سعید ملایی، ستاره سابق جودوی ایران، وارد اسرائیل شد

By | ۱۳۹۹-۱۱-۲۷

سعید ملایی، ستاره سابق جودوی ایران که ملیت مغولستان را دریافت کرده، روز یک‌شنبه ۲۶ بهمن برای شرکت در مسابقات گرند اِسلم جودو وارد تل‌آویو اسرائیل شد.

پس از ماجرای باخت‌های اجباری، علاوه بر محرومیت فدارسیون جودو ایران، سعید ملایی، قهرمان برجسته جودو هم از ایران رفت.

او که دارنده مدال طلای جهان در این رشته است در این مسابقات از طرف مغولستان شرکت خواهد کرد و قرار است این هفته احتمالاً با «ساگی موکی»، جودوکار اسرائیلی، نیز رقابت داشته باشد.

این ستاره سابق جودو ایران، اوایل شهریورماه ۹۸ در پی باخت «اجباری» در بازی‌های قهرمانی جهان در توکیو به‌ منظور روبه‌رو نشدن با حریف اسرائیلی، از ژاپن به آلمان رفت و به رادیو فردا گفت که دیگر قصد بازگشت به ایران را ندارد.

سعید ملایی (مولایی) گفت که به دستور مقام‌های جمهوری اسلامی و زیر فشار آن‌ها، در سه رویداد و هر بار با روشی متفاوت ناگزیر شده بود از رویارویی با رقیب اسرائیلی‌اش، ساگی موکی، انصراف دهد. شکست او در مسابقات جهانی، «شگفتی بزرگ مسابقات جهانی ۲۰۱۹» توصیف شد.

نتیجه این فشارها، از دست دادن یک ستاره جهانی در ورزش و نیز یک مدال جهانی برای ایران بود و در مقابل و در نتیجه تصمیمات مقامات جمهوری اسلامی، یک جودوکار اسرائیلی موفق شد اولین مدال طلای جهانی جودوی مردان در تاریخ کشورش را به گردنش بیاویزد.

سعید ملایی پس از آن با حمایت فدراسیون جهانی جودو راهی آلمان شد و پس از آن نیز اعلام شد اداره مهاجرت آلمان با اعطای پناهندگی به او موافقت کرده است.

پس از آن نیز ضمن سفر به مغولستان که با دعوت رسمی خالتما بتولغا، رئیس‌جمهوری مغولستان و رئیس سابق فدراسیون جودوی این کشور، صورت گرفت، سعید ملایی به عنوان شهروند مغولستان پذیرفته شد.

به نوشته روزنامه تایمز اسرائیل، سعید ملایی در مسابقات این هفته تل‌آویو احتمالاً با ساگی موکی، جودوکار اسرائیلی، هم رقابت خواهد داشت و ساگی موکی به رسانه‌های کشورش گفته است که با سعید ملایی دوستی نزدیکی پیدا کرده و از رقابت با او خوشحال خواهد شد.

ساگی موکی به رسانه‌های کشورش گفت: «این پیامی عالی برای جهان است. این چیزی است که حتی می‌تواند ایران را به اسرائیل نزدیک کند. این به سادگی نشان می‌دهد که چگونه ورزش می‌تواند مردم را گرد هم آورده و مرزها را بشکند.»

باوجودی که اسرائیل شهربندان سختگیرانه‌ای را برای مهار ویروس کرونا در کشور اجرا کرده، هفته گذشته، موشه پونته، رئیس انجمن جودو اسرائیل، در رسانه‌ها توضیح داد که با در پیش گرفتن پروتکل‌های بسیار سختگیرانه، ترتیب حضور حدود ۵۰۰ جودکار خارجی در مسابقات این هفته اسرائیل فراهم شده است.

با استفاده از تایمز اسرائیل و رادیو فردا / پ.پ /ر.ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *