الاهه بقراط: پریشانی کاسبان جنگ در «خارج» با نامه‌ای از «داخل»!

By | ۱۳۹۹-۱۱-۱۸

پس از آنکه دولت پیشین آمریکا، برخلاف تبلیغات جمهوری اسلامی و لابیگرانش، بدون راه انداختن جنگ، جای خود را به دولتی دیگر داد، روز ۱۳ بهمن ۹۹ (۱ فوریه ۲۰۲۱) نامه‌ سرگشاده‌ای از جمله در کیهان لندن منتشر شد که در آن شماری از فعالان سیاسی و مدنی داخل کشور توجه جو بایدن رئیس جمهوری جدید آمریکا و «جامعه جهانی» را به «ضرورت همسویی با منافع ملت ایران‌» جلب می‌کنند.

آنها پس از توضیحاتی درباره فرصت‌هایی که جمهوری اسلامی پس از «برجام» از دست داده، به نارضایتی‌های عمومی و «اراده» مردم «برای یک تغییر بنیادین» می‌پردازند و به اعتراضات سراسری دی‌ماه ۱۳۹۶ و آبان ۱۳۹۸ اشاره می‌کنند. نویسندگان نامه که برخی از آنان دو نامه خرداد ۹۸ را نیز امضا کرده‌اند، بر گذار خشونت‌پرهیز از رژیم کنونی تأکید کرده و از ریاست جمهوری آمریکا می‌خواهند تا از مردم ایران برای رسیدن به «حاکمیت ملی» پشتیبانی کند، «منافع و خواست اکثریت مطلق مردم ایران» برای جدایی دین و دولت و دموکراسی را به رسمیت بشناسد، به «فشارهای حداکثری سیاسی، دیپلماتیک و مالی بر رژیم» ادامه دهد و از «حقوق بشر» و «آزادی همه زندانیان سیاسی- عقیدتی» و دگراندیشان و «برگزاری همه‌پرسی آزاد و عادلانه» پشتیبانی کند.

این نامه گرچه نکات مبهم از جمله در مورد «همه‌پرسی آزاد و عادلانه» دارد اما کسانی را که در تمام این سال‌ها با «تحریم» و تبلیغات روانیِ وقوعِ «جنگ» و «حمله نظامی» به کاسبی مشغولند به شدت برآشفته و و آنها را نسبت به احتمال عدم دریافت انواع پشتیبانی به خاطر لابیگری مستقیم و غیرمستقیم نگران کرده است. آنها که تا کنون تأیید «فشارهای حداکثری» علیه جمهوری اسلامی را به مخالفان در خارج کشور نسبت می‌دادند و آن را عین مقامات رژیم، علیه «مردم» قلمداد می‌کردند، حالا در برابر این نامه که توسط شهروندانی نوشته شده که خود زیر «فشار حداکثری» حکومت اسلامی قرار دارند، دستپاچه شده‌اند.

«حقوق بشر» نیز بخشی از ویترین لابیگران کاسبکار رژیم را تشکیل می‌دهد. آنها سال‌هاست با نمایش «تندرو» و «میانه‌رو»، غرب را به سراب «اصلاحات» و رعایت حقوق بشر امیدوار کرده‌اند. کشورهای غربی اگرچه تحرکات و تروریسم اسلامگرایان را از نظر امنیتی زیر نظر داشته و رصد می‌کنند اما درک ذهنیت ریاکار و خدعه‌گر اسلامیست‌ها و رژیم مذهبی ایران برای بینش عقلانی و منطقی آنها مشکل است! چنانکه کمتر تحلیل سیاسی و اقدام دیپلماتیک از سوی آنها وجود دارد که با واقعیت مطابقت یافته باشد!

شواهد نشان می‌دهد که این سراب برای کشورهای غربی نیز همانگونه در حال محو شدن است که برای مردم ایران، زمانی که با اصلاح‌طلب و اصولگرا اتمام حجت کردند. این نامه از «داخل» در کنار افزایش تحرک ایرانیان مدافع دموکراسی و همچنین محکومیت دیپلمات- تروریست جمهوری اسلامی در قلب اروپا، نشان از روزهای بسیار دشوار، در داخل و خارج، برای زمامداران تروریسم دولتی در ایران دارد.
کیهان لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *