تاکید مجتبی ذوالنوری بر استیضاح حسن روحانی پس از سخنانش درباره «اعدام»

By | ۱۳۹۹-۰۷-۲۷

مجتبی ذوالنوری، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، که پیش از این خواستار «اعدام» حسن روحانی شده بود، تاکید کرد که طرح استیضاح رییس‌جمهوری ایران به قوت خود باقی است.

ذوالنوری روز شنبه ۲۶ مهرماه گفت که طرح استیضاح روحانی را ۴۴ نماینده امضا کرده و ۱۱ نفر امضای خود را پس گرفته‌اند.

او از دیگر نمایندگان خواست که این طرح را امضا کنند. پیش از این تعدادی از نمایندگان مجلس گفته بودند که به دلیل سخنان رهبر جمهوری اسلامی درباره فعالیت دولت روحانی تا پایان کار خود امضایشان را پس گرفته‌اند.

ذوالنوری پیش از سخنان خود درباره استیضاح روحانی نیز در واکنش به اظهارات او درباره صلح امام سوم شیعیان، از «اعدام» رییس‌جمهوری سخن گفته بود.

او در توییتر خود نوشته بود: «اگر برای توجیه مذاکره با دشمن، علت صلح امام حسن با معاویه را خواست اکثر مردم از امام ذکر می‌کنید امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از عزل و  مجازات شما راضی نمی‌شوند.»

او افزوده بود با منطق روحانی، رهبر جمهوری اسلامی باید دستور دهد «هزار بار» روحانی را اعدام کنند «تا دل مردم عزیز راضی شود».

این سخنان ذوالنوری واکنش‌هایی را به دنبال داشت. عبدالله رمضانزاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی، در توییتی نوشت: «می‌خواهید بدانید نظر مردم ایران راجع به مذاکره چیست؟ موضوع را به رفراندوم بگذارید تا معلوم شود مذاکره خدمت است یا خیانت.»

علی مطهری، نایب‌رییس سابق مجلس، نیز در توییتر خود نوشت که مخالف مذاکره با آمریکاست اما «اظهار نظر هر ایرانی خصوصا رییس‌جمهوری در این مورد باید آزاد باشد و نباید موجب توهین و تهدید شود».

حسام‌الدین آشنا، مشاور روحانی نیز در توییتی در واکنش به توییت ذوالنوری نوشت:‌ «استیضاح حق اکثریت قاطع مجلس است اما ایجاد تزلزل در حاکمیت،تضعیف دولت در زمان جنگ اقتصادی،نخ دادن به هر دو نامزد انتخاباتی آمریکا برای کوتاه نیامدن در برابر دولت فعلی ایران و تعویق هرگونه رفع یا کاهش تحریم‌ها تا استقرار دولت بعدی در ایران از وظایف نماینده‌ای با ۲۰۴ هزار رای نیست.»

روحانی روز ۲۴ مهر در جلسه هیات دولت دلیل صلح امام سوم شیعیان با معاویه را خواست «اکثریت قاطع جامعه» ذکر کرده  بود.

این سخنان واکنش تعدادی از نمایندگان اصولگرای مجلس از جمله احمد امیرآبادی، حسن شجاعی و مجتبی رضاخواه را به دنبال داشت.

روزنامه کیهان نیز در تیتر یک خود خطاب به روحانی نوشت که «صلح امام حسن نتیجه خیانت خواص بود».

دیگر رسانه‌ها نیز سخنان روحانی را مرتبط با مذاکره با آمریکا دانستند.

خبرگزاری ایرنا بعد در گزارشی نوشت: «همان عقل سلیمی که دولت و نظام جمهوری اسلامی را از مذاکره دوباره به حاکم عهدشکن آمریکا برحذر می‌دارد، تامین منافع جامعه اسلامی را اولویتی می‌داند که برای تامین آن در صورت ایجاب باید به گفت‌وگو و صلح هم تن داد.»

رهبر جمهوری اسلامی پیش از این اعلام کرده بود که مذاکره با آمریکا را ممنوع کرده است.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *