کودکان کار و کرونا: اگر کار نکینم، چه بخوریم؟

By | ۱۳۹۹-۰۱-۰۸

کودکان کار به دلیل نوع کار خود، سوء تغذیه، عدم دسترسی به امکانات بهداشتی و نداشتن سرپناه مناسب در معرض ابتلاء به کرونا هستند. اما آن‌ها می‌گویند نمی‌توانند در خانه بمانند زیرا «گرسنگی کشنده‌تر از کروناست و با شکم گرسنه نمی‌توان در قرنطینه ماند.»

با فراگیر شدن کرونا در ایران، متخصصان بهداشت به مردم توصیه کرده‌اند در خانه بمانند. اما در غیاب تامین اجتماعی و حمایت مناسب از سوی دولت، کسانی که درآمدی ندارند از جمله کودکان کار ناگزیرند برای سیر کردن شکم خود از جانشان مایه بگذارند.

به تازگی «جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان» کلیپی حاوی گفت‌و‌گو با کودکان کار که در روزهای پایان سال در مکان‌های پرجمعیت بدون کمترین حفاظی باربری می‌کنند، منتشر کرده است.

کودکان در پاسخ به این سوال که آیا می‌دانند قرنطینه چیست، پاسخ می‌دهند «قرنطینه یعنی در خانه بمانی، ولی ما چطور در خانه بمانیم؟ بدون غذا که نمی‌شود. باید کار کنیم.»

یک کودک دیگر می‌گوید:

«لابد اونها که دارند، در خونه می‌مونند. ما ذخیره خاصی نداریم. ما نیائیم سر کار، چه بخوریم؟ اگر دولت کمک کند، ما می‌توانیم در خانه بمانیم. ولی با گرسنگی نمی‌شود.»

یکی از آن‌ها می‌گوید:

«فکر کنم گرسنگی بدتر از کروناست. کرونا از هر چند نفر یکی را می‌کشد اما گرسنگی، همه را می‌کشد.»

سازمان‌های مدافع حقوق کودکان کار و خیابان خواستار حمایت دولت از این کودکان و اختصاص بودجه برای حمایت از این کودکان شده‌اند. مسئولان اما بدون انجام اقدامات حمایتی از «جمع‌آوری کودکان» و بازگرداندن کودکان مهاجر می‌گویند.

انجمن یاری کودکان در معرض خطر پیش‌تر با صدور بیانیه‌ای نسبت به خطری که با شیوع کرونا سلامت کودکان کار به‌ویژه کودکان زباله‌گرد را تهدید می‌کند هشدار داده بود. این انجمن روز ۲۳ اسفند نوشت:

«در این شرایط خطر بیماری، دولت موظف است بدون تصویب بند و ماده‌ای، هرچه سریعتر برای نجات جان کودکان زباله‌گرد، بودجه‌ را به سمت حمایت از این کودکان و حذف زباله گردی هدایت کند».

این انجمن دولت را مسئول جان کودکانی دانست که بی‌خانواده یا باخانواده، ایرانی یا مهاجر، به بردگان کوچک تبدیل شده و در شرایط پرخطری هستند.

آخرین آمار رسمی حاکی است تا پنجشنبه هفتم فروردین مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در ایران از مرز ۲۹ هزار تن گذشته است. ۲۲۳۴ نیز جان خود را در اثر ابتلاء به کووید ۱۹ از دست داده‌اند. گفته می‌شود این ارقام تنها بخشی از آمار مبتلایان و جان باختگان را در بر می‌گیرد.
رادیو زمانه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *