آمریکا رؤسای «ستاد اجرایی فرمان امام» و «آستان قدس رضوی» را تحریم کرد

By | ۱۳۹۹-۱۰-۲۴

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه ۲۴ دی از تحریم دو شخصیت حقیقی و ۱۶ نهاد ایرانی از جمله رؤسای ستاد اجرایی فرمان امام و آستان قدس رضوی خبر داد.

ساختمان وزارت خزانه‌داری آمریکا

وزارت خزانه‌داری گفته که احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، و محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، را به فهرست تحریم‌های آمریکا اضافه کرده است.

آمریکا قبلا ستاد اجرایی فرمان امام را در لیست تحریم‌ها قرار داده بود اما روز چهارشنبه آستان قدس رضوی را نیز مشمول تحریم‌ها کرد.

به غیر از آستان قدس رضوی، شرکت دانش‌بنیان «برکت» از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان امام که طی ماه‌های گذشته انحصار تولید ماسک در کشور را در دست گرفته و مدعی تولید واکسن «کو ایران برکت» است، نیز به لیست تحریم‌ها اضافه شده است.

همچنین شرکت «گسترش الکترونیک مبین» وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام تحریم شدند.

در اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا برخی شرکت‌های زیرمجموعه آستان قدس رضوی از جمله «کمباین‌سازی ایران»، «موسسه حسابرسی مفید راهبر»، «مسکن و عمران قدس رضوی»، «شرکت معادن قدس رضوی»، شرکت «کاشی سنتی قدس»، شرکت «کارگزاری بورس اوراق بهادار رضوی»، «سازمان اقتصادی رضوی»، شرکت «فناوری اطلاعات و ارتباطات رضوی»، شرکت «توسعه نفت‌وگاز»، شرکت «مدیریت زنجیره» و شرکت «شهاب خودرو رضوی» تحریم شدند.

همچنین شرکت «توسعه حفاری تدبیر» و شرکت‌ «تولید نیروی برق آبادان» نیز در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند.

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که بنیادهای تحریم شده تحت کنترل نهاد رهبری از جمله بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی و ستاد اجرایی فرمان امام، نیمی از اقتصاد ایران را در دست دارند و باعث فساد مالی گسترده در جمهوری اسلامی شده‌اند.

او گفت آمریکا به تحریم نهادها و افرادی که به قیمت فقر مردم ایران، خود را ثروتمند می‌کنند ادامه خواهد داد.

خبرگزاری رویترز ۲۰ آبان سال ۹۲ گزارشی تحقیقی را منتشر کرد که به نوشته آن، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نظارت بر «ستاد اجرایی فرمان حضرت امام» را برعهده دارد که میزان دارایی‌های این سازمان «بالغ بر ۹۵ میلیارد دلار» تخمین زده می‌شود.

تحریم‌های جدید ایالات متحده در حالی وضعی می‌شود که یک هفته بیشتر به پایان کار دولت دونالد ترامپ باقی نمانده است.

آقای ترامپ در چهارسال گذشته رویکردی تهاجمی در قبال ایران اتخاذ کرد و در اردیبهشت ۹۷ از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با تهران خارج شد و تحریم‌های وسیعی علیه جمهوری اسلامی وضع کرد.

این تحریم‌ها در دو سال گذشته باعث تشدید اقتصاد نابسامان ایران شده و به افزایش قیمت ارزهای خارجی و انواع کالاهای اساسی دامن زده است، ضمن اینکه تهران را از میلیاردها دلار درآمد نفتی محروم کرده است.

منابع: خزانه‌داری، رادیو فردا/ ف.ق/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *