اعتصاب غذای صدها زندانی در زندان ارومیه

By | ۱۳۹۸-۱۲-۰۶

صدها زندانی در زندان ارومیه به صورت همزمان دست به اعتصاب غذا زده‌اند. علت اصلی اعتصاب غذا قطع ادامه‌دار آب گرم زندان است. چند زندانی سیاسی این زندان نیز در اعتصاب غذا قرار دارند.

تصویری از بند روان درمانی در زندان مرکزی ارومیه در زمان بازدید سهرابی، مدیر زندان و خانزاده، معاون مددکاران ورئیس اندرزگاه، مهر ۱۳۹۸ برای رسیدگی به مشکلات زندانیان ــ عکس: وب‌سایت اداره کل زندان‌های استان آذربایجان غربی

به گزارش وب‌سایت «هرانا»، وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر ایران، حدود ۳۰۰ زندانی در بندهای روان‌درمانی ۱ و ۲ زندان ارومیه (اورمیه) از دوشنبه ۵ اسفند در اعتراض به قطعی آب گرم بندها دست به اعتصاب غذا زده اند.

بر اساس این گزارش، آب گرم بندها از سه هفته پیش تا کنون قطع است. یک منبع مطلع در این‌باره به هرانا گفت:

«از ۲۱ روز قبل آب گرم بندهای روان‌درمانی ۱ و ۲ قطع شده است. در بند روان‌درمانی دو، ۱۶۰ زندانی و در بند روان درمانی یک، ۱۴۰ زندانی از ظهر امروز اعتصاب غذای نامحدود کرده‌اند. در این مدت نیز علیرغم درخواست های متعدد زندانیان، مسئولان زندان تنها وعده تعمیر موتورخانه را داده‌اند اما اقدامی نکرده‌اند و زندانیان از حمام رفتن نیز محروم هستند. به دلیل تعداد بالای محبوسین اجازه رفتن به دیگر بندها را هم نمی‌دهند و تنها تعدادی از آنها، شاید ده یا پانزده نفر که آشنایانی در دیگر خوابگاه‌ها دارند، حمام کرده‌اند».

ماه گذشته نیز ۱۰ زندانی در بهداری زندان ارومیه در اعتراض به قطع آب و گاز بهداری دست به اعتصاب غذا زده بودند.

بی‌توجهی به بهداشت زندانیان بر خلاف قوانین مصوب جمهوری اسلامی است.

در بند د ماده ۲۶ «آئین‌‍نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور» جمهوری اسلامی به صراحت آمده است که یکی از وظایف زندانبان «اهتمام و اقدام در جهت تهذیب، اصلاح و تربیت زندانیان و نیز تأمین بهداشت، تغذیه، تربیت بدنی و تفریحات سالم آنان در محیط زندان یا مؤسسه یا مراکز وابسته» است.

دیگر اعتصاب غذاها

به گزارش «هرانا»، پیمان میرزاده، زندانی سیاسی نیز از دوشنبه ۵ اسفند در اعتراض به مخالفت با درخواست عفو مشروطش وارد اعتصاب غذا شد.

پیمان میرزاده به اتهام «توهین به مقدسات» و «شرب خمر» در شعبه ۱۱۰ دادگاه عمومی ارومیه به حبس و شلاق محکوم شده بود. سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اجرای حکم شلاق این زندانی را محکوم کرد و خواهان آزادی او شد.

عبدالسلام رزگه و بشیر پیرماوانه، دو زندانی سیاسی دیگر هم به ترتیب در روزهای ۳۸ ام و ۳۰ ام اعتصاب غذا به سر می‌برند و وضعیت جسمی آنها نامناسب گزارش شده است.

عبدالسلام رزگه ۷ آبان ۹۷ بازداشت شد. علت اعتصاب غذای او اعتراض به ادامه بازداشت و بلاتکلیفی است.

بشیر پیرماوانه نیز اسفند ۹۴ بازداشت شد و به اتهام «عضویت در یک گروه مخالف نظام» به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد.

پیرماوانه از ۳۰ روز پیش در اعتراض به بی‌پاسخ ماندن درخواست آزادی مشروط خود دست به اعتصاب غذا زده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *