اسناد سازمان سیا:خمینی از دهه ۶۰ میلادی تا پیروزی انقلاب با آمریکا در تماس بود

By | ۱۳۹۹-۰۳-۳۰

در روزهای گذشته سازمان «سیا» اسنادی را منتشر کرده که نشان می دهد آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، از دهه 60 میلادی تا 1979 یعنی تا قبل از ترک فرانسه و آمدنش به ایران در سال 1979 با روسای جمهوری آمریکا در ارتباط بود.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» به نقل از «بی بی سی فارسی»، روح الله خمینی طی این مدت حداقل دو بار با روسای جمهوری آمریکا تماس مستقیم برقرار کرده و به آنها وعده داده بود که «منافع آمریکا» به خطر نخواهد افتاد.

در اسناد سازمان سیا آمده است که آیت الله خمینی پس از آزادی از زندان در ایران مخفیانه نامه‌هایی با جان کندی رئیس جمهوری وقت آمریکا مبادله کرده است.

طبق این اسناد خمینی یک بار سال 1963 با جان اف کندی تماس گرفته و از وی خواسته است که هجوم لفظی وی به آمریکا تفسیر به اشتباه نشود و این حمله لفظی را جدی نگیرد.

بر اساس اسناد سازمان سیا خمینی به دو رئیس جمهوری آمریکا تضمین داده که منافع این کشور در ایران را حفظ کند.

طبق این اسناد بنیانگذار جمهوری اسلامی چند روز پیش از انقلاب یعنی در سال 1979 با جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا نیز تماس برقرار کرده است.

اسناد سازمان سیا که در بیست و هفتمین سالگرد وفات خمینی منتشر شده، نشان میدهند که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران پس از از اعتراض علیه اصلاحات اقتصادی و اجتماعی شاه که به انقلاب سفید معروف شد، برای برقراری ارتباط با رئیس جمهوری آمریکا تلاش کرد.

در سال 1963، رژیم شاهنشاهی ایران به اصلاحات گسترده ای در زمینه های اقتصادی و اجتماعی زد از جمله این اصلاحات اقتصادی گرفتن زمین‌های کشاورزی از فئودال‌ها و توزیع آنها میان کشاورزان بود . در زمینه اجتماعی نیز برای اولین بار به حق رای دادن زنان در ایران اعتراف شد.

روزنامه شرق الاوسط به نقل از بی بی سی فارسی نوشت:« خمینی در آن زمان اصلاحات اقتصادی و اجتماعی شاه که خواستار مساوات حقوق زنان با مردان بود، “خطری علیه اسلام ” است.

آیت الله خمیتی در نوروز سال 1962 در اعتراض به قانون مساوات حقوق زن و مرد اعلام عزداری عمومی کرد.

بنیانگذار جمهوری اسلای همچنین در 19 ژانویه 1979 با جیمی کارتر رئیس جمهوری وقت آمریکا نیز تماس گرفت. خمینی در تماس با کارتر قول داده که هرگز فروش نفت به آمریکا را متوقف نخواهید کرد.

گزارش سیا با واکنش مقامات مسئول ایرانی مواجه شد.

علی خامنه ای رهبر کنونی ایران با حمله لفظی به آمریکا و انگلیس اسناد سازمان سیا را جعلی خواند.

به گزارش خبرگزاری میزان، حسین ابراهیمی عضو هیئت علمی حوزه علمیه گفته است، هدف از نشر چنین اسنادی تلاش برای آمریکایی جلوه دادن انقلاب اسلامی ایران است.

منبع: دبی-العربیه.نت فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *