کاهش ۲۰ درصدی ورودی آب سدهای تهران نسبت‌ به سال گذشته

By | ۱۴۰۰-۰۲-۲۰

نبود ذخیره برفی در حوضه آبریز سدهای تامین‌کننده آب تهران، علت اصلی کاهش آب ورودی به این سدهاست

محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران، اعلام کرد که با وجود بارش‌های اخیر در استان تهران، ورودی سدهای این استان در سال آبی جاری، ۲۰ درصد کمتر از سال گذشته بوده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، روز دوشنبه، ۲۰ اردیبهشت، به نقل از محمد شهریاری، حجم آب ورودی به سدهای استان تهران از ابتدای سال آبی جاری (یعنی از اول مهرماه) را ۹۳۱میلیون مترمکعب اعلام کرد که در مقایسه با ورودی یک‌هزار و ۱۵۹ میلیون متر مکعبی مدت مشابه در سال گذشته، ۲۰درصد کاهش داشته است.

پنج سد امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو در استان تهران، منابع اصلی تأمین بیش از ۷۰ درصد آب پایتخت به‌شمار می‌آیند. بنابر این گزارش، مقایسه حجم مجموع ورودی آب این سدها از ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۰ تاکنون با مدت مشابه سال گذشته نیز از کاهش ۵۸درصدی خبر می‌دهد.

کاهش ورودی آب سدهای تهران در ماه جاری درحالی است که میزان بارندگی در این منطقه نسبت‌به اردیبهشت ماه سال گذشته، ۱۳ درصد افزایش داشته است؛ اما این مقام مسئول شرکت آب منطقه‌ای تهران توضیح داد: «با توجه به نبود ذخیره برفی در حوضه آبریز سدهای تامین‌کننده آب شرب تهران، این میزان بارندگی تأثیر چندانی در حجم ورودی آب به مخازن سدها نداشته است.» به گفته او، مجموع بارندگی سال جاری آبی در استان تهران، در مقایسه مدت مشابه در سال گذشته، ۳۷درصد کاهش داشته است.

محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران، نیز در اواخر اسفندماه با پیش‌بینی تابستان کم‌آب و سخت برای تهران در سال ۱۴۰۰ به‌دلیل کمبود ذخایر برفی در شرق تهران، گفته بود: «همیشه در این مواقع سال در بالادست سدهای لتیان و لار شش تا شش‌ونیم متر ارتفاع برف داشته‌ایم، اما اکنون حداکثر ارتفاع یک متر است و این هشدار بسیار سنگینی است.»

این روزها با نزدیک‌شدن به فصل تابستان، کاهش ذخیره سدها و افزایش میزان مصرف آب به‌ویژه به‌علت شرایط ناشی از همه‌گیری کرونا، مسئولان وزارت نیرو و شرکت‌های آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای تهران، در هر فرصت ممکن ضرورت صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب را به شهروندان یادآوری می‌کنند.

البته مسأله کاهش آب پشت سدها در سال جاری، مختص استان تهران نیست. قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون آب و آبفای وزارت نیرو، اول فروردین‌ماه ۱۴۰۰، از کاهش هشت درصدی حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور نسبت‌به سال گذشته خبر داده بود؛ ضمن این‌که به‌نظر می‌رسد با گذشت زمان، میزان ورودی آب به سدها، روند کاهشی داشته‌اند. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، نیز نهم اردیبهشت ماه، با اشاره به کاهش بارندگی در سال جاری و خالی بودن مخزن بسیاری از سدهای ایران، خواهان صرفه‌جویی در مصرف آب و برق شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *