کرونا در ایران؛ نگرانی از خیز بیماری در مازندران و گلستان

By | ۱۳۹۹-۱۱-۰۹

با مرگ ۹۱ بیمار در شبانه روز گذشته، شمار قربانیان کرونا در ایران به ۵۷هزار و ۶۵۱نفر رسید. هم‌زمان شماری از مقامات پزشکی نسبت به تاثیر مستقیم سرما بر تشدید موج چهارم پاندمی هشدار می‌دهند.

وزارت بهداشت ایران در تازه‌ترین اعلام، از شناسایی ۶هزار و ۶۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته خبر داد و مجموع مبتلایان را یک میلیون و ۳۹۲هزار و ۳۱۴نفر قید کرد. در همین بازه زمانی ۹۱ نفر درگذشته‌اند. به این ترتیب، آمار رسمی جان‌ باختگان کرونا به ۵۷هزار و ۶۵۱نفر رسید.

طبق گفته سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۷۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.  بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۷۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار اعلامی، نشان‌دهنده وضعیت صعودی منحنی مرگ و میر، بستری در بیمارستان، وضعیت حاد و ابتلاهای تازه است. وزارت بهداشت در حالی که تا هفته قبل وضعیت ۱۰ شهر استان مازندران را قرمز اعلام می‌کرد، شهر یا شهرستانی را قرمز معرفی نکرده‌ است.

از ۲۷ دی‌ماه و طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران، رنگ‌بندی شهرها برای توصیف شرایط آنها تغییر کرده و وضعیت آبی، برای شهرهای کم خطر به کار می‌رود؛ شهرهایی که تعداد مبتلایان به کرونا در آنها از شهرهای زرد کمتر است.

در شاخص‌های جدید، زرد برای چهار بستری در ۱۰۰هزار نفر، نارنجی برای شش در ۱۰۰هزار  و قرمز برای ۱۰ در ۱۰۰ هزار تعیین شده است.

در این میان، هشدارها نسبت به گسترش شیوع کرونا در شش استان ایران و درصد بستری‌ها در گروه سنی ۵ تا ۱۷ سال بالا گرفته است. در تازه‌ترین مورد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از “خیز آهسته” موارد ابتلا در فارس خبر داد.

سعید نمکی وزیر بهداشت ایران نیز نسبت به خیزش دوباره کرونا در دو استان گیلان و گلستان و چند استان جنوبی ابراز نگرانی کرده است.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *