خانواده خمینی‌ از آمریکا چه می‌خواهند؟

By | ۱۳۹۹-۰۱-۲۴

از استخرپارتی جاستین بیبر تا گورهای دسته‌جمعی نیویورک؛ خاطرات خمینی‌ها از آمریکا

نعیمه اشراقی دوست دارد خود را این‌گونه معرفی کند: «هفتمین نوه امام خمینی هستم». نخستین پست حساب کاربری او در اینستاگرام هم عکسی از خودش و روح‌الله خمینی، رهبر پیشین جمهوری اسلامی است. اشراقی با لیسانس مهندسی پتروشیمی، سال‌ها است در صنعت نفت ایران پست‌های مدیریتی دارد و هم‌اکنون معاون مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره شرکت خدمات مهندسی نفت کیش است.

از روز گذشته، بحران جهانی کرونا با یک «استوری» نعیمه اشراقی به ماجرای دشمنی آیت‌الله خمینی و آمریکا پیوند خورده است.

او روز گذشته با انتشار تصویری در حساب اینستاگرام خود نوشت که با دیدن تصاویر «گورهای دسته‌جمعی» در نیویورک و صف دریافت غذای رایگان در لس‌آنجلس و ناتوانی آمریکا در مقابله با ویروس کرونا یاد حرف‌های پدربزرگش افتاده که می‌گفت «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند».

گورهایی که نعیمه اشراقی در این پست موقت اینستاگرامی از آن‌ها سخن گفته مربوط به انتشار خبر و تصاویری از دفن افراد در هارت آیلند نیویورک به دلیل افزایش شمار قربانیان کرونا در این شهر و کوتاه‌تر شدن زمان تحویل اجساد متوفیان به خانواده‌ها است.

پس از آنکه ویروس کرونا، این شهر بزرگ و قلب فرهنگی آمریکا را درنوردید، مقام‌های نیویورک اعلام کردند زمان نگهداری اجساد در سردخانه‌ها برای تحویل به خانواده‌ها را کاهش می‌دهند و اجسادی را که کسی برای تحویل گرفتن آن‌ها مراجعه نکرده است را به صورت موقت در جزیره هارت‌آیلند دفن می‌کنند تا پس از فروکش کردن کرونا، خانواده‌ها بتوانند اجساد را در مکان دلخواهشان دفن کنند.

انتشار این متن از سوی نوه روح‌الله خمینی و استفاده او از بحران کنونی برای اثبات حرف‌های پدربزرگش، با واکنش تند کاربران در فضای مجازی روبه‌رو شد.

گروهی از کاربران، دیگر پست‌های جنجالی او در شبکه‌های اجتماعی را یاد‌آوری کرده‌اند. یکی از این پست‌ها مربوط به زمانی است که تصاویر فارغ‌التحصیلی دخترش، نعیما طاهری، از دانشگاهی در کانادا منتشر شد که با معیارهای حجاب اجباری که از زمان خمینی به مردم ایران تحمیل شده است، همخوانی نداشت.

نعیمه اشراقی آن‌زمان در توجیه اقدام دخترش گفته بود که «کیفیت نماز» دخترش در کانادا بالاتر رفته و او چندین بار کتاب «مفاتیح» برای او ارسال کرده است.

مفاتیح، مجموعه ادعیه منتسب به امامان شیعه و دیگر چهره‌های اسلامی است.

جنجال دیگر خانواده خمینی، به دی‌ماه ۱۳۹۶ بازمی‌گردد. در زمانی که اعتراضات مردمی به فساد اقتصادی، اختناق و تبعیض در چندین شهر ایران در جریان بود، نعیما طاهری، دختر خانم اشراقی، تصاویری از گردش هوایی خود بر فراز شهر لس‌آنجلس آمریکا را در اینستاگرام منتشر کرد. در یکی از این تصاویر، خانه جاستین بیبر، خواننده آمریکایی نشان داده می‌شد و روی آن نوشته شده بود: «موعد استخرپارتی جاستین بیبر».

این تصاویر چند روز قبل از امضای فرمان «تراول بن» از سوی دونالد ترامپ و ممنوعیت سفر اتباع ایران و چند کشور دیگر در بهمن‌ماه ۱۳۹۶ منتشر شده و این سؤال را ایجاد کرده بود که خانواده خمینی در آمریکا چکار می‌کنند و چگونه در میانه بحث بر سر ممنوعیت سفر ایرانی‌ها به آمریکا  و مشکلاتی که خانواده‌های عادی پیدا خواهند کرد، نوه آیت‌الله خمینی در حال گردش با هلی‌کوپتر در شهرهای این کشور است.

گروهی دیگر از کاربران، گورهای بی‌نام و نشان چندین هزار مخالفان سیاسی خمینی در دهه ۶۰ که در سراسر ایران پراکنده شده است را به یاد خانم اشراقی آورده‌اند و آن‌ها را یادگار واقعی پدربزرگش برای مردم ایران دانسته‌اند.

از جمله کسانی که به این پست نعیمه اشراقی انتقاد کرده‌اند، شبنم طلوعی، بازیگر سینما و تئاتر ایرانی است که به دلیل بهایی‌بودن و برخورد امنیتی جمهوری اسلامی با پیروان این آئین، سال‌ها است در تبعید به سر می‌برد.

برخی کاربران هم به مشکلاتی که مردم عادی در نتیجه دشمنی رهبران جمهوری اسلامی با آمریکا متحمل شده‌اند، اشاره کرده‌اند.

روح‌الله خمینی، جمله «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» را سه روز پس از حمله به سفارت آمریکا و گروگان‌گیری کارکنان آمریکایی در سال ۱۳۵۸ گفت. در نتیجه اشغال سفارت آمریکا و ۴۴۴ روز گروگان‌گیری پس از آن، آمریکا نظام تحریمی چندلایه و گسترده‌ای را اعمال کرد که در چهار دهه گذشته، ایران را از کشوری ثروتمند به کشوری با بحران‌های اقتصادی فزاینده تبدیل کرده است.

حضور نوه آیت‌الله خمینی در فضای مجازی در چندین مقطع زمانی دیگر هم جنجال‌آفرین بوده است. او پیش‌تر مطلب طنزی درباره ازدواج پاسدارها با زنان شهدا و آرزوی خمینی که «کاش او هم پاسدار بود»، منتشر کرده بود که نهایتاً سبب شد حسن خمینی از او بخواهد تا حساب کاربری‌اش در فیس‌بوک را غیرفعال کند.

مجتبی دهقانی , ایندیپندنت فارسی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *