محمد مساعد برنده جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات شد

By | ۱۳۹۹-۰۴-۲۳

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) محمد مساعد، روزنامه‌نگار از ایران را به عنوان یکی از چهار برنده جایزه امسال «آزادی مطبوعات» اعلام کرد.

این کمیته که مقر آن در نیویورک است روز دوشنبه ۲۳ تیر اعلام کرد محمد مساعد به همراه سه روزنامه‌نگار از کشورهای بنگلادش، نیجریه و روسیه برنده جایزه سالانه «گوئن آیفل» شده است.

محمد مساعد، روزنامه‌نگار و پژوهشگر اقتصادی، در یک سال گذشته به دلیل گزارش‌هایش درباره مفاسد اقتصادی، اعتراضات آبان‌ماه و انتقاد از عملکرد دولت در قبال کرونا دست‌کم دو بار بازداشت شده است.

سال گذشته ائتلاف بین‌المللی رسانه‌های آزاد نام آقای مساعد را در صدر ۱۰ روزنامه‌نگاری که در جهان زیر بیشترین فشارها و آزارهای حکومتی هستند ذکر کرد.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران از محمد مساعد به عنوان روزنامه‌نگاری اقتصادی که درباره «فساد، اختلاس، مسائل کارگری، تحریم‌های اقتصادی و اعتراضات مردمی» تحقیق می‌کند یاد کرده است.

این بیانیه همچنین به دو بازداشت ماه‌های اخیر آقای مساعد اشاره کرده است که یک بار «به دلیل نوشتن یک توئیت» و بار دوم «به خاطر انتقاد از عملکرد دولت در قبال کرونا» بود.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران در بیانیه خود یادآور شده است که هر چهار روزنامه‌نگار برنده جایزه امسال «به خاطر گزارش‌هایشان، بازداشت شدند یا تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند».

سه روزنامه‌نگار دیگری که همراه با محمد مساعد برنده جایزه امسال آزادی مطبوعات شده‌اند شامل شهید العلم از بنگلادش، داپو اولورونیومی از نیجریه و اسوتلانا پروکوپی‌یِوا از روسیه هستند.

به گفته جوئل سایمون، مدیرعامل کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، این چهار روزنامه‌نگار تلاش کردند بدون احساس ترس یا سودجویی شخصی، تنها به نفع کشورشان و جهان خبررسانی کنند.

به گفته وی، این روزنامه‌نگاران می‌دانستند به مقابله با نیروهای مقتدر و دشمنان حقیقت می‌روند و این نیروها از هیچ چیزی برای متوقف کردن آنان فروگذار نخواهند کرد.

مدیرعامل کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران همچنین با اشاره به شیوع جهانی کرونا گفته است این همه‌گیری «نه فقط کار این روزنامه‌نگاران را با دشواری بیشتری همراه کرد بلکه سرکوب وحشیانه آزادی رسانه‌ها را نیز به دنبال داشت».

دیدگاه‌های محمد مساعد در ماه‌های اخیر از جمله در توئیتر منتشر شده است.

این روزنامه‌نگار سال گذشته و امسال برنده جایزه معتبر خبرنگاران اقتصادی ایران، موسوم به ««جایزه امین‌الضرب»، و همچنین جایزه «آزادی بیان» دویچه‌وله آلمان شد.

پیش از این دو روزنامه‌نگار ایرانی دیگر برنده جایزه کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران شده بودند: محمد داوری در سال ۲۰۱۰ و سیامک قادری در سال ۲۰۱۴.

جایزه آزادی مطبوعات کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران «جایزه گوئن آیفل» نام دارد. خانم آیفل روزنامه‌نگار، نویسنده و مجری تلویزیونی در آمریکاست و از جمله مجری مناظره‌های انتخاباتی در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸ بود.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *