بیانیه گروهی از کنشگران مدنی و سیاسی ایران برای تشکیل “کمیته امداد ملی” در جهت مبارزه با کرونا 

By | ۱۳۹۹-۰۱-۱۷

گروهی از کنشگران مدنی و سیاسی با امضای بیانیه‌ای، خواستار تشکیل یک “کمیته امداد ملی” جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در ایران شدند. در این بیانیه کمبود امکانات و تجهیزات پزشکی و درمانی در ایران، خصوصاً سوء مدیریت، ناکارآمدی و فساد ساختاری حکومت ایران را عوامل مهم گسترش سریع ویروس کرونا در ایران و مبدل شدن این کشور به عنوان یکی از کانون‌های اصلی این بیماری در جهان دانسته است.

امضا کنندگان این بیانیه ضمن فراخوان از همه ایرانیان داخل و خارج از کشور برای پیوستن به این “کمیته امداد ملی”، خواستار کمک‌های فوری سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های بین‌المللی امدادرسان و حقوق بشری برای برپایی این تلاش ملی و غیر حکومتی برای مبارزه با بحران کرونا در ایران شده اند.

«سوء مدیریت، ناکارآمدی و فساد ساختاری در جمهوری اسلامی باعث گسترش سریع اپیدمی کوید-۱۹ در کشور شده و ایران را به یکی از مراکز مهم این بیماری در جهان تبدیل کرده است».

امضا کنندگان این بیانیه نوشته اند:

«سوء مدیریت، ناکارآمدی و فساد ساختاری در جمهوری اسلامی باعث گسترش سریع اپیدمی کوید-۱۹ در کشور شده و ایران را به یکی از مراکز مهم این بیماری در جهان تبدیل کرده است».

در چنین شرایطی هم‌میهنان عزیز مسئولانه، داوطلبانه و خیرخواهانه به کمک کادر درمان و مدافعان سلامت می‌شتابند و دریافت و نظارت بر توزیع کمک‌ها را هم بر عهده می‌گیرند. از کلیه ایرانیان داخل و خارج از کشور نیز که داوطلب کمک به رفع این فاجعه ملی و عواقب آن هستند، درخواست کمک داریم.

برای رساندن به‌موقع کمک‌ها و متناسب با اولویت‌ها پیشنهاد می‌شود نمایندگان پزشکان، پرستاران، کادر درمان، سازمان‌های مردم‌نهاد مستقل، نیکوکاران، نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد صنفی و نیز مددکاران اجتماعی که تجربه و صلاحیت علمی‌ کار تیمی‌ را داشته‌اند به ما بپیوندند تا با سازماندهی و برنامه‌ریزی منسجم اهداف زیر را پیگیری نماییم:

1-کمک‌ها توسط حسابرسان رسمی‌ نظارت دقیق مالی خواهد شد.

2-بیماران مبتلا و خانواده‌های آنان، سربازان، زندانیان، زنان بی‌سرپرست، کارگران بیکار و کسانی که به اجبار شغل خود را از دست داده و خانه‌نشین شده‌اند و هیچگونه درآمدی ندارند و کودکان بی‌سرپرست توسط تیم نامبرده شناسایی، رتبه‌بندی و بر پایه اولویت و مقدار کمک‌های رسیده به یاری آنان می‌شتابیم.

3-امضاکنندگان این نامه یک “کمیته امداد ملی” منتخب را با حضور نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد نظیر سازمان نظام پزشکی زیر نظر سازمان بهداشت جهانی تشکیل می‌دهند که اعتماد جهانی و ملی حاصل شود و جلوی نفوذ فساد حکومتی گرفته شود.

در چنین شرایطی ما درپی درخواست کمک‌های فوری از سازمان بهداشت جهانی، سازمان‌های بین‌المللی، امدادرسان، حقوق بشری و همچنین از شما ایرانیان داخل و خارج هستیم و می‌خواهیم که با “کمیته امداد ملی” در شرف تشکیل در ارتباط مستقیم باشید.»

محمدحسین آقاسی، حمید آصفی، شهلا انتصاری، گیتی پورفاضل، عیسی خان حاتمی، مهدی خزعلی، حشمت طبرزدی، کورش زعیم، اسماعیل مفتی‌زاده و داود هرمیداس باوند از امضاکنندگان این بیانیه برای تشکیل “کمیته امداد ملی” هستند. همه امضاکنندگان این نامه فعالان مدنی و سیاسی هستند که بارها در جمهوری اسلامی بازداشت و زندانی شده‌اند.

این بیانیه روز جمعه ١۵ فروردین خطاب به سازمان بهداشت جهانی وسازمان‌های حقوق بشری نوشته شده است. رونوشت آن برای هموطنان داخل و خارج از کشور ارسال شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *