مشکلات ما ربطی به تحریم‌ها ندارد: ایجاد صف‌های طولانی برای کالا حاصل دولت روحانی است

By | ۱۴۰۰-۰۱-۰۶
یکی از نمایندگان تهران در مجلس وضعیت دلار، مسکن، خودرو و مرغ را حاصل سیاست خارجی و مذاکرات هشت ساله دولت دانست و گفت: مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولت است نه تحریم‌ها.
حجت‌الاسلام سید محمود نبویان، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اقتصاد را شرطی نکنید، اظهار داشت: این دولت با تدبیر هشت ساله خود، خوشی‌ها را از ملت گرفت و شاهدیم که مردم برای تامین مایحتاج خود در صف‌های طولانی می‌ایستند. از سوی دیگر، گرانی، تورم و بیکاری بسیار شدید است که این شرایط، حاصل اقدامات دولتی است که قرار بود با تدابیرش برای ملت ایران امید ایجاد کند.وی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه دولتی‌ها که هشت سال از لزوم رفع تحریم برای رونق تولید و اقتصاد سخن گفتند و شعار مذاکره دادند چقدر توانستند موانع تولید را بردارند، گفت: دولت روحانی یا نمی‌خواهد و یا نمی‌تواند که مشکلات عدیده مردم را حل کند.

ایجاد صف‌های طولانی برای کالا حاصل دولت روحانی است
وی تاکید کرد: در هر صورت، خسارت‌های زیادی به مردم وارد شده و جای شرمندگی است که حاصل هشت سال فعالیت دولت تدبیر و امید این شده است که از ۸۰ میلیون نفر ایرانی، ۶۰ میلیون نفر یارانه معیشتی دریافت می‌کنند و هر روز هم صف‌های طولانی و جدیدی برای تهیه و دریافت ارزاق و کالاهای مردم اضافه می‌شود.نبویان با تاکید بر اینکه مشکلات مردم ناشی از عدم تدبیر دولت است، تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد از مشکلات کشور ناشی از ضعف، فساد و ناتوانی دولتمردان در اداره کشور است.

کل پول مملکت را دولت خرج می‌کند
وی با بیان اینکه البته دولت همه کاره مملکت است و بیش از ۸۰ درصد از قدرت، پول و مدیریت مملکت دست رئیس‌جمهور و دولتش است، گفت: کل پول مملکت در بودجه را دولت خرج می‌کند و همه چیز دست دولت است و به هر جا که بخواهد، بودجه می‌دهد و به هر جا هم که نخواهد، بودجه و اعتباری نمی‌دهد.نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات برخی از دولتمردان مبنی بر اینکه مانع‌زدایی از تولید منوط به برداشته شدن دیوار تحریم است، تاکید کرد: مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولت است نه تحریم‌ها.

مشکلات ما ربطی به تحریم‌ها ندارد
وی یادآور شد: بنده اخیرا با یکی از وزرا جلسه داشتم و از وی سوال کردم که چرا مردم باید برای تهیه روغن و مرغ در صف بایستند که آن وزیر به من گفت «مصرف ماهانه روغن در کشور ۳۵۰ هزار تن است که ما ۱۷۰ هزار تن بیشتر از نیاز جامعه به بازار تزریق می‌کنیم». در این شرایط، سوال بنده از دولتی‌ها این است که چرا در توزیع کالاها هیچ گونه مدیریتی صورت نمی‌گیرد؟ آیا ضعف در توزیع کالاهای اساسی مردم هم ناشی از تحریم است؟ به هیچ وجه این مشکلات ربطی به تحریم‌ها ندارد.نبویان با اشاره به اینکه به هیچ وجه اینگونه نیست که دولت پول نداشته باشد، تصریح کرد: طبق گفته معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه، صادرات نفت و میعانات گازی ما در اوج تحریم‌ها ۳۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین ما تقریبا ماهانه ۴۰۰ میلیون دلار از طریق صادرات بنزین به دست می‌آوریم و سوال ما این است که دولت با این پول‌ها چه کار می‌کند؟نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وضع دولت اصلا بد نیست، گفت: قوه قضائیه در سال ۹۹ بیش از هزار کارخانه تعطیل شده را دوباره راه‌اندازی کرد و سوال ما این است که آیا تحریم‌ها باعث شد که کارخانه‌ها را تعطیل کنید؟ اگر بحث تحریم در این باره مطرح بود، پس چگونه این کارخانه‌ها مجددا راه‌اندازی شدند؟

تعطیلی کارخانه‌ها به دلیل واردات است نه تحریم
وی ادامه داد: تعطیلی کارخانجات به دلیل تحریم نیست بلکه ناشی از واردات بی‌رویه و مدیریت فاسدی است که در کشور وجود دارد. ما شاهد نقدینگی جنون آمیز و تورم بسیار شدیدی در کشور هستیم و دولتی‌ها می‌گویند که مشکلات ما ناشی از تحریم است و سوال ما از آنان این است که پس چگونه نفت و بنزین را صادر می‌کنید؟
نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: روحانی می‌گوید که عده‌ای نمی‌گذارند تحریم‌ها برداشته شود که سوال ما از رئیس‌جمهور این است که چند درصد از مشکلات کشور ناشی از مدیریت فاسد و ضعیف دولتمردان غرب‌گرا و چند درصد ناشی از تحریم‌ها است؟نبویان با بیان اینکه کمتر از ۲۰ درصد از مشکلات کشور به دلیل تحریم‌ها است، افزود: روحانی در روز اول فعالیت خود گفت که می‌خواهم تحریم‌ها را بردارم و حتی اعلام کرد که ما زبان دنیا را بلدیم و ظریف برند بین‌المللی ایران است.

با وجود مذاکره، چرا تحریم‌ها لغو نشد؟
این نماینده  تهران در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: آقای روحانی! در تاریخ سوم آذر ۹۲ به ملت گفتید که تحریم‌ها ترک خورد و در تاریخ ۲۳ تیر ۹۴ هم گفتید که کل تحریم‌ها برداشته خواهد شد. حال سوال ما این است که چه کسی نگذاشت تحریم‌ها برداشته شود؟ مگر مذاکره نکردید، پس چرا تحریم‌ها لغو نشد؟وی ادامه داد: روحانی و ظریف در برجام تعهد دادند که ۸۷.۵ درصد تحریم‌ها باقی بماند و قرار شد که ۱۲.۵ درصد از تحریم‌ها برداشته شود که این ۱۲.۵ درصد شامل تحریم‌های بانکی و نفتی می‌شود.نبویان با اشاره به اینکه تحریم‌های هسته‌ای شامل ۴ بخش آموزش، تجارت، انرژی و تحریم‌های بانکی است و در مذاکرات ژنو قرار بر این شد که این ۴ بخش که از زیرمجموعه تحریم‌های مربوط به مسائل هسته‌ای بود، لغو شود.

وی یادآور شد: بنده در زمان مذاکرات هسته‌ای چندین بار به عراقچی گفتم که مذاکرات، بده بستان است و شما باید به طرف مقابل می‌گفتید که کل تحریم‌ها را بردارند. متاسفانه، از همان ابتدا ظریف و روحانی گفتند که سه چهارم تحریم‌های ما باقی بماند و فقط ۲۵ درصد تحریم‌ها یعنی تحریم‌های هسته‌ای برداشته شود.نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: پس از مذاکرات ژنو نیز دو سال ظریف و روحانی مذاکره کردند و گفتند که ۱۲.۵ درصد از این ۲۵ درصد تحریم‌های هسته‌ای هم لغو نشود. یعنی آمریکا و اروپا فشار آوردند و گفتند که از ۴ قسم تحریم هسته‌ای، فقط دو قسمت یعنی نفتی و بانکی را لغو می‌کنند.

چه کسی تعهد داد که ۸۷.۵ درصد از تحریم‌ها بماند؟
وی بیان کرد: بر این اساس، دولتمردان در برجام تعهد دادند که ۸۷.۵ درصد از تحریم‌های ایران باقی بماند. سوال ما این است که آقای روحانی، چه کسی تعهد داد که ۸۷.۵ درصد از تحریم‌ها بماند؟ این چه مذاکره‌ای بود که شما کردید؟ آیا این گونه تحریم‌ها را برمی‌دارند؟نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: آقای روحانی مگر نگفته بودید که ۲۷ دی ۹۴ کل تحریم‌های بانکی برداشته می‌شود. پس چه شد؟ چرا اوباما و بایدن دموکرات تحریم‌های بانکی ایران را لغو نکردند؟ چرا ۶ درصد تحریم‌های ایران یعنی تحریم‌های بانکی که برای ما بسیار حیاتی است، برداشته نشد؟

تحریم بانک مرکزی به هیچ وجه لغو نمی‌شود
نبویان تصریح کرد: آقای روحانی! شما حتی نمی‌توانید تحریم‌های بانکی را بردارید. تحریم‌های بانکی ما به ویژه تحریم بانک مرکزی به هیچ وجه لغو نمی‌شود چرا که ترامپ، تحریم‌های بانک مرکزی را علاوه بر تحریم‌های هسته‌ای، ذیل تروریسم هم قرار داد و اگر بایدن به برجام بازگردد و حتی بخواهد تحریم‌های هسته‌ای ایران را بردارد، تحریم بانک مرکزی برداشته نمی‌شود.وی تاکید کرد: این چه نوع مذاکره‌ای است که شما تعهد دادید که ۸۷.۵ درصد از تحریم‌ها بماند؟ مگر شما نگفتید که امضای جان کری تضمین است، پس چرا تحریم‌های بانکی برداشته نشد و حتی شرایط بدتر هم شد و تحریم‌های بانکی ما ذیل عناوین دیگر یعنی تروریسم هم قرار گرفت؟

در قرنطینه نمی‌توان کشور را مدیریت کرد
نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: آقای روحانی مشکل ما این است که شما یک سال است که در قرنطینه هستید و در قرنطینه نمی‌توان کشور را مدیریت کرد. شما نمی‌دانید که مشکلات کشور چیست و در حل این مشکلات هم ناتوان هستید.وی خطاب به روحانی، ادامه داد: سیاست خارجی شما فقط خسارت داشته است و هیچ چیزی به دست نیاوردیم و فقط امتیاز دادیم. مردم همه دیدند که تلاش دیپلماتیک برندهای جهانی شما مثل ظریف، برجام خسارت بار و فضاحت بار شد. خوب است دلار، مسکن، خودرو و مرغ و تخم مرغ برجامی و صف‌های طولانی مردم را ببینید. این مشکلات حاصل مذاکرات شماست و با وجود چنین دولتی، هیچ مشکلی حل نخواهد شد.

طرف مقابل به تعهداتش در برجام عمل کند
این نماینده مجلس یازدهم با اشاره به اینکه نکته بعدی این است که روحانی همیشه می‌گوید که ما به دنبال برداشتن تحریم‌ها هستیم، گفت: ۱۵ بار آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرد که ایران به تعهداتش در برجام عمل کرده است اما طرف مقابل کاری انجام نداده است. در این شرایط کاملا منطقی است که طرف مقابل به تعهداتشان در برجام عمل کند و آنان باید تحریم‌های ایران را لغو کنند.وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند که آنان باید تحریم‌ها را در عمل بردارند. از سوی دیگر هر چیزی که صادر کردیم و فروختیم، پول آن باید از طریق عملیات بانکی به کشور بازگردانده شود. نوبت انجام تعهدات از سوی طرف مقابل است چرا که ایران تعهدات خود را انجام داده است.نبویان: سوال ما از روحانی این است که چرا با برداشته شدن تحریم‌ها به نفع ملت ایران ها و راستی آزمایی اقدامات طرف مقابل مخالفت می‌کند؟ اعلام کاغذی برای لغو تحریم‌ها هیچ فایده‌ای ندارد و آنان باید در عمل این کار را انجام دهند.

مهر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *