مبادله کالا با کالای ایران و سوریه؛ روغن آفتاب‌گردان در مقابل روغن زیتون

By | ۱۳۹۹-۰۸-۲۳

بنا بر اعلام «شرکت بازرگانی» سوریه، براساس توافق این کشور با ایران، سیستم تبادل پایاپای کالا بین طرفین از ابتدای دسامبر آینده آغاز خواهد شد.

بنا به اعلام شرکت بازرگانی سوریه، بر اساس توافق این کشور با ایران، سیستم تبادل پایاپای کالا بین طرفین از ابتدای دسامبر آینده آغاز خواهد شد.

 به گزارش روزنامه «الوطن» سوریه، «جمال‌الدین شعیب»، معاون وزیر بازرگانی و حمایت از مصرف این کشور گفته است: «نخستین کالاهایی که از طریق سیستم پایاپای تبادل می‌شوند، عبارتند از روغن زیتون و عدس از سوریه در مقابل روغن آفتاب‌گردان از ایران.»

سیستم تبادل پایاپای کالاهای تولیدی و خدمات بین دو کشور بیشتر برای عبور از مشکلات ناشی از جنگ یا نبود ثبات اقتصادی استفاده می‌شود.
به گفته شعیب، این شرکت سوری دو هزار تن روغن زیتون و هزار تن عدس به ایران صادر و در مقابل، به اندازه قیمت آن‌ها روغن آفتاب‌گردان را از این کشور وارد خواهد کرد.

معاون وزیر بازرگانی و حمایت از مصرف سوریه افزوده است: «این تهاتر نخست، مقدمه‌ای برای مبادله کالاهای دیگری است. احتمال دارد در ماه‌های آینده مواد دیگری مانند کنسروجات، شکر و برنج را هم از ایران وارد کنیم.»

علاوه بر سیستم تبادل، ایران و سوریه در زمینه معافیت گمرکی و تسهیلات بازرگانی نیز با هم به توافق رسیده‌اند. این توافق‌ها درحالی اجرا می‌شوند که ارزش لیر سوریه و ریال ایران به علت تحریم‌های خارجی دچار کاهش شدید شده است. دولت سوریه در اواخر سال ۲۰۱۸ پیمان همکاری اقتصادی درازمدت در زمینه‌های مختلف، به‌ویژه بخش مصرف، مالی و ساختمان و بازسازی این کشور با ایران امضا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *