مجلس ایران پرونده تحصیلی حسین فریدون، برادر رئیس جمهور، را به قوه قضائیه فرستاد؛ ‘تخلف ثابت شده’

By | ۱۳۹۹-۰۲-۱۵

نمایندگان مجلس ایران در جریان جلسه علنی امروز موافقت کردند که پرونده “تخلف” تحصیلی حسین فریدون در مقطع دکتری را به قوه قضاییه ارجاع دهند. حسین فریدون برادر حسن روحانی است و در دولت یازدهم دستیار ویژه او بود.

پیش از این، کمیسیون آموزش مجلس در گزارشی اعلام کرد که “تخلفات و عدم رعایت شئونات قانونی” در مورد موضوع پذیرش و نحوه جذب حسین فریدون برای تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه شهید بهشتی “ثابت شده است”.

اکنون کمیسیون آموزش مجلس در گزارش خود اعلام کرد آقای فریدون به دانشگاه شهید بهشتی معدل غیره واقعی ارائه کرده است.

تحصیل حسین فریدون پس از اصرار او و سازمان سنجش و تغییر معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد

سازمان سنجش معدل آقای فریدون را ۱۷.۳۸ اعلام کرده بود در حالی که معدل اصلی او ۱۳.۳۳ بود. سازمان سنجش علت این امر را خود اظهاری حسین فریدون اعلام کرده است.

علاوه بر این در گزارش کمیسیون آموزش آمده که آقای فریدون تعهد کتبی و محضری ثبت‌شده مبنی بر عدم اشتغال را زیر پا گذاشته است.

همچنین در جمع‌بندی گزارش کمیسیون آموزش، دانشگاه شهید بهشتی نیز متهم است که دستورالعمل‌ها و ضوابط قانونی را برای تطبیق دادن اطلاعات اظهار شده توسط داوطلب با اسناد و مدارک رعایت نکرده است.

در نهایت این گزارش می‌افزاید که مراحل سنجش علمی درباره آقای فریدون به صورت کامل انجام نشده است.

تحقیقی به اندازه عمر مجلس دهم

بررسی پرونده حسین فریدون در کمیسیون آموزش مجلس اردیبهشت سال ۹۵ آغاز شد.

شهریور سال ۱۳۹۶ اعلام شد که کمیته ویژه رسیدگی به پرونده آقای فریدون جمعبندی خود را تدوین و به هیئت رئیسه کمیسیون تقدیم کرده است.

چند ماه بعد محمد جواد ابطحی یکی از اعضای کمیته ۳ نفره رسیدگی به پرونده تحصیلی آقای فریدون گفت “اتلاف وقتی که در پیگیری این پرونده از سوی برخی اعضای هیئت رئیسه مجلس انجام شده، خلاف آیین نامه مجلس است و از نظر من علت آن کمک به آقای فریدون برای اتمام مراحل دفاع و اخذ مدرکش بوده است”.

در نهایت رسانه‌های داخلی در ایران ۱۲ شهریور سال ۱۳۹۷ نوشته بودند که جلسه دفاع رساله دکترای حسین فریدون در دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی “به دلیل به حد نصاب نرسیدن اساتید داور” لغو شد.

عنوان تز دکتری او “گفتمان اعتدال در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران؛ چالش‌ها و دستاوردها” است.

ثبت‌نام با نامه محرمانه

پذیرش آقای فریدون از زمان درخواست او برای تحصیل در دانشگاه شهید بهشتی خبرساز شده بود.

آقای فریدون در سال تحصیلی ۱۳۹۳-۱۳۹۲ در آزمون دکتری نیمه متمرکز دکترای علوم سیاسی شرکت کرد با در نظر گرفتن شرایط ۳۰ درصد جانبازی و سهمیه ۲ ایثارگران برای طی مراحل مصاحبه معرفی شده بود. او اما بدون حضور در مصاحبه دکتری، در دانشگاه گیلان ثبت نام می‌کند و بلافاصله خواستار انتقال به دانشگاه شهید بهشتی می‌شود.

حسین فریدون در سال ۱۳۹۳ با نامه “محرمانه” سازمان سنجش آموزش کشور برای تحصیل در مقطع دکترای روابط بین‌الملل به دانشگاه شهید بهشتی معرفی شده بود. اما آن زمان، دانشکده اقتصاد و سیاست دانشگاه شهید بهشتی زیر بار نرفت و با ثبت نام او مخالفت کرد.

سرانجام پس از اصرار چندباره سازمان سنجش و پیگیری آقای فریدون و به گفته کمیسیون مجلس “تغییر معاون آموزشی دانشگاه”، برادر رئیس جمهوری تحصیل در مقطع دکتری را آغاز می‌کند.

این نخستین بار نیست که مدارک تحصیلی سیاستمداران ایرانی خبرساز می‌شود.

پیشتر برخی رسانه‌های داخلی در ایران در خصوص مدرک تحصیلی محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه بودجه نیز تردید کرده بودند. در دولت محمود احمدی‌نژاد هم علی کردان، وزیر کشور ادعا کرده بود دکترای افتخاری حقوق اساسی از دانشگاه آکسفورد دارد، اما بعدها او پذیرفت که این مدرک جعلی بوده است.

پرونده تازه حسین فریدون

تازه‌ترین پرونده حسین فریدون در حالی به قوه قضائیه ارسال شد که مهرماه امسال او به اتهام اخذ رشوه به پنج سال حبس قطعی و پرداخت جزای نقدی و رد مال به مبلغ ٣١ میلیارد تومان محکوم شده بود”.

آقای فریدون ۲۵ تیر ۱۳۹۶ با اتهام‌های مالی دستگیر و روز بعد با وثیقه ۵۰ میلیارد تومانی آزاد شد. ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه پیش از تصدی پست فعلی، هنگام رقابت‌های ریاست جهوری سال ۱۳۹۶ حسن روحانی را متهم کرده بود که مانع رسیدگی قضایی به پرونده نزدیکانش می‌شود.

حسین فریدون اکنون برای گذراندن دوران حبس خود در زندان به سر می‌برد.

حسین فریدون پس از ریاست جمهوری برادرش، حسن روحانی، مرد در سایه او بود و در مجامع رسمی و عمومی و جلسات هیئت دولت و حتی مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ حضور بارز داشت. اما از حدود سه سال پیش نه در هیئت دولت دیده شد نه در مراسم رسمی. در آن زمان برخی رسانه‌ها مدعی شدند که آقای فریدون به دستور آیت‌الله خامنه‌ای از رئیس جمهور و دولت فاصله گرفته است.

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *