نامه سرگشاده در اعتراض به استخدام سفیر پیشین ایران در دانشگاه آمریکایی

By | ۱۳۹۹-۰۷-۱۹

گروهی از ایرانیان و فعالان حقوق بشر روز پنج‌شنبه، ۱۷ مهرماه، در نامه‌ای به ریاست دانشگاه آمریکایی اُبِرلین در ایالت اهایو نوشته‌اند که محمدجعفر امیرمحلاتی، استاد ارشد این دانشگاه، در حقیقت «دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران و یک نقض‌کننده حقوق انسانی بوده که در دروغ گفتن به جامعه جهانی در مورد جنایات جمعی رژیم ایران سهیم بوده است».

محمدجعفر محلاتی

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست در شماره روز جمعه، ۱۸ مهر، نوشت که این نامه پس از آن ارسال شده که آقای امیرمحلاتی به ریاست بخش مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا در این دانشگاه معتبر آمریکایی منصوب شد.

محمدجعفر امیرمحلاتی در سال‌های ۱۳۶۷ تا ۶۹ با انتصاب از سوی علی‌اکبر ولایتی، وزیر خارجه وقت، سفیر ایران در سازمان ملل متحد بود.

زندانیان سیاسی پیشین، خانواده‌های زندانیان سیاسی اعدام‌شده در دهه ۶۰ و فعالان حقوق بشر در نامه مشترک به ریاست دانشگاه ابرلین نوشته‌اند که آقای امیرمحلاتی در زمان پست دیپلماتیک در سازمان ملل با صدور بیانیه‌ها و سخنرانی‌های «منکر جنایات علیه بشریت شده است».

۶۲۶ امضا‌کننده نامه افزوده‌اند که شنیدن خبر استخدام محمدجعفر امیرمحلاتی در دانشگاه ابرلین برای آنها «بسیار عجیب و شوکه‌آور بوده» و حضور او با ارزش‌های دانشگاه ابرلین «مغایرت اساسی دارد» و «یک لکه ننگ برای اعتبار این نهاد آکادمیک است».

ارسال‌کنندگان نامه خواهان اخراج آقای امیرمحلاتی و عذرخواهی دانشگاه ابرلین از قربانیان «قتل عام تابستان ۶۷ و خانواده‌های اعدام‌شدگان» هستند.

مخالفان جمهوری اسلامی ایران می‌گویند که حکومت اسلامی در تابستان سال ۶۷، همزمان با آخرین هفته‌های جنگ ایران و عراق، مرتکب «جنایت علیه بشریت» شد و «هزاران زندانی سیاسی» را که سال‌ها در زندان‌های حکومت بودند، از بیم بروز شورش همگانی پس از پذیرش قطعنامه آتش‌بس در جنگ، اعدام کرد.

به نوشته کاوه شهروز، وکیل و فعال حقوق بشر در کانادا و ارسال‌کننده نامه، دست‌کم ۳۸۰۰ زندانی در آن سال اعدام شدند.

به دلیل پنها‌ن‌کاری مقام‌های جمهوری اسلامی آمار دقیقی از تعداد اعدام‌شدگان وجود ندارد، اما بر پایه برخی برآوردها گفته می‌شود که حدود پنج هزار نفر از زندانیان سیاسی هوادار سازمان مجاهدین خلق و گروه‌های چپگرا مانند فداییان خلق و حزب توده، در تابستان سال ۱۳۶۷ در زندان‌های ایران اعدام شدند.

محل دفن اکثر اعدام‌شدگان معلوم نیست، ولی طی سال‌های اخیر خبرهایی از تخریب برخی از گورهای جمعی قربانیان این اعدام‌ها در تعدادی از شهرهای ایران در رسانه‌ها مطرح شده است.

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی در آذرماه ۱۳۹۷ به‌ مناسبت سی‌سالگی «اعدام‌های تابستان ۶۷» اعلام کرد که در آن زمان این سازمان شانزده نامهٔ «درخواست اقدام فوری» برای ایران ارسال کرده بود اما حکومت ایران به هیچ یک از نامه‌ها پاسخ نداد.‌‌‌‎

هنوز گزارشی از واکنش محمدجعفر امیرمحلاتی، ۶۸ ساله، به این نامه منتشر نشده است.

اما روزنامه اسرائیلی که پیگیر نامه شده، از اسکات وارگو، از مسئولان ارشد دانشگاه ابرلین، این پاسخ را دریافت کرده که در تماس با آقای امیرمحلاتی درصدد دریافت جزئیات بیشتر برخواهد آمد.

آقای وارگو یادآور شده که آقای امیرمحلاتی از سال ۲۰۰۷ در این دانشگاه ابرلین استاد بوده است.

نشریه کرانیکل در ابرلین نوشته است که آقای امیرمحلاتی در این دانشگاه به «استاد صلح» معروف است.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *