انقراض ماهیان خاویاری خزر نزدیک است

By | ۱۳۹۹-۰۸-۱۹

ایسنا/گلستان مدیر امور ماهیان خاویاری استان گلستان گفت: مسیر انقراض ماهیان خاویاری در دریای خزر در حال طی شدن است و اگر به همین روال پیش برویم، در آینده‌ای نزدیک دیگر ماهی خاویاری را در دریای خزر نخواهیم داشت.

سید مصطفی عقیلی نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سال ۱۹۸۸ میلادی، در دریای خزر ۳۰۰۰ تن خاویار و ۳۰ هزار تن گوشت ماهیان خاویاری صید شد و در بحبوحه همان سالها، در ایران رکورد صید ۳۱۰ تن خاویار به ثبت رسید.

وی افزود: در حال حاضر میزان صید ماهیان خاویاری مولد برای بازسازی ذخایر در ایران به شدت کاهش پیدا کرده به‌طوری‌که سال گذشته میزان صید به کمتر از یک تن رسیده است.

مدیر امور ماهیان خاویاری استان گلستان با اشاره به اینکه ظرفیت ماهیان خاویاری در دریای خزر مغفول باقیمانده است، گفت: برای استفاده از این ظرفیت نیاز است که نسبت به بازسازی ذخایر دریای خزر از طریق تکثیر مصنوعی و حفاظت از آنها، تلاش جدی‌تری داشته باشیم. تمامی کشورهای حاشیه دریای خزر باید گام‌های اساسی، در راستای حل این بحران بردارند.

عقیلی نژاد خاطرنشان کرد: تقویت ذخایر ماهیان خاویاری قطعاً می‌تواند در رونق اقتصادی ساحل‌نشینان و کسانی که سالیان سال امرار معاش خود را از دریا دارند، نقش اساسی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه خاویار خزری به‌خصوص خاویار ایران همواره مورد توجه تجار خاویار در دنیا بوده است، گفت: کیفیت خاویار خزری که با رشد طبیعی ماهیان خاویاری در دریا به دست می‌آید، قابل قیاس با خاویاری که در شرایط مصنوعی پرورش داده می‌شود، نیست. پرورش ماهیان خاویاری و تولید خاویار را به شکل مصنوعی رد نمی‌کنیم اما باید تمام تلاش ما این باشد که ذخایر دریا را تقویت و بهترین کیفیت خاویار دنیا را تولید کنیم.

از بین رفتن محل تکثیر طبیعی ماهیان خاویاری

عقیلی نژاد در ادامه گفت: رودخانه‌ها، محل زاد و ولد و زایشگاه طبیعی ماهیان خاویاری هستند و این ماهیان برای تخم‌ریزی و احیای نسل‌شان باید حتماً وارد آب شیرین رودخانه شوند. متأسفانه جایگاه تکثیر طبیعی ماهیان خاویاری با توجه به احداث سدهای متعدد بر روی رودخانه‌ها از بین رفته است. امروزه با توجه به این شرایط، بیش از ۹۸ درصد احیای نسل ماهیان خاویاری در دریای خزر وابسته به تکثیر مصنوعی است؛ از این رو باید تکثیر مصنوعی را تقویت کنیم.

مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان خاطرنشان کرد: در گذشته کارگاه‌های تکثیر و بازسازی ذخایر ۵ کشور حاشیه دریای خزر در طول سال، تا ۱۳۰ میلیون قطعه انواع بچه ماهی خاویاری را تکثیر و رهاسازی کردند.

وی بیان کرد: نیاز است که متولیان امر شدت عمل بیشتری نسبت به صیادانی که اقدام به صید غیرقانونی و قاچاق ماهیان خاویاری می‌کنند، داشته باشند. این صیادان غیرقانونی حتی به شکل بی‌رویه‌ای ماهیان کوچک که به سن بلوغ نرسیده‌اند را از دریا صید و جلوی احیای ذخایر را می‌گیرند.

عقیلی نژاد یادآور شد: بر اساس ماده ۲۶ قانون قاچاق کالا و ارز، صید ماهیان خاویاری قاچاق محسوب می‌شود و جریمه بسیار سنگینی به همراه دارد. علاوه بر این، قانون حفاظت و بهره‌برداری از ذخایر دریای خزر در تمامی ۵ کشور حاشیه دریای خزر به تصویب رسیده است.

وی بیان کرد: دریای خزر ۱۲۰۰ کیلومتر طول و ۷ هزار کیلومتر خط ساحلی دارد و ماهیان خاویاری در این وسعت زیاد مهاجرت می‌کنند. موضوع مربوط به حفاظت و بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر را نمی‌توان تنها به شکل استانی و یا در کشور ایران دنبال کرد، بلکه باید همه کشورهای حاشیه دریای خزر در آن سهیم باشند.

مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان با اشاره به اینکه ماهیان خاویاری برای رسیدن به سن بلوغ زمان طولانی را سپری می‌کنند، اظهار کرد: این زمان در گونه ازون برون حداقل ۵ تا ۷ سال و گونه فیل ماهی بالغ‌بر ۱۷ سال است. با توجه به این مسئله باید یک برنامه بلندمدت و استراتژیک برای احیای ذخایر دریای خزر تعریف کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *