انتساب رخنه به یک شرکت بیمه مهم اسرائیل به هکرهای ایرانی

By | ۱۳۹۹-۰۹-۱۲

در پی انتشار گزارش‌هایی در رسانه‌های اسرائیل از هک سایت و سِروِرهای شرکت بیمه «شیربیت» از دوشنبه شب، دهم آذر، واحد ملی سایبری و بورس اسرائیل اعلام کردند که ظن «درز اطلاعات» را بررسی می‌کنند.

در این اقدام که سه روز پس از ترور محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع و رئیس مرکز پژوهش و نوآوری‌های وزارت دفاع ایران، رخ داده نام هکرهای ایرانی به میان آمده است.

در همین حال گروهی از هکرهای ناشناس که خود را «بلاک شدوو» («سایه سیاه») نامیده و صفحه توییتر آن به تازگی فعال شده، مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

«بلاک شدوو» در توییتی نوشت که شرکت بیمه‌ای را که یک نهاد اقتصادی مهم اسرائیل است، هک و زیان سنگینی به آن وارد کرده است.

کارشناسان امنیتی اسرائیلی به رسانه‌های این کشور گفتند، نظر به این‌که شمار زیادی از بیمه‌شوندگان در این شرکت، کارکنان دولت هستند، «درز اطلاعات» آنها اتفاقی قابل تامل است.

این کارشناسان به بخشی از اطلاعات انتشار یافته از سوی هکرها اشاره کردند که در خصوص امور زندگی و جزئیات بیمه‌شوندگان است.

هکرها شماره کارت ملی، آدرس، نوع خودرو، اسامی برخی از بستگان و جزئیات دیگری از بیمه‌شوندگان را که از جمله اطلاعات خصوصی آنها است به روی سایت قرار دادند. یک قاضی دادگاه تل‌آویو، یکی از این افراد است.

هکرها اطلاعات دیگری از فعالیت‌های این شرکت مانند نحوه فروش خودروهای دست دوم و صدای مکالمات بیمه‌شوندگان با شرکت «شیربیت» را در سایت آن قرار داده و خبر آن را به آگاهی بنگاه‌های مهم خبررسانی جهانی، مانند بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان و رویترز فرستادند.

عمری سگو مویال، یک کارشناس شرکت سایبری پروفرو به وب‌سایت خبری وای‌نت گفت که اسرائیل «یک هدف ترجیحی» از سوی هکرها است.

به گفته آقای سگو مویال، گروه‌های اسلامگرا عمدتا پشت پرده هک سایت‌ها و نهادهای اسرائیلی هستند، اما نظر به افزایش تنش میان اسرائیل و ایران در روزهای گذشته، این احتمال هست که این بار، سخن از هکرهای دولتی ایران باشد.

عینات میرون، کارشناس جنبه‌های اقتصادی سایبری، نیز گفته است که هک شرکت «شیربیت» جدی و عمیق بوده است.

خانم میرون گفت این واقعیت که این شرکت نهاد اصلی بیمه برای خودروی کارکنان دولتی بوده، هک وسیع و افتادن اطلاعات آن به دست هکرها، برای اسرائیل «آزاردهنده» است.

این کارشناس گفته است که «هک‌های زنجیره‌ای، از عدم نظارت و سوء مدیریت» نشان دارد.

شرکت «شیربیت» مدعی است که هک سایت و سرورهای آن زیانی به بیمه‌شوندگان وارد نکرده است.

زویکا لیبوشور، مدیرکل «شیربیت» روز سه‌شنبه، یازدهم آذر، مدعی شد که این شرکت برای حفظ اطلاعات مشتریان «اهمیت زیادی قائل بوده و در آینده نیز هزینه و تلاش زیادی را مصروف بازگرداندن اعتماد و ارتقای معیارهای حفاظت اطلاعات خواهد کرد».

سخنان وی با انتقاد رسانه‌های اسرائیل روبه‌رو شد که می‌گویند شاید بیمه‌شوندگان خسارت مالی مستقیم ندیده باشند، اما این‌که اطلاعات زندگی‌شان در معرض دید همگان قرار گرفته ناخوشایند است و منجر به سلب اعتماد می‌شود.

ماه گذشته نیز رسانه‌های اسرائیلی مدعی شدند که «هکرهای ایرانی» عامل «باج‌گیری از ده‌ها شرکت اسرائیلی» بودند. در آن رویداد، از هر یکی از شرکت‌های هدف خواسته شد که هفت تا ۹ بیت‌کوین بپردازند تا هک پایان یابد.

دشمنی ۴۲ ساله اسرائیل و ایران در دو سال اخیر به حملات متقابل پیاپی سایبری کشیده است.

چند تلاش منتسب به ایران برای هک سامانه‌های آب و فاضلاب و برق اسرائیل و از سوی دیگر، هک سایت بندر رجایی ایران در تابستان امسال، از جمله این حملات متقابل بوده است.

مقامات و رسانه‌هایی در ایران پس از ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته امور هسته‌ای و صنایع دفاعی ایران، گفته‌اند که در این ترور پیچیده، که تا حال به این سبک سابقه نداشته است، نه تنها اسلحه خودکار از راه ماهواره فعال شده، بلکه سامانه‌های دوربین‌های جاده‌ها، سامانه برق دماوند و نهادهای حیاتی دیگر منطقه در روز ترور، از کار افتاده بود.

هرچند اطلاعات بیان شده هنوز قطعی نیست، اما در صورت درستی، احتمال وجود یک دولت پشت این ترور و هک‌ پیشرفته و وسیع‌‌تر در نهادهای اضطراری در صورت تکرار این نوع ترورها را می‌تواند مطرح کند.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *