اوج‌گیری نقدینگی و بدهی دولت ایران به بانک‌ها در ۹ ماه اول ۹۹

By | ۱۳۹۹-۱۱-۱۹

گزارش جدید بانک مرکزی نشان از اوج‌گیری نقدینگی و بدهی‌های دولتی در ۹ ماه اول سال ۹۹ دارد.

پول

آمارهای جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد در آذر ماه امسال نقدینگی در کشور به ۳ هزار و ۱۳۰ تریلیون تومان رسیده که نسبت به آذر ماه ۹۸ بیش از ۳۸ درصد رشد داشته و نسبت به آذر ماه ۹۷ نیز ۷۷ درصد افزایش یافته است.

نقدینگی به دو بخش پول و شبه پول تقسیم می‌شود و نقدینگی پولی یکی از مهم‌ترین عوامل تورم است.

نقدینگی پولی در کشور در آذر ماه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال حدود ۷۰ درصد رشد داشته و نسبت به آذرماه ۹۷ نیز بیش از ۲.۵ برابر شده است.

نقدینگی شبه پول نیز عبارت از سپرده‌های مدت‌دار در بانک‌هاست که در آذر ماه امسال نسبت به دور مشابه پارسال یک سوم رشد داشته است.

ایران یکی از بالاترین نرخ تورم‌ها را در جهان دارد. بنابر گزارش مرکز آمار، نرخ تورم سالانه آذر ماه امسال به ۳۰.۵ درصد رسیده است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که تورم سال جاری خورشیدی ایران ۳۰.۵ درصد باشد و بالاترین رقم در جهان بعد از کشورهای ونزوئلا، زیمبابوه، سودان، لبنان و سورینام است.

این نهاد بین‌المللی پیش‌‎بینی کرده سال آینده خورشیدی نیز نرخ تورم در ایران ۳۰ درصد باشد و بالاترین رقم در جهان بعد از کشورهای ونزوئلا، سورینام، یمن و سودان خواهد بود.

نرخ تورم سالانه عبارت است از میزان افزایش قیمت سبدی از کالاها و خدمات در یک دوره ۱۲ ماهه نسبت به دور مشابه سال قبل آن.

گزارش بانک مرکزی همچنین نشان می‌دهد که بدهی بخش دولتی به بانک‌های کشور در آذر ماه امسال به ۵۲۶ تریلیون تومان رسیده که نسبت به آذر ماه پارسال نزدیک ۳۶ درصد و نسبت به آذر ماه ۹۷ بیش از ۷۴ درصد رشد داشته است.

این گزارش به کل بدهی دولت اشاره نکرده، اما صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که کل بدهی‌های دولت ایران، اعم از بدهی به بانک‌ها و دیگر بخش‌ها، در سال جاری به ۲۶۰ میلیارد دلار برسد که برابر بیش از ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی است.

این نهاد بین‌المللی می‌گوید بدهی دولت ایران طی دو سال گذشته بیش از دو برابر شده است. دولت ایران همچنین بیش از ۹ میلیارد دلار بدهی خارجی دارد.

با استفاده از گزارش‌های بانک مرکزی و صندوق بین‌المللی پول؛ ف.ق/س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *