یک فروند «نفتکش ایران» در آب‌های سوریه هدف حمله قرار گرفت

By | ۱۴۰۰-۰۲-۰۵

خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، روز شنبه ۴ اردیبهشت (۲۴ آوریل) از حمله به یک فروند نفتکش در آبهای «بانیاس» این کشور که «گمان می‌رود توسط پهپاد و از سمت آب‌های لبنان» صورت گرفته است خبر داد. به گزارش سانا، آتش سوزی ناشی از این حمله کنترل و خاموش شده است.

نفتکشی که گفته می‌شود ایرانی است و در آبهای سوریه هدف گرفته شده است؛ بندر بانیاس، سوریه

برخی گزارش‌های اولیه حاکی است این نفتکش ایرانی بوده است هرچند سانا در این خصوص و تا به این لحظه اطلاعاتی منتشر نکرده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیده بان حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن، نوشت که این تانکر متعلق به ایران است و سه نفر سوری در جریان این حادثه جان خود را از دست داده‌اند. این گروه اما گفته است هنوز نمی‌داند که این حمله پهپادی یا موشکی بوده است.

رامی عبدالرحمن، مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه به خبرگزاری فرانسه گفت:« تانکر ایرانی که از ایران آمده بود به هنگام حمله به فاصله‌ای نه چندان دور از بندر بانیاس لنگر انداخته بود.»

همزمان تلویزیون العالم، رسانه عرب‌زبان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، بدون اشاره به ایرانی بودن کشتی به نقل از یک منبع آگاه گفته «دو پرتاب» به سمت نفتکش صورت گرفته است که «یکی به دماغه با آسیب خیلی جزئی و یکی به عرشه که خسارت بیشتر وارد کرده است اما جدی نبوده است.»

به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه، حمله به این نفتکش در آب‌های سوریه، اولین حمله در نوع خود از ابتدای جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی است.

در حالی که هنوز مقام‌های رسمی ایران نسبت به این حادثه اظهار نظر نکرده‌اند، ناظران احتمال می‌دهند که این حادثه مربوط به تنش‌های اخیر دریایی میان اسرائیل و ایران باشد. طی ماه‌های اخیر چند حادثه دیگر دریایی روی داده است که در آن‌ها تهران و تل آویو یکدیگر را مسئول دانسته‌اند.

در اوایل ماه جاری میلادی یک کشتی ایرانی به نام «ساویز» که در آب‌های دریای سرخ در حال حرکت بود بر اثر آن‌چه رسانه‌های آمریکایی انفجار «مین‌های چسبان اسرائیلی» خوانده بودند آسیب دید.

روز بیست و پنجم مارس نیز یک کشتی باری اسرائیل در آب‌های شمال اقیانوس هند هدف حمله قرار گرفت که تل آویو انگشت اتهام را مستقیم به سوی ایران نشانه گرفت.

این در حالیست که حدود یازده روز پیش از این حادثه تهران اعلام کرده بود یک کشتی کانتینر‌بری‌اش به نام شهر کرد در مسیر حرکت به سوی اروپا در آب‌های مدیترانه هدف حمله قرار گرفته است. برخی منابع امنیتی در ایران این حمله را به اسرائیل نسبت داده بودند.

کشتی تجاری هلیوس نیز دیگر شناور اسرائیلی بود که تل آویو روز بیست و ششم فوریه گذشته مدعی شد پس از ترک بندری در عربستان در آب‌های دریای عمان از سوی ایران هدف حمله قرار گرفت؛ ادعایی که مقام‌های ایرانی آنرا رد کردند.
یورونیوز:

گزارش‌های متناقض در مورد علت آتش سوزی در نفتکشی در سواحل سوریه/  نفتکش حامل محصولات نفتی ایران بوده است

بعد از آتش سوزی در یک نفتکش در آب‌های ساحلی سوریه و انتشار گزارش هایی دایر اینکه علت آتش سوزی حمله هوایی بوده، برخی رسانه های ایران به نقل یک “مقام سوریه” حمله را تکذیب کرده اند.

خبرگزاری دولتی سانا در سوریه به نقل از وزارت نفت این کشور نوشت که آتش سوزی “بعد از آنچه به نظر می رسد حمله ای توسط یک پهپاد از طرف آب های لبنان بوده باشد” شروع شد.

به گزارش بی بی سی، روز شنبه دیده‌بان حقوق بشر سوریه، مستقر در بریتانیا، گفت که نفتکش حامل محصولات نفتی ایران بوده است.

رامی عبدالرحمن از مدیران این گروه می‌گوید نفتکش از ایران به سمت بندر بانیاس می رفت که هدف حمله قرار گرفت اما او افزود مشخص نیست حمله کار چه کسی است.

آقای عبدالرحمن ساعتی بعد گزارش داد که “حداقل سه شهروند سوریه از جمله دو خدمه” در این حادثه جان باخته اند.

شبکه العالم به نقل از یک منبع آگاه نوشت که “دو پرتاب به نفتکش صورت گرفته است، یکی به دماغه با آسیب خیلی جزئی و یکی به عرشه که خسارت بیشتر وارد کرده است اما جدی نبوده است.”

این شبکه در خبر دیگری نوشت: “این نفتکش یکی از سه نفتکشی است که مدتی پیش وارد اسکله نفتی بانیاس شد. چندی پیش نفتکش ایرانی حامل نفت خام وارد این بندر شد که این امر سبب راه اندازی پالایشگاه نفت و کمک به بازار سوریه شد.”

اما سایت نورنیوز نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران به نقل از “یک مقام نظامی سوریه” در بندر بانیاس حمله به این کشتی که گفت تحت “مالکیت کشور سوریه” است را تکذیب کرد و گفت این یک حادثه ناشی از “بی احتیاطی و عدم اقدامات ایمنی در حین عملیات جوشکاری در زمان تخلیه” بوده است.

به نوشته نورنیوز سه کارگر عرشه هنگام جوشکاری دچار سوختگی شدند که بعدا یکی از آنها درگذشت و دو کارگر دیگر تحت مراقبت های ویژه قرار گرفته اند.

خبرگزاری رسمی سوریه گفته آتش‌سوزی ناشی از این حمله در تانکر نفتی مهار شده است. منابع رسمی سوریه درباره خسارات و مالکیت محموله این کشتی چیزی نگفته‌اند.

وزارت نفت سوریه روز شنبه گفت که تیم های آتش نشانی موفق به اطفای آتش سوزی در یکی از مخازن این نفتکش شده اند.

به گزاش رویترز شهر ساحلی بانیاس محل استقرار یک پالایشگاه است که در کنار پالایشگاه دیگری در حمص بخش عمده ای از نیاز سوریه به دیزل، سوخت حرارتی، بنزین و سایر محصولات نفتی را تامین می کند.

در چند ماه گذشته ایران و اسرائیل یکدیگر را به هدف قرار دادن کشتی‌های تحت مالکیت خود متهم کرده‌اند.

۲۶ فوریه ۲۰۲۱ در کشتی “هلیوس ری” اسرائیل در دریای عمان انفجاری رخ داد که نخست‌وزیر این کشور ایران را عامل آن معرفی کرد. ایران این ادعا را تکذیب کرد.

حدود دو هفته بعد ایران از “اصابت یک شی انفجاری” به کشتی کانتینربر “ایران شهرکرد” در آب‌های بین‌المللی دریای مدیترانه خبر داد.

کمتر از یک ماه بعد در هفتم آوریل امسال رسانه‌ها گزارش دادند که یک کشتی ایرانی به نام ساویز در دریای سرخ هدف حمله اسرائیل قرار گرفته است.

نیویورک تایمز، چاپ نیویورک در آمریکا در آن زمان گفت ساویز “اولین کشتی ایرانی با ماموریت نظامی” بوده که در مناقشه میان ایران و اسرائیل هدف قرار گرفته است.

روزنامه وال استریت جورنال می‌گوید از اواخر سال ۲۰۱۹ تا مارس ۲۰۲۱ اسرائیل دست‌کم ۱۲ کشتی و نفتکش‌ ایرانی را که از ایران عازم سوریه بودند، هدف قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *