وزارت بهداشت: تنها ۱۶۱ هزار دوز واکسن در کشور تزریق شده است

By | ۱۴۰۰-۰۱-۱۰

وزارت بهداشت ایران می‌گوید تاکنون فقط ۱۶۱ هزار دوز واکسن به شهروندان تزریق شده است و نظام پزشکی کشور نیز اعلام کرده که «در واردات واکسن فرصت‌سوزی کرده‌ایم».

در حالی که کشورهای مختلف به سرعت در حال واکسیناسیون جمعیت خود هستند، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت ایران روز دوشنبه ۹ فروردین اعلام کرد که تاکنون ۶۹۵ هزار واکسن وارداتی کرونا در شبکه بهداشتی کشور توزیع شده و ۱۶۱ هزار و ۶۰۱ دوز واکسن تزریق شده است.

او عمده دریافت‌کنندگان این واکسن‌ها را کارکنان نظام پزشکی عنوان کرد.

واکسن‌های تزریقی در ایران از نوع چینی و روسی هستند که در مقایسه با نوع اروپایی و آمریکایی آن از کارایی کمتری برخوردارند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۱۹ دی‌ پارسال اعلام کرد که ورود واکسن آمریکایی و بریتانیایی کرونا به ایران «ممنوع» است و نباید ساخت واکسن در داخل کشور مورد «انکار» قرار بگیرد.

اکنون در حالی که روز دوشنبه ترکیه، همسایه ایران، از واکسیناسیون ۱۵ میلیون نفر جمعیت خود خبر داد، آقای جهانپور می‌گوید که در ایران کمتر از ۱۶۲ هزار نفر واکسن تزریق کرده‌اند که معادل دو دهم درصد جمعیت کشور است. البته این افراد نیاز به دریافت دوز دوم واکسن هم دارند.

این در حالی است که بر اساس برنامه، قرار بود تا قبل از عید نوروز امسال دو میلیون شهروند ایرانی واکسن کرونا دریافت کنند.

در حال حاضر، در کشورهای اطراف ایران، امارات بیش از هشت میلیون دوز، آذربایجان ۵۱۰ هزار دوز، قطر ۷۴۰ هزار دوز، کویت ۳۶۰ هزار دوز و عمان ۱۳۰ هزار دوز واکسن به شهروندان خود تزریق کرده‌اند. پاکستان نیز ۳۵۰ هزار دوز واکسن تزریق کرده است.

حسین کرمان‌پور، مدیرکل روابط عمومی نظام پزشکی، روز دوشنبه با اشاره به «فرصت‌سوزی واردات واکسن» اعلام کرد که «چند صدهزار واکسن وارد شده در مقابل جمعیت میلیونی ایران میزان قابل توجهی نیست».

همزمان محمود نجفی عرب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران نیز گفته که در واردات واکسن فرصت‌سوزی شده است.

دو هفته بعد از اعلام ممنوعیت خرید واکسن تولیدی از بریتانیا و آمریکا توسط علی خامنه‌ای، سازمان نظام پزشکی با انتشار نامه‌ای خطاب به حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران با تاکید بر «لزوم خرید واکسن کرونا با نگرش علمی»، نسبت به «سیاسی‌کاری» در این زمینه هشدار داده بود.

قبل از اظهارات آقای خامنه‌ای درباره ممنوعیت واردات واکسن غربی، مقامات ایران اظهارات ضدونقیضی درباره برنامه کشور جهت واردات واکسن داشتند.

عبدالناصر همتی ۱۷ آذرماه مدعی شده بود که خرید واکسن خارجی به‌خاطر تحریم‌های «غیرانسانی» آمریکا با مانع مواجه شده است، در حالی که سه روز بعد، ناصر ریاحی رئیس اتحادیه واردکنندگان داروی ایران با رد سخنان رئیس بانک مرکزی گفت که «هیچ مشکلی» برای انتقال ارز به منظور واردات واکسن کرونا و دیگر اقلام دارویی از خارج به ایران وجود ندارد.

وی به صراحت گفته بود: «امروز ما نیازهای دارویی کشور را به طرق مختلف و حتی از شرکت‌های داروسازی آمریکایی، اروپایی و مواد اولیه‎ساز هندی، چین و روسی وارد می‌کنیم و در همه این معاملات هم ارز منتقل می‌شود».

اوج‌گیری دوباره کرونا در ایران و کندی واکیسناسیون در حالی است که سازمان ثبت احوال نیز ماه‌هاست که از انتشار آمارهای مرگ‌ومیر در ایران خودداری می‌کند.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، ایسنا، رادیو فردا/ف.ق/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *