حسن روحانی: استانداران حق ندارند در ترددها مانع ایجاد کنند؛ هشدار منتقدان به روحانی

By | ۱۳۹۹-۰۱-۲۴

رئیس‌جمهور ایران روز یک‌شنبه ۲۴ فروردین گفت از امروز تردد بین شهرستان‌های مختلف در داخل هر استان‌ها آزاد است و هیچ استاندار و فرمانداری حق ندارد از این ترددها جلوگیری کند.

حسن روحانی که در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا سخن می‌گفت افزود که رفت‌وآمدها بین استان‌های مختلف هم از اول اردیبهشت آزاد خواهد شد و باز تأکید کرد که هیچ مسئولی حق جلوگیری از این ترددها را ندارد.

او اضافه کرد که نیروی انتظامی و بسیج نیز به این مصوبه توجه دارند.

رئیس‌جمهور ایران، با استناد به گزارش‌های وزارت راه گفت: «در زمانی که هیچ الزام و فشار و سخت‌گیری در ترددها نداشتیم با زمانی که سخت‌گیری‌ها بیشتر شد در عمل مردم فاصله چندانی مشاهده نمی‌شود.»

در کشورهای مختلف جهان برای اعمال فاصله‌گذاری اجتماعی و ممنوع شدن ترددها جریمه‌های سنگین تعیین شده و پلیس نیز با متخلفان برخورد می‌کند. «سخت‌گیری بیشتر» مورد اشاره آقای روحانی در ایران از سخت‌گیری در بسیاری از کشورها کمتر بوده است.

پیش از این، مقام‌های وزارت بهداشت ایران بارها درباره کاهش سخت‌گیری‌های اجتماعی، افزایش ترددها و تاثیر آن بر افزایش آمار ابتلا به کرونا هشدار داده‌اند.

در یکی از تازه‌ترین اظهارات، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران گفته است که بازگشایی مجدد کسب و کارها «موج دوم پاندمی کرونا را به دنبال دارد و موجی از نگرانی را به همراه داشته است».

آقای هاشمی از مسئولان مبارزه کرونا خواسته تا «در تصمیم‌گیری‌های خود از نظر شورای شهر» نیز استفاده کنند.

به گفته رئیس شورای شهر تهران، فعالیت ادارات با دو سوم کارکنان آغاز شده و فعالیت اصناف شهر تهران نیز از هفته آینده آغاز خواهد شد.

منتقدان، دولت حسن روحانی را متهم می‌کنند با صدور مجوز ازسرگیری برخی کسب‌وکارها در روزهای گذشته، امور اقتصادی را بر سلامت مردم ترجیح داده‌است.

دولت آقای روحانی این اتهام را رد کرده و تجربه خود را از موفق‌ترین تجربه‌ها در جهان می‌خواند.

کیانوش جهان‌پور، سخنگوی وزارت بهداشت روز ۲۲ فروردین گفت در پی افزایش ترددها، در شش استان تهران، فارس، آذربایجان غربی، کرمانشاه، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان شاهد «افزایش نسبی» مبتلایان به کرونا هستیم.

توصیه روحانی به مردم برای استفاده از تاکسی

رئیس جمهور ایران همچنین از آغاز به‌کار کسب و کارهای کم‌ریسک در تهران از ۳۰ فروردین خبر داد و به مردم تهران و شهرهای بزرگ توصیه کرد که به خاطر کم بودن وسایل نقلیه، «از تاکسی و اسنپ استفاده کنند».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که به گفته مدیرعامل شرکت متروی تهران، روز شنبه ۲۳ فروردین که اولین روز اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند بود، تعداد مسافران مترو به ۳۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.

مقامات شهرداری تهران پیش از این گفته بودند که در جریان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که توام با سختگیری بیشتری بود، آمار مسافران مترو به ۸۰ هزار نفر رسیده بود.

رئیس‌جمهور ایران همچنین گفت «اگر شرایط به همین صورت که امروز مشاهده می‌کنیم باشد»، در ماه رمضان «اجتماع حضوری» نخواهیم داشت.

او درباره شرایط مورد اشاره توضیح بیشتری نداد ولی گفت: «آمار وزارت بهداشت باید نشان دهد که روند بیماری نزولی است اگر روند در حال صعودی است جای نگرانی است و این نگرانی هم بحق است».

بر اساس آمار رسمی که روزانه توسط سخنگوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود، تعداد کل قربانیان کرونا در ایران به ۴۳۵۷نفر رسیده است.

اما آماری که رادیو فردا از اظهارات پراکنده مقام‌های رسمی محلی و منابع وزارت بهداشت جمع‌آوری کرده است، نشان می‌دهد​ ۹۱۵۶نفر در ۳۱استان ایران جان خود را از دست داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *