نقشه‌های تازه برای حجاب اجباری در دانشگاه

By | ۱۳۹۹-۰۳-۰۵

 در پی سخنان رهبر جمهوری اسلامی در دیدار مجازی هفته گذشته با دانشجویان و تاکید او بر حجاب، نهادهای حکومتی در دانشگاه‌ها از نقشه‌هایی تازه برای افزایش سختگیری‌ها دراین‌باره خبر داده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای در آن دیدار گفته بود: «مسئله‌ی حجاب و حیای اسلامی در دانشگاه‌ها است که من نسبت به این مسئله دغدغه دارم و من خواهش می‌کنم که هم مسئولان دانشگاه‌ها و رؤسای دانشگاه‌ها، هم مدیران وزارت‌های مربوط به دانشگاه‌ها، هم خود دانشجوها به خصوص دخترخانم‌ها به مسئله‌ی حجاب، به مسئله‌ی فاصله‌گذاری بین زن و مرد که در اسلام وجود دارد توجّه کنند، به آن اهمّیّت بدهند و موازین شرعی را در دانشگاه رعایت کنند».

پس از این سخنان «بسیج جامعه زنان کشوری» از ضابطان و دانشجویان دختر خواست تا «در نظر داشته باشند که برای ترویج عفاف و حجاب، گاهی تذکر لسانی موثر نیست و بر اساس مقتضیات زمان باید به ابزارهای دیگری دست یازید و لازم است که امر به معروف و نهی از منکر در قالب های مختلف انجام شود که می توان از ظرفیت تشکل هایی مانند بسیج دانشجویی و کانون قرآن و عترت در دانشگاه ها استفاده کرد».

به گزارش خبرگزاری بسیج، در این نامه آمده است: «در زمان فعلی با توجه به استقبال دختران از فرصت های مختلف تحصیلی در کشور، تعداد دانشجویان دختر نسبت به پسر در بسیاری از رشته ها افزایش پیدا کرده است و از آنجا که دانشگاه نظارت سفت و سختی را در زمینه رعایت حجاب و موازین شرعی ندارد، فضای دانشگاه ها از آنچه مقیاس اسلامی محسوب می شود فاصله گرفته است. در وهله اول این وظیفه روسا، مدیران و مسئولان دانشگاه است که علاوه بر تمرکز بر غنای محتوای آموزشی، دغدغه برقراری نظم و آرامش در دانشگاه ها را داشته باشند که این حاصل نمی شود مگر با رعایت حجاب و اهمیت به فاصله گذاری های شرعی. متاسفانه برخی از دانشگاه ها به جهت کسب درآمد بیشتر با ورود دانشجویان اتباع خارجی، نسبت به رعایت حجاب این افراد توجه نمی کنند، به کرات مشاهده شده است که دانشجویان غیرایرانی به محض ورود به محوطه دانشگاه حجاب خود را بر می دارند و به صورت کاملا آزاد در دانشگاه تردد می کنند. این اتفاق نامیمون با توجیهات اقتصادی از جمله کم بودن عایدی دانشگاه از دولت و خودگردانی دانشگاه ها همراه است و دامنه آن در عدم سخت گیری نسبت به دانشجویانی که به حجاب خود اهمیت نمی دهند گسترش یافته است. در اختلاط با نامحرم که رهبر معظم انقلاب نسبت به آن نیز واکنش نشان داده اند نیز تدابیری در دانشگاه ها صورت نمی گیرد. هرچند که به صورت مقطعی بحث تفکیک جنسیتی در برگزاری کلاس ها مطرح شد اما در محوطه های باز دانشگاه این اختلاط ها وجود دارد و متولیان امر حساسیتی نسبت به آن از خود نشان نمی دهند. این سهل انگاری ها گاهی اوقات توجیه سیاسی به خود می گیرد و متولیان امر در دانشگاه ها بیان می کنند که از ترس واکنش های دانشجویان در مقابل قوانین فرهنگی دانشگاه ها به این موضوعات مهم و دغدغه مند نمی پردازند. با بررسی این موضوعات می توان گفت که عزم جدی ای در زمینه رعایت حجاب و عفاف در دانشگاه ها وجود ندارد».

از سوی دیگر، ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد گفت: «تفاوت فرمایشات ایشان با سال‌های قبل، این بود که کاملاً شفاف، روشن و دقیق مساله رعایت حجاب و عفاف را بیان و حجت را بر مسئولان دانشگاهی تمام کردند. بنابراین همه در ارتباط با این موضوع مسئول هستند و باید با دقت و جدیت تمام در این حوزه کار کنند». او افزود که البته دستورالعمل آراستگی در دانشگاه آزاد را مهر ۹۷ به واحدها ابلاغ کرده اما قطعاً بر تمامی محورهای مورد تاکید رهبری متمرکز خواهد شد و برنامه‌هایی را دنبال خواهد کرد.

همزمان با این اظهارنظرها شایعاتی نیز درباره «محرومیت اساتید مرد از حضور در دانشگاه‌های دخترانه» منتشر شد که از سوی رییس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم تکذیب شد. رضوان‌طلب به خبرگزاری ایسنا گفت: «مرکز جذب اعضای هیات علمی، طرح و برنامه‌ای مبنی بر انتقال و یا خروج و یا محدودیت جذب اساتید مرد در دانشگاه‌های دخترانه را در دستور کار خود ندارد و موارد مطروحه در رسانه‌ها تفسیر و برداشت ناصحیح است و از آنجا ناشی شده که آغاز فراخوان بهمن ۹۸، با ولادت حضرت زهرا همزمان و مصادف شد و به این مناسبت، با دستور وزیر علوم سهمیه جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های دخترانه در این فراخوان دوبرابر شد».

اعلام وضعیت عادی کرونا و سرگردانی دانشجویان

در حالی که دولت اعلام کرده پس از عید فطر وضعیت کشور به حالت عادی باز می‌گردد وضعیت دانشگاه‌ها همچنان نامعلوم است. در تازه‌ترین گزارش منابع دانشجویی، بیش از ۱۷ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. بنابر گزارش دانشگاه علوم پزشکی کرمان، از ۸۰ نفر از دانشجویان خوابگاهی دیگر نمونه گرفته شد که از این بین تست ۱۷ نفر از آنها (بیش از ۲۰ درصد دانشجویان) مثبت اعلام شد.

بنابر گزارش دانشگاه علوم پزشکی کرمان، از ۸۰ نفر از دانشجویان خوابگاهی نمونه گرفته شد که از این بین تست ۱۷ نفر از آنها (بیش از ۲۰ درصد دانشجویان) مثبت اعلام شد.

در تهران نیز وضعیت امتحانات و خوابگاه‌ها در اکثر دانشگاه‌ها همچنان نامعلوم است.

از جمله، معاونت دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد که «در حال حاضر هیچ یک از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در تمامی مقاطع، در خوابگاه‌ها مستقر نیستند به این دلیل که هنوز مجوز حضور دانشجویان در خوابگاه را نداریم. معاونت آموزشی این دانشگاه نیز گفته است «هنوز درباره نحوه برگزاری امتحان به قطعیت نرسیده‌ایم؛ اما اگر شرایط برای حضور دانشجویان در دانشگاه فراهم باشد، ترجیح‌مان برگزاری امتحان به شیوه حضوری است و اگر شرایط مساعد نبود به سراغ گزینه‌های دیگری خواهیم رفت». بنابر گزارش این معاونت «پس از ۱۷ خردادماه، دانشجویان تحصیلات تکمیلی منعی برای حضور در دانشگاه به منظور انجام کارهای پژوهشی و آزمایشگاهی ندارند؛ البته در حال حاضر نیز  این دانشجویان در دانشگاه رفت و آمد دارند»!

از سوی دیگر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در نامه‌ای به ریاست دانشگاه، خواستار تعویق امتحانات شده و با راه اندازی کمپینی نسبت به برگزاری امتحانات طبق تقویم آموزشی اعتراض کرده است؛ امضا کنندگان این نامه خواستار افزودن ۲ الی ۳ هفته به تقویم آموزشی دانشگاه بدون برگزاری کلاس‌های درسی هستند. در این نامه خطاب به ریاست دانشگاه آمده است:

“همانطور که مستحضرید، نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۸-۹۹ همزمان با شیوع بیماری کرونا و اعمال قرنطینه سراسری آغاز گردید؛ فلذا تصمیم دانشگاه مبنی بر ادامه ترم تحصیلی با محدودیت‌های ستاد ملی کرونا همسو و پس از آن خدمات آموزشی دانشگاه به صورت مجازی ارائه شد.

از همان روزهای اول دانشجویان و اساتید محترم با مشکلات و معضلات فراوانی روبرو بودند، اما دانشگاه به ریاست شما این بار هم سیاست همیشگی خود را در پیش گرفت، از مواضع خود کوتاه نیامد و بهترین راه حل را در ادامه ترم تحصیلی به صورت مجازی دانست.

با این وجود، نه تنها مشکلات برطرف نشد بلکه با به انتها رسیدن ترم جاری فرصتی جهت اصلاح اشتباهات باقی نماند و هر دو قشر دانشجو و استاد متضرر گشتند.

اکنون با نزدیک شدن به ایام امتحانات علاوه بر مشکلات ارائه خدمات آموزشی، از لحاظ کیفی و کمی، مشکل زمان برگزاری امتحانات هم به دغدغه‌های دانشجویان افزوده شده است.

با توجه به وضعیت نابسامان بهداشتی حاکم بر جامعه و همچنین بازدهی پایین برگزاری کلاس‌های مجازی، حجم زیاد مطالب درسی و فشار ناشی از تعریف تکالیف و تمارین بیش از حد معمول، این بار درخواست دانشجویان دانشگاه علم و صنعت مبنی بر تغییر زمان برگزاری امتحانات پایان ترم به صورت کاملاً اعتراضی بوده و به جد بر آن شده‌اند تا با شورای صنفی هم صدا شوند و خواسته خود را به گوش مسئولین دانشگاه برسانند.

زیتون:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *