین مطلع می‌شود.

بر مبنای این اطلاعات، خامنه‌ای روز جمعه ۲۰ دی ماه در جلسه‌ای با حسن روحانی، شورای عالی امنیت ملی را مسئول پیگیری و اطلاع‌رسانی درباره موضوع می‌کند.

در نهایت در جلسه بعدازظهر جمعه شورای عالی امنیت ملی با حضور فرماندهان سپاه پاسداران و روحانی تصویب می‌شود که سرنگونی هواپیما با شلیک اپراتور پدافند سپاه پاسداران علنی شود.

در حالیکه مقامات ایران تا سه روز به هیچ عنوان موضوع شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی را تایید نمی‌کردند. ستاد کل نیروهای مسلح روز شنبه ۲۱ دی‌ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که موشک پدافند سپاه پاسداران موجب سرنگونی هواپیمای اوکراینی و کشته شدن ۱۷۶ سرنشین این هواپیما شده است.

غلامعلی جعفرزاده، نماینده مجلس، هم گفت که «اگر فشار غربی‌ها و اطلاع‌رسانی فضای مجازی نبود» مقام‌های جمهوری اسلامی واقعیت سقوط هواپیما را اعلام نمی‌کردند.

با آن که از نخستین روز پذیرش حمله، دلیل شلیک موشک از سوی حسن روحانی،‌ رییس‌جمهوری،‌ «خطای انسانی» و «اشتباه پدافند سپاه» عنوان شد، اما برخی مقام‌ها این مورد را نیز مورد مناقشه قرار دادند.

حسین نقوی حسینی،‌ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس،‌ ضمن غیرقابل قبول دانستن خطای انسانی گفت: «معنا ندارد که ناگهان چیزی دیدید و آن را بزنید؟ مگر کفتربازی است یا کلاغ و مرغابی است؟»

محسن اسدی لاری،‌ از مقام‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی که دو فرزند خود را در این حادثه از دست داد نیز این حادثه را دارای «آمران» دانسته و خواستار محاکمه آن‌ها شد. او گفت که دلیل این حادثه «یک اشتباه یا فشار دادن یک دکمه» نبوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *