کابوس تاسوعا و عاشورا: تردد روزانه ۲میلیون نفر در جاده‌ها؛ فاجعه در تهران: مراجعه ۵۴۰۰ بیمار سرپایی در شبانه‌روز اخیر!

By | ۱۳۹۹-۰۶-۰۵

-دکتر پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان «مسیح دانشوری» نیز تعطیلات تاسوعا و عاشورا را کابوس کادر درمان کشور خوانده و گفته بود: در یک‌ماه آینده شرایط کُرونا در ایران «سخت» خواهد بود.
-به نظر می‌رسد عدم قرنطینه شهرها به‌خصوص شهرهای شمالی، به صدور مجوز برای برپایی مراسم‌های محرم و صفر، برگزاری کنکور سراسری ۹۹ مرتبط باشد تا دولت بتواند در مانور تبلیغاتی، مقصر شیوع هفته‌های آتی کُرونا را نیز مسافران شمال معرفی کند!
-۲ تا ۳ هفته بعد از افزایش مسافرت‌ها شمار ابتلا، بستری و مرگ بر اثر کُرونا افزایش خواهد یافت.

در آستانه تعطیلات تاسوعا و عاشورا در حالی ‌که مسافران پایتخت جاده‌های شمالی کشور را با ترافیک سنگینی مواجه کرده‌اند، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کُرونا می‌گوید در شبانه‌روز اخیر ۵۴۰۰ بیمار سرپایی کُرونا به مراکز درمان و سلامت وزارت بهداشت مراجعه‌ کرده‌اند که ۴۴۰ نفر نیازمند بستری شدن در بیمارستان بودند و ۱۲۳ نفر در وضعیت حاد بیماری قرار داشتند!

در آستانه‌ تعطیلات تاسوعا و عاشورا امروز چهارشنبه ۵ شهریورماه، جاده‌های منتهی به مناطق شمالی کشور با ترافیک سنگین روبرو شده است. این درحالیست که هر سه استان گلستان، گیلان و مازندران در وضعیت قرمز از نظر ابتلا به کُرونا قرار دارند و تمام استان‌های کشور نیز یا وضعیت قرمز یا هشدار هستند.

آنگونه که علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کُرونا اعلام کرده است، شمار مراجعه‌کنندگان به مراکز درمان و سلامت وزارت بهداشت تنها در ۲۴ ساعت اخیر، آمار ۵۴۰۰ نفر بوده است! به گفته‌ی وی، وضعیت پایتخت از خردادماه تا کنون تغییری نکرده و همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد.

به گفته‌ی وی، ۱۲۳ نفر از بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه و ۴۷۰ نفر در بیمارستان بستری شده‌اند.

به گفته‌ی زالی، ۹ درصد از شهروندان تهران که به بیمارستان‌ها مراجعه‌ کرده‌اند باید بستری می‌شدند.

فرمانده ستاد مقابله با کُرونای تهران نیز نسبت به سفرهای برون‌شهری مردم تهران هشدار داده و گفته است که بر اساس الگوی ثابت‌شده از سفر در عید نوروز، عید فطر و سفرهای خردادماه، ۲ تا ۳ هفته بعد، شمار ابتلا، بستری و مرگ بر اثر کُرونا افزایش خواهد یافت.

زالی سفر را باعث چرخش ویروس کُرونا و افزایش ریسک‌پذیری ابتلا به کُرونا خواند و توصیه مؤکد کرد که مردم از سفر اجتناب کنند. وی تأکید کرد که کادر درمان و پزشکی به شدت در ۳-۴ هفته‌ی اخیر، خسته و فرسوده است و استمرار شمار مبتلایان و مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها را تاب نمی‌آورد.

ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت نیز از سفرهای غیرضروری انتقاد کرد: متاسفانه هر «۰.۱ افزایش سفر»، آمار ابتلا را «۱.۹ درصد» افزایش داده است.

وی پیش‌بینی کرد: اگر آخر هفته روزانه «۲میلیون» تردد داشته باشیم که بطور میانگین در هر خودرو «۳.۴ نفر» سرنشین وجود دارد و خود این موضوع آمار بسیار خطرناکی را به همراه دارد.

وزارت بهداشت در حالی آمار مرگبار سفر در کشور را از امروز چهارشنبه ۵ شهریورماه تا روز یکشنبه ۹ شهریورماه (عاشورا) پیش‌بینی کرده که اداره راهنمایی و رانندگی جاده‌های هراز و کندوان در روزهای ۸ و ۹ شهریور (تاسوعا و عاشورا) از شمال به جنوب یکطرفه اعلام کرده است.

این امر نشان می‌دهد در حالی ‌که وزارت بهداشت توصیه می‌کند مردم سفر نروند، ولی مسئولان راه کشور، جاده‌ها را برای بازگشت مسافران از شمال به جنوب یکطرفه کرده‌اند!

به نظر می‌رسد عدم قرنطینه شهرها به‌خصوص شهرهای شمالی، به صدور مجوز برای برپایی مراسم‌ محرم و صفر، برگزاری کنکور سراسری ۹۹ مرتبط باشد تا دولت بتواند در مانور تبلیغاتی، مقصر شیوع هفته‌های آتی کُرونا را نیز مسافران شمال معرفی کند!

حریرچی بر اساس آمار جهانی اعلام کرد که از هر ۱۰ نفری که در بیمارستان بر اثر کُرونا بستری می‌شوند، یک نفر جان خود را از دست می‌دهد و از هر دو نفری که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شود یک نفر نیز جان خود را از دست می‌دهد. به گفته‌ی وی، «از هر ۱۰ نفری که مجبور به لوله‌گذاری در ICU می‌شوند، ۹ نفر فوت می‌کنند.»

دکتر پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان «مسیح دانشوری» نیز تعطیلات تاسوعا و عاشورا را کابوس کادر درمان کشور خوانده و گفته بود: در یک‌ماه آینده شرایط کُرونا در ایران «سخت» خواهد بود.

وی گفته است: «چون ما بحث کنکور را داشتیم، بحث محرم و عزاداری و مهمتر از همه آن سه روز تعطیلی (جمعه،شنبه، یکشنبه) را داریم. کابوس ماست، آن سه روز تعطیلی. مردم ما هم بطور سنتی، شهریورماه وقت سفرهایشان است. ما اگر بخواهیم به همین روال ادامه دهیم خودمان را در خطر انداختیم.»

طبرسی هشدار داده که اگر روند کنونی با سهل‌انگاری و عدم سختگیری دولت برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه پیدا کند، پاییز و زمستان با خطر از هم پاشیدگی سیستم درمان کشور مواجه خواهیم بود.
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *